Anime Breakout címmel február utolsó napján újraindult az anime filmklub a Bölcsészettudományi Kar épületében. A filmeket ebben a szemeszterben is a TTK előadóban, de új időpontban, hétfőnként este nyolc órától láthatják az érdeklődők. A vetítések szervezője ezúttal is Babenko Róbert, harmadéves biológus hallgató.
Az anime a definíció szerint japán rajzfilm, egy teljesen önálló médium, rendkívül széles repertoárral. Csak annyi a közös bennük, hogy mindegyik rajzolt mozgókép. (Japánban lassabban nyer teret a komputeres animáció, mint Amerikában.) Témájukat, műfajukat, terjedelmüket, céljukat és célközönségüket tekintve közel sem egységesek. Megtalálhatók köztük a legkisebbeknek szóló mesék ugyanúgy, mint a csupán kevesek számára érthető filozofikus sci-fik. A nálunk fellelhető összes filmes műfajnak létezik megfelelője a japán animációban is, csak ez utóbbi egy teljesen más kultúrán, értékrenden és gondolkodásmódon alapul.
Az anime megítélése és a róla véleményt alkotók életkora közt természetesen szemmel látható az összefüggés, a fiatalok nyitottabbak az új dolgokra. Magyarországon alapvető gond volt az anime köztudatba kerülésével, mivel a gyenge sorozatok és a gyerekmesék jóval a többi filmet megelőzve érkeztek meg hozzánk és miattuk leírták a teljes japán animációt. A szervező egyik fő célja a silány animék és az elejtett féligazságok hatására kialakult előítéletek leküzdése. Róbert szavait idézve: „Azt szeretném, ha az emberek tudnák, hogy mi ez. Nem akarom, hogy szeressék is.” A másik cél az anime változatosságának bemutatása, ezért Róbert az előző évi tapasztalatokból is okulva, ezúttal kevesebb erőszakos filmet illesztett a programba, és jobban odafigyelt arra, hogy mindenki találjon köztük kedvére valót. A filmeket többnyire japán nyelven és magyar felirattal nézhetik meg az érdeklődők.
A tavalyi vetítéseken a résztvevők létszáma folyamatosan nőtt, és megközelítőleg hetven főnél tetőzött, idén már az első vetítésen, a tavaly Cannes-ban Arany Pálmára jelölt, Mamoru Oshii által rendezett Ghost in the Shell második részén körülbelül ugyanennyien voltak. És mik lesznek láthatók még? E hónap hetedikén az Ahh! My Goddess – The Movie tekinthető meg, ami romantikus vígjáték és fantasy keveréke, míg 21-én pedig a Perfect Blue című pszichothriller, amit 1997-ben egy fesztiválon a legjobb ázsiai filmnek választottak, ám a gyengébb idegzetűek jobb, ha elkerülik. Április 4-én az Akira lesz látható, Katsuhiro Otomo gyönyörű antiutópiája 1988-ból, amely megalapozta a műfaj széleskörű elterjedését Japánon kívül is. Szórakoztató, látványos és elgondolkodtató cybermese. Alapmű, és nem csak az animék között. Április 11-én egy mesét, a Chihiro szellemországbant láthatják az érdeklődők, ami minden bizonnyal sokaknak ismerős lehet, hiszen 2003-ban kiérdemelte a legjobb animációs filmnek járó Oscar-díjat is az addig begyűjtött körülbelül harminc díja mellé. Az utolsó alkalommal, április 18-án, pedig két rövidebb film lesz megtekinthető, a Samurai X 1st OVA című szamurájtörténet, valós történelmi háttérrel, tradicionális viseletekkel és kevés irreális elemmel, valamint a Hoshi No Koe című romantikus sci-fi. Egy más kultúra más képei.
És miért jó az, ha valami más? Erre a kérdésre válaszul Róbert kedvenc filmjének, a Ghost in the Shell-nek sorait idézte: „Az a rendszer, amelynek minden eleme ugyanúgy reagál egy problémára, halálra van ítélve. Az egyformaság kihaláshoz vezet.”
Dunai Tamás