2024. május 7., kedd English version
Archívum  --  2008  --  6. szám - 2008. április 7.  --  Egyetemi élet
Hallgatók a toronyban
„Először azt hittem, próbára akartok tenni” – mondta Borszéki Judit végzős pszichológia szakos hallgató pár perccel azután, hogy visszahúzták a szegedi telefontorony ötvenöt méteres magasába. A lány, aki mintegy negyedórát himbálózott egy hegymászókötélen több emelet magasságban a torony mellett, társaival együtt a Szegedi Tudományegyetem és rendőrség közös élménypedagógiai képzésén vett részt.
A nyolc hallgató a szegedi telefontorony 55 méter magasságban található alsó platformjáról ereszkedett le osztrák alpinista rendőrök segítségével. Bár a magasban erős szél fújt, és hideg is volt, a képzett trénereknek köszönhetően a csapatépítő gyakorlat – amelynek célja az volt, hogy a társaság minden tagja leereszkedjen a magasból – teljesen veszélytelennek ígérkezett. Az első hallgató, Borszéki Judit épp a torony közepénél tartott, amikor az erős szél következtében a hegymászókötél vége beleakadt egy érzékelőbe, mellyel az épület mozgását mérik. A lányt vissza kellett húzni a toronyba, de a több emeletnyi magasban eltöltött mintegy negyedórás várakozás ellenére sem riadt meg, újból nekiveselkedett a próbának, és másodszorra néhány perc alatt földet ért.
 
Próba a város fölött – Borszéki Judit (középen) újra nekiveselkedik.
 
Az élménypedagógiai módszer lényege, hogy a résztvevők felismerjék saját érzéseiket, félelmeiket, szavakba tudják azokat önteni, és megtanulják, hogy a problémák megoldása során nem az agresszió, hanem az együttműködés vezet eredményre – közölte Sövényházy Edit rendőr főhadnagy.
Az élménypedagógia egy olyan hatékony személyiségfejlesztő módszer, melynek felhasználása számtalan területen lehetséges, és kiválóan alkalmas bűnmegelőzésre is. Angliában, Ausztriában és Németországban hosszú évekre visszamenő múltja van. Magyarországon az élménypedagógia módszerét a bűnmegelőzésben a Szegedi Rendőrkapitányság honosította meg 2005-ben.
Az Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központ közreműködésével megszervezett kurzuson részt vevő pszichológia és tanár szakos hallgatók megismerik az élménypedagógiai módszereket, s mivel maguk is keresztülmentek a próbákon, hitelesen tudnak arról beszámolni munkájuk során a középiskolás diákoknak, akiket hasonló gyakorlatokra készítenek föl – mondta a főhadnagy, aki néhány esztendővel ezelőtt maga is részese volt Ausztriában egy hasonló tréningnek, amely – ahogy fogalmazott – megváltoztatta életét.
Sövényházy Edit hangsúlyozta, az élménypedagógia modern, sok munkát igénylő, de igen hatékony módszerével a személyiségfejlesztés és a csapatépítés mellett az iskolai erőszak kezelésében is komoly eredményeket lehet elérni.
F. J.
Bezár