
– Mielőtt leásnánk a szegedi egyetem kora újkori gyökereiig, s számba vennénk az intézményi elődöket, célszerű tisztázni, egyáltalán mióta beszélhetünk Magyarországon európai értelemben vett felsőoktatásról, felsőoktatási intézményekről. Mikorra datálható az első hazai egyetemek létrejötte?
– A magyar felsőoktatás ugyanolyan régi, mint az európai, mégis az él a köztudatban, hogy nálunk a középkorban nem hoztak létre igazi egyetemet. Pedig már 1117-ből van adatunk arról, hogy az észak-franciaországi Laon székesegyházának káptalani iskolájában Pannóniából jött diákok tanultak, illetve név szerint ismerünk magyarokat, akik 1156-ban a párizsi egyetemen tanultak. Mohácsig körülbelül tizenkétezer magyar beiratkozásáról tudunk, csak Bécsben hétezer-háromszázan fordultak meg. Magyarországon ezalatt négy egyetemalapítási kísérlet is történt.
1276-ból maradt ránk egy oklevél, melyben azt írják le, hogy Veszprémben a párizsihoz hasonló jogi iskola működik. Ebből a 19. században azt a következtetést vonták le, hogy egyetem működött a városban, ami persze nem igaz, viszont bizonyítja, hogy Veszprémben már ekkor volt olyan kanonok vagy éppen püspök, aki tudta, milyen oktatás van a Sorbonne-on, s ezt szerette volna lemásolni, ám ezt az iskolát elpusztították, nem született belőle felsőoktatási intézmény.
Katolikus fáziskésés
– Melyek voltak akkor a valódi középkori magyar egyetemek?
– Az első kísérletként a Nagy Lajos-féle pécsi egyetemet tartjuk számon, mely a többi hasonló, közép-európai intézménnyel egy időben, 1367-ben alakult, de csak 1387-ig működhetett. A 15-16. században nagy valószínűséggel káptalani iskola lett belőle. 1395-ben jött létre Luxemburgi Zsigmond óbudai egyeteme, melyet 1410-ben újjáalapítottak, majd az 1420-as évekre végleg eltűnt. 1465-ben aztán Hunyadi Mátyás kapott a pápától egy oklevelet azzal, hogy alapítson egy egyetemet, ahol akar, mert Magyarországon nincsen ilyen intézmény. Mátyás ismét új helyen, Pozsonyban hozza létre egyetemét, de miután összekülönbözött a fő támogató Vitéz Jánossal, ez a kísérlet is kudarcba fulladt. Végül negyedszerre – mint azt Heltai Gáspár megírta – a Budai Várban kezdtek hozzá egy hétemeletes egyetemi épület megteremtéséhez, aztán jött a török foglalás, s a terv lekerült a napirendről.
Nyugodtan kijelenthető azonban, hogy Magyarországon is volt igény a középkorban ugyanolyan szintű képzésre, mint másutt Európában. Szerencsétlen dolog, hogy a három uralkodó nem ugyanazt az egyetemet támogatta, hanem mindig más városban kívánt újat alapítani. Ennek okai elsősorban az egyházi személyek nagy befolyásában, illetve a magyar társadalom- és városfejlődés elmaradottságában keresendők.
– Mi hozta el aztán a változást?
– A 16. században a reformáció új helyzetet teremtett Magyarországon is. Az itthon elterjedt összes felekezet ki akarta képezni a maga művelt értelmiségi rétegét, s ehhez a legmagasabb szintű oktatást akarta biztosítani, ráadásul ha lehet, nemzeti nyelven. Ehhez a mintákat Nyugaton keresték, ahol a legmodernebb pedagógia elvek is kialakultak. Így jött létre a kollégiumi típusú iskola: a reformátusok kollégiumot, az evangélikusok líceumot, a katolikusok akadémiát hoztak létre.
Az első kettő abban különbözik az akadémiától, hogy ugyan több mint egy gimnázium, de kevesebb, mint egy egyetem. Vannak akadémiai osztályaik, de nem adnak fokozatot, azaz valamennyi protestánsnak Nyugaton kellett befejeznie felsőfokú tanulmányait. Értelemszerűen növekszik a peregrinációban részt vevők száma. 1526-1789 között huszonötezer külföldi beiratkozásról van tudomásunk, ez a szám pedig jóval magasabb, mint ami velünk azonos fejlettségű perifériák (Norvégia, Dánia) állampolgárai esetében kimutatható, akik saját egyetemmel is rendelkeztek.
A katolikus iskolaügy fáziskésésbe kerül. A katolikusoknak – akik kisebbségben voltak a 16. század végén – két választásuk volt: mehettek Nyugatra tanulni, Bécsbe, Olmützbe, Grazba, esetleg Rómába, vagy utol kellett érniük a gyorsan kialakuló, fejlett protestáns iskolahálózatot. Hadd utaljak itt csak arra, hogy a protestáns iskolák Wittenbergből hazahozták Melanchton módszereit: eredeti nyelven (héberül, görögül, latinul) történő forráskezelést, retorikát, hitvitázást tanítottak. A protestánsok a Nyugathoz hasonlóan a 16. századi Magyarországon is lehengerlik a rosszabbul képzett katolikus papságot.
– Hogyan feleltek a katolikusok a kihívásra?
– A 16. század negyvenes éveitől a jezsuita rend lesz az ellenreformáció vezéralakja: ők már tudatosan szélesen merítenek, alapos kiválasztás után csak a legjobban képzetteket engedik a legmagasabb posztokra szerte a világon. Ezek viszont olyan személyek, akik bárhol, bármikor, bármilyen környezetben bevethetők. Tudatosan missziós tevékenységre, hitvitára, oktatásra képzik ki őket, de úgy, hogy bármikor áthelyezhetőek legyenek Portugáliából Erdélybe vagy Lengyelországból Flandriába. A hetvenes években kezdik el kidolgozni a tantervüket, amely végső formáját 1599-ben a Ratio Studiorummal nyeri el. Ez az egyetemes tanterv az alsó szintű gimnáziumi képzéssel kezdődik, aztán a hatéves gimnáziumra épül az akadémia bölcsészettel és teológiával. A fő céljuk a jól képzett teológusok, térítésre szánt papok kibocsátása. A hároméves bölcsészképzésben logikát, fizikát és metafizikát oktattak, a végzettek negyede mehetett tovább a négyéves teológiára. Az akadémián baccalaureatusi, magisteri, licenciátusi és doktori fokozatot is lehetett szerezni, illetve a bölcsészkaron az első kettőt, ám a magister tulajdonképpen bölcsészdoktort jelentett. Minden helyen kollégium csatlakozott az iskolához, mely általában a nemesi, néha a nemnemesi diákok elhelyezésére szolgált, illetve szemináriumként a papoknak.
Egyetem születik
– Milyen eredményeket tudtak elérni a jezsuiták Erdélyben?
– A jezsuiták általában olyan helyen szerettek működni, ahol konfrontálódni lehetett valakivel: a harmadik világban, illetve Európában ott, ahol a reformáció-ellenreformáció küzdelme zajlott. Erdély 1556 után lényegében protestáns irányítás alá került. Izabella, János Zsigmond idején elűzik a váradi és az erdélyi püspököt, felszámolják a kolostorokat, szekularizálják az egyházi birtokot.
Erdély minden nehézsége ellenére tiszteletben kell tartani, hogy több felekezet tudott itt egymás mellett élni. Természetesen történtek konfliktusok, s azt az illúziót se tápláljuk, hogy az itteni csodálatos vallásszabadság mintát jelentett a korszerű Európának. A katolicizmus megmaradása például csak a székelyek kitartásának volt köszönhető. 1568-ban négy bevett vallást (katolikus, református, lutheránus, unitárius) fogadott el a tordai országgyűlés, melyek egymás mellett működtek, de nem voltak egyenrangúak. Törvényben tiltották például meg, hogy a katolikusoknak püspökük lehessen.
A magyar nemzetiségen belül három-négy vallás élt egymás mellett, ami azzal is járt, hogy mindegyiknek ki kellett nevelnie a saját egyházi értelmiségét: tanítókat, papokat. Ehhez saját iskola, illetve külföldi iskoláztatás is kellett. A katolikus Báthory István és a református Szamosközi István is Padovába ment, János Zsigmond pedig az unitáriusokat támogatta, tervbe vette egy szászsebes-kolozsvári egyetem, akadémia létrehozását is, de nem maradt rá ideje.
Maga Kolozsvár döntő többségében unitárius város volt a 16. század hetvenes-nyolcvanas éveiben. Ekkor érkeznek be Erdélybe a Báthory István által behívott jezsuiták. Báthory katolikus maradt, hiszen csak így kerülhetett a lengyel trónra. Az általa pártolt katolicizmus támogatására olyan rendet kívánt behívni Erdélybe, mely nevelni tud, és az utánpótlást is biztosítja. Nekik adja a bencésektől elvett kolozsmonostori konvent épületét, ahol először a gimnáziumukat hozzák létre 1579-ben, majd 1581-ben ebből születik meg az akadémia.
– Sokat vitatkoztak az utóbbi időben arról, pontosan mi is jött létre Kolozsváron 1581-ben. Mi igazolható a tudomány mai eszközeivel?
– Rendelkezésre áll a fejedelem alapítólevele, illetve 1583-ból a pápa kiegészítő bullája. Báthory klasszikus egyetemalapító oklevelet készít olyan arengával, amelyben elmondja, mi szükség van az egyetemre, miért pont a jezsuitákra bízza, milyen adományokat tesz nekik, hogy működtessék, s mi az intézmény létrehozásának célja. Európa legkülönbözőbb fejedelmei éppen ilyen okleveleket adnak ki. Az is benne van, hogy ez az akadémia ugyanazokkal a jogokkal lesz felruházva, mint Európa nagy egyetemei.
Kérdés lehet, miért nem kapta meg Báthory egyeteme – szemben az 1579-ben szintén általa alapított vilnói egyetemmel – a pápától azonnal a megerősítést. A kutatók keresték, de nem találták. Ne felejtsük el, egy folyamat kezdetéről van szó 1581-ben; egy teljesen protestáns környezetben induló, kicsi intézmény jön létre, amely az uralkodó támogatásától függ, hiszen nyilvánvalóan nem a kolozsvári unitárius tanácsosok fogják segíteni a jezsuiták iskoláját. Mivel nem akarnak a fejedelem akaratával szembeszegülni, eltűrik, hogy a jezsuiták felépítsék a Farkas utcában a házukat, illetve a hozzá tartozó szemináriumot, s elkezdődjön az intézményi működés. A hatosztályos gimnázium 1579-ben indult, 1585-ben léphettek volna be a saját tanítványok az egyetemre. Ettől függetlenül – máshonnan érkező diákokkal – 1581-ben már be lehetett indítani a hároméves bölcsészképzést, 1584 után pedig a teológia is megindulhatott.
Nem lehet ugyan bizonyítani (s az is elképzelhető, hogy a további római kutatások eredményre vezetnek), de úgy gondolom, hogy a pápai jóváhagyás bizonyos értelemben tudatosan is késett, mert Róma nem akart jóváhagyni egy olyan intézményt, melynek még bizonytalan a hosszú távú sorsa, jövője. Ez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy a kolozsvári iskola nem indult egyetemi jellegű intézménynek! Tényszerű, mert a források leírják, hogy megkezdődött a bölcsészeti és a teológiai képzés is. Báthory egyetemet alapított, mely 1587-ben juthatott el oda, hogy végzősöket bocsát ki, de a következő évben, 1588-ban a medgyesi országgyűlés kitiltotta a jezsuitákat Erdélyből...
Megtűrtből támogatottá
– Azok, akik azt mondják, hogy a Báthory-féle iskolát nem lehet egyetemnek tekinteni, arra is hivatkoznak, túl nagy megszakítások mutatkoznak az intézményi működésben. Mikor folytathatták tovább oktatási tevékenységüket a jezsuiták?
– 1595-ben engedik vissza őket hivatalosan, s a kolozsvári akadémia a régi épületében működik tovább. Szerencsétlenségükre éppen a tizenöt éves háború közepén vagyunk, Basta zsoldosai óriási pusztítást végeznek Erdélyben, feszültség támad a császárt támogató jezsuitákkal szemben a protestáns Kolozsvárott, s amikor erre lehetőség van, a tömeg megrohanja és elpusztítja a házukat. Ők elmenekülnek, ám mikor Basta bejön, újra nekik adja a protestánsoktól elvett templomot és kollégiumot. Aztán 1605-ben végleg eldől, hogy a császár kiszorul Erdélyből, így hosszú időszakra szünetel a jezsuiták kolozsvári tevékenysége is, de egészen eddig az intézmény működése ezekkel az átmeneti zavarokkal kimutatható.
Számomra az a fontos, hogy Kolozsvárott a magyar felsőoktatás milyen folyamatossága bizonyítható a 17., 18. és a 19. században, és úgy hiszem, Szeged szempontjából is azt kell vizsgálni, van-e egyenes vonal az erdélyi, kolozsvári magyar muvelodésben, felsőoktatásban.
– Milyen fokú és típusú intézmények működtek Kolozsvárott ezekben az évszázadokban, a Ferenc József-féle 1872-es egyetemalapítás előtt?
– Ennek a kérdésnek a vizsgálatához jó források állnak rendelkezésünkre, ám ezek nem gyökereznek elég mélyen a történeti tudatunkban, hiszen bizonyos időszakokban egyáltalán nem volt szabad a határon túlra szakadt magyarságról, annak történetéről beszélni. Az egyik téveszme, hogy száz éven keresztül nincsenek a jezsuiták Kolozsváron. Ez nem igaz, hiszen Bethlen Gábor a maga sajátos módján tolerálja őket. Nem tiltja ki a jezsuitákat, hiszen látja, hogy magas színvonalon működnek, sőt azt mondja: more iesuitarum kell oktatni a gyerekeket, mert így kaphatják meg az európai színvonalú képzést.
1618-ban már visszatérhetnek a jezsuiták Kolozsmonostorra lelkészkedni. A fennmaradt jezsuita évkönyvek szerint 1624-ben Kolozsmonostoron kisgimnáziummal indítják el az oktatást, ettől kezdve a gimnázium működése 1660-ig folyamatosan kimutatható. Ezt bizonyítják a Mária-kongregáció már megtalált anyakönyve, illetve azok a színlapok, melyek a kolozsmonostori gimnázium diákjai által előadott színi eloadások konkrét szereposztását örökítették ránk. A ma Túrócszentmártonban őrzött nagyszombati jezsuita évkönyv feljegyzéseiben minden évnél megjelenik a „missio Transilvanica” bejegyzés, s jelentéseket olvashatunk arról, mit csinált az a két-három fráter, akit Nagyszombatból küldtek Erdélybe. Mindenképpen megérné a Szegedi Tudományegyetemnek lefordítani, kiadni és kutatni ezeket a dokumentumokat!
– 1660-ban a Partium, Bihar megye és Várad is török kézre jut. Mi történik a jezsuita iskolával az oszmán fenyegetés árnyékában?
– A 17. század közepére először is a református hit tulajdonképpen államvallássá válik Erdélyben, a katolikus egyház Csíkban, Gyergyóban és a Székelyföld más részein húzza meg magát, ám sohasem szűnik meg a csíksomlyói kolostor, a jezsuiták is tartják ezt a kis iskolájukat, s mellette működnek Gyulafehérvárott és Székelyudvarhelyen. Az 1660-as török foglalások következtében Kolozsvárhoz közel kerül a határ, s Kolozsmonos-tor is fenyegetetté válik.
Még 1654-bol és 1658-ból is van információnk arról, hogy felvesznek diákokat a Mária-kongregációba, aztán 1660 és 1667 között megszűnik az adatsor. 1660-tól a török be-betör Kolozsmonostorig, a kolozsvári polgárok nem szívesen engedik ki a gyerekeket a falakon kívül, nehogy elrabolják őket. 1670-ben aztán a jezsuiták kérésére beengedik a városba a kolozsmonostori gimnáziumot! Apor Péter írja le visszaemlékezésében, hogy az iskola szerény és szegényes körülmények között működött, nem volt temploma, csak imaháza, s a székely családok járatták ide gyermekeiket. 1670-tol a Rákóczi-szabadságharcig ismét folyamatosan kimutatható az oktatási tevékenység.
1690-től villámcsapásszerűen javul a jezsuiták helyzete, a császáriak bejövetelével megtűrtből támogatottá válnak. I. Lipót – habár a rendek kérését akceptálva egyelőre nem engedi a katolikus püspök visszatérését – a jezsuitáknak adja az az unitáriusoktól elvett épületeket. 1693-ban újabb jövedelmekkel támogatja a szemináriumot, s kimondja, hogy bölcs elődje, Báthory István rendelkezését kívánja követni. 1698 novemberében pedig a jezsuiták – miután egy nagy tűzvészt követően újjáépítették – megnyitják az akadémiájukat!
Az ünnepélyes megnyitó gyűlésről fennmaradt a latin nyelvű üdvözlőszöveg, melyben a jezsuita házfőnök felsorolja annak a huszonöt-huszonnyolc székely arisztokrata családnak a tagjait, akik anyagilag is támogatták az akadémia helyreállítását. A házfőnök hangsúlyozza a jogfolytonosságot, hiszen arra hivatkozik, hogy az egykoron Báthory István által alapított intézményt indítják újra.
Bölcsészképzés magas fokon
– Mikorra tud kiépülni a valódi egyetemi szintű oktatás az újraindított akadémiában?
– Az iskola jelentos adományokat (Apor István kincstárnok például negyvenezer aranyat ad) és épületeket kap, azaz megteremtődik a fejlődés alapja. Megalkothatják tehát mindazt, ami egy klasszikus jezsuita kollégiumhoz szükséges: templomot, lakóhelyet, szemináriumot a papnövendékek számára, gimnáziumot, akadémiát. Ez természetesen nem megy egyik napról a másikra, fokozatosan, negyven-ötven év alatt épül ki teljesen a rendszer.
Az 1710-es években már létrejön a Szent József-szeminárium, az 1720-as évekre a nemesi kollégium, kialakulnak a közép- és felsőfokú intézmény működésének alapjai. Sajnos erről eddig nem vettünk tudomást, nem tanítottuk, mint ahogy az 1657-es kassai jezsuita egyetemről is hallgatnak tankönyveink.
A kolozsvári jezsuita akadémia működése 1698-tól 1773-ig folyamatos, kivéve három évet a Rákóczi-szabadságharc idején: 1704-ben, 1706-ban és 1707-ben nincsenek bejegyzések az anyakönyvben. 1698-tól a bölcsészkar muködése folyamatosan, tökéletesen bizonyított: az egyik tanítványom éppen most rekonstruálta a hallgatói névsort.
– Mekkora hallgatói létszámmal működött ez időben a kolozsvári egyetem?
– Legalább ezerháromszázötven diákról tudunk, akik bizonyíthatóan logikát, fizikát, metafizikát tanultak. A mostani kutatás a hallgatói névsorok, a további tanulmányokról rendelkezésre álló adatok, illetve a promóciós nyomtatványok alapján tudja rekonstruálni, milyen lehetett ez az akadémia a 18. században. Mind a nemesi kollégiumban, mind a Mária-kongregációban általában lehet tudni, hogy az egyes diákok gimnáziumi vagy felsőfokú osztályba iratkoztak-e be. Ezenkívül a jezsuitáknál minden évben szokás volt, hogy az alsóbb évfolyamok diákjai (a poéták a fizikusoknak, a rétorok a metafizikusok számára) üdvözlő tanulmányt írtak a fokozatot szerzők tiszteletére. Ezekben a promóciós nyomtatványokban név szerint (néha születési hellyel együtt!) fennmaradt, kik köszöntöttek. Ebből az is kiválóan rekonstruálható, hogy az adott évben ki milyen fokozatot szerzett.
A következő derül ki: 1698-tól a bölcsészkar folyamatosan működött, baccalaureusi és magisteri fokozatokat adott ki. A teológia két szakaszban mutatható ki: 1712 és körülbelül 1726 között, s utána 1754-tol nagyjából a megszűnésig.
A jezsuitáknak a 18. században Nagyszombatban, Kassán, Kolozsváron működött, majd Budán és Győrben is nyílt akadémiájuk. Az osztrák-magyar jezsuita rendtartomány minden helyen azonos színvonalú teológiai képzést nem tudott ellátni: úgy tűnik a forrásokból, hogy Kolozsváron kifejezetten magas szintű bölcsészkari képzést kívántak megvalósítani, s a kezdeti próbálkozás után a teológiában inkább visszavonultak, azaz alapképzést adtak. 1726 után szinte el is tűnik a teológusképzés, négy-öt bölcsészprofesszor viszi a hátán az egyetemet. 1754 után megújul a teológusképzés, két-három tanár is megjelenik. Mindent egybevetve azt mondhatjuk, hogy a teológia átmeneti szünetekkel, kicsit alacsonyabb szinten, a bölcsészképzés folyamatosan, végig magas fokon működött.
Közben kiépült a teljes egyetemi infrastruktúra: az új épület a 40-es évek elejére, illetve végső formájában az 50-es évek végére, az egyetemi templom, a papi kollégium, amit később Báthory-Apor-, illetve Szent József-szemináriumnak neveznek el és a convictus nobilium.
Universitas Claudiopolitana
– A szakirodalomban több helyen is az olvasható, hogy Mária Terézia 1753-ban emelte egyetemi rangra a jezsuiták kolozsvári akadémiáját. Mit kell ezen értenünk?
– Kerestem a konkrét rendeletet, de eddig nem találtam a Magyar Országos Levéltárban. Nagy valószínűséggel az történik, hogy Mária Terézia megkezdi a felsőoktatási reformot, modernizálják a bécsi egyetemet, majd a nagyszombatit, s ennek mintájára a kassait és a kolozsvárit is. A bölcsészképzés kétéves lesz, de a kor igényeinek megfelelo tudományokkal egészítik ki: a természettudományok erőteljesebb jelenléte Kolozsváron is kimutatható, elég ha csak a híres csillagászra, Hell Miksára gondolunk.
Azt lehet mondani, hogy az uralkodónő az egységes felsőoktatási rendszer irányába tesz lépéseket, ennek révén immár – hiszen a források is így említik – valóban Universitas Claudiopolitanáról beszélhetünk. Bíró Vencel még látta az anyakönyvet, mely szerint a rektor 1753-tól magát rector universitatisnak, és nem rector academiae-nek nevezi, de sajnos ez 1956-ban megsemmisült. Ám a másodlagos nyomtatványokban is az universitas szó található, azaz Mária Terézia feljogosította az akadémiát az egyetemi cím használatára.
Látható, hogy az 1698-as indulástól ténylegesen a valódi egyetemmé válás felé megy az iskola működése. 1754 után növekszik az oktatók száma, s újra előkerülnek a teológus-tanárok is, talán éppen annak köszönhetően, hogy az egyetemi cím használata a jezsuitákat a teológia felfejlesztésére ösztönözte. Minden forrás szerint a kassaihoz hasonló kétkarú egyetem jött létre Kolozsvárott.
– Így jutunk el 1773-ig, mikor is feloszlatták a jezsuita rendet. Hogyan vészelte ezt át a kolozsvári egyetem?
– 1774-1784 között a teljes, klasszikus négykarú egyetemmé szervezésre történik kísérlet. 1774-ben megindul a jogi kar, azaz kineveznek néhány tanárt, majd 1775-ben az első orvosi professzorokat is. Az orvosi karról megvan a kinevező oklevél a Magyar Országos Levéltárban, a jogi karról a fogalmazványt ismerjük. Ráadásként bizonyítható az is, hogy az erdélyi püspök az 1753-ban nyílt gyulafehérvári szeminárium hallgatóinak nagy részét átküldi Kolozsvárra: a cél egy hittudományi kar létrehozása.
Időközben azonban megindul a Ratio Educationis tervezése, s 1777-ben Bécsben úgy döntenek, a történelmi Magyarországon csak egyetlen egyetemre van szükség: azt pedig Nagyszombatból át kell telepíteni Budára. Mária Terézia 1777 tavaszán leállítja a további kolozsvári fejlesztéseket, de még nem dönti el, megszűnjön-e az egyetem vagy sem. Az intézmény működik tovább, ám 1776-ban az uralkodó a piaristákra – akik a modern felsőoktatást képviselték ebben az időben – bízza az irányítását, s ehhez megfelelő jövedelmeket biztosít számukra. A válságot jelzi azonban, hogy az erdélyi püspök 1778 után visszavonja a teológusait. Az orvosi, jogi és bölcsészképzés megy tovább 1784-ig. Ebben az esztendőben II. József megreformálja az egész birodalom felsőoktatását, ami azt jelenti, hogy csak négy egyetemet (Bécs, Prága, Lemberg, Pest) hagy meg, a többit lefokozza. Kolozsvár is akadémiai líceummá minősül.
Tiszta jogfolytonosság
– Ez azt jelenti, hogy ekkor megszűnt a kolozsvári felsőoktatás?
– Egyáltalán nem! Az orvosi kar előzményének tekinthető néhány tanszék működik folyamatosan tovább egészen 1872-ig, illetve a bölcsészkar is 1848-ig. A jogi kar két évfolyamos jogi tanfolyamban megtestesülő tevékenysége szintén 1848-ig mutatható ki. A Kolozsvári Királyi Akadémiai Líceum két évfolyamos bölcsész- és jogi kara a királyi jogakadémiákhoz hasonlóan a közigazgatás alsóbb fokaira alkalmas diplomát ad ki. A hallgatói névsort – némi hiányokkal – mára sikerült rekonstruálnunk: 1784-tol 1848-ig körülbelül ötezer-kétszáz orvostan-, bölcsész- és jogászhallgatója volt ennek a felsőoktatási intézménynek.
Való igaz, mint a jogakadémiák, ez sem adott ki tudományos fokozatot, de tovább lehetett lépni Selmecbányára, Pestre, Bécsbe. Ma már pontos ismeretekkel rendelkezünk arról, hányan és hová mentek tovább. 1848-ig tehát tiszta a jogfolytonosság. Az 1848/1849-es tanév aztán az egész ország területén elmarad. Bizonytalan adataink vannak arról, hogy 1848 júliusában az erdélyi unióbizottság ülésén felmerül: Erdélyben létre kell hozni Magyarország második egyetemét. Eötvös Józsefnél napirendre is került a kolozsvári egyetem ügye, ám az osztrák-orosz támadás meghiúsította a terv megvalósítását. A szabadságharc leverését követoen, 1849-ben pedig a győztes neoabszolutizmus vallás- és közoktatásügyi minisztere, Leo Thun nagyszabású konzervatív és liberális reformot hajtott végre.
1850-ben ennek következtében megszűnik a líceum, a bölcsészkart beolvasztják a gimnáziumba. A jogi kar átmenetileg szünetel, illetőleg az 1844 óta létező nagyszebeni királyi erdélyi jogakadémia részeként folytatja működését. Az orvos-sebészeti intézet azonban továbbra is fenntartja a jogfolytonosságot. 1863-ban engedik meg újra, hogy megnyíljon a két-, majd két év múlva a hároméves kolozsvári jogakadémia, mely 1872-ig működik. A kiegyezés után megindul a tervezés egy erdélyi tudományegyetem létrehozására.
– Az egyes karok jogfolytonossága, folyamatos oktatási tevékenysége nyilván jó alapot szolgáltatott a Ferenc József-féle kolozsvári egyetem megteremtésére...
– Olyannyira, hogy 1872-ben törvény mondta ki: a kolozsvári jogakadémia alapjain jön létre a jogi kar, az orvos-sebészeti intézet alapjain az orvosi kar! Harmadikként a bölcsészkar megteremtését irányozták elő, negyedikként pedig – mivel Erdélyben minden felekezetnek megvolt a saját felsőoktatási teológiája – Európában is unikálisan matematika- és természettudományi fakultást hoztak létre a késobb Ferenc Józsefről elnevezett egyetemen.
Erdélyben az egyik román kolléga elkészítette az 1872-1918 közötti időszak teljes hallgatói adatbázisát. Érdekes „vándoregyetem” volt a kolozsvári: mobilis hallgatói általában elvégeztek egy évet ott, aztán elmentek külföldre, ám az államvizsgára szinte mindegyik viszszatért Kolozsvárra. A századforduló körül kiépült az igazi egyetemi infrastruktúra: a klinikai tömbök, a könyvtár, az egyetemi főépület. Ez az egész került 1918-1919-ben a románok kezére, akik egyébként nem ismerték el jogelődjüknek a Ferenc József Tudományegyetemet: kijelentették, hogy 1919-ben román egyetemet alapítottak, melyet I. Ferdinánd királyról neveztek el.
A kolozsvári egyetem Magyarországra menekült; először a pozsonyival együtt Budapestre, ideiglenesen egyesített egyetemként működtek 1921-ig, amikor is Szegedre helyezték. Idejöttek a professzorok, s jogérvényesen a kolozsvári tudományegyetem folytatásaként folytatták tovább tevékenységüket. Vagyis kimondhatjuk: az 1581-es alapítás és az 1921-es szegedi megtelepülés között kimutatható a jogfolytonosság! A Báthory-egyetemet folytatták a jezsuiták, a jezsuita egyetemet a piaristák vezette universitas és a királyi líceum, majd a jogakadémia és az orvos-sebészeti intézet, azt pedig a Ferenc József Tudományegyetem, mely Budapestre, majd Szegedre menekült. Nézetem szerint ez felsőoktatás-történeti szempontból vállalható, igazolható tény!
Egy egyetem – több utód
– A Klebelsberg Kunó minisztersége idején kiépülő szegedi egyetem mind a várostól, mind a kormányzattól óriási támogatást kapott, s virágzó egyetemi város jött létre egészen 1940-ig. Miként befolyásolja a jogfolytonosság kérdését az, hogy 1940-ben az egyetem visszatérhetett ősi székhelyére?
– A második bécsi döntés, Kolozsvár visszatérése után valóban példátlan gyorsasággal, egy hónap alatt indítják be ott az ötkarú (közgazdaság-tudományi karral kiegészített) egyetemet. Hóman Bálinték mindent ennek rendelnek alá, három vidéki egyetemen szüntetnek meg egy-egy fakultást, s rengeteg tehetséges fiatalt neveznek ki Kolozsvárra.
A törvény valóban azt mondja, hogy az egyetem viszszatér ősi székhelyére. A Szegeden maradó részlegből pedig megalakul a Horthy Miklós Tudományegyetem. Azt a kérdést kell mármost feltennünk, hogy egy egyetemnek hány utódja van. Ha Kolozsvár az utód, Szeged lehet-e az? Egy biztos: a nagyszombati egyetemnek ma két jogutódja van, az ELTE és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem; mindkettő jogérvényesen, mert bölcsészkarának folyamatos jogutódja az ELTE, a teológiai karának pedig a Pázmány. Szerintem elfogadható, hogy a kolozsvári Báthory-egyetem is több leszármazottal bír (Babes-Bolyai Tudományegyetem, Szegedi Tudományegyetem, Marosvásárhelyi Orvosi és Gyógyszerészeti Egyetem). De hangsúlyozom, az 1945-1959 között működő Bolyai-egyetemhez hasonlóan a jogutódok közé kell számítani egy majdani kolozsvári magyar egyetemet is.
- Hogyan kell ön szerint a Szegedi Tudományegyetemnek viszonyulnia a kolozsvári örökségéhez?
– A magyar kultúra és tudomány kötelessége azokat az értékeket őrizni és továbbadni, melyeket eleink a 16., 17., 18. században nagy áldozattal megalkottak. Ebben az értelemben példamutató, hogy az SZTE felvállalja a kolozsvári egyetem szellemi-kulturális örökségét. Természetesen lehet azon vitatkozni, hogy a szegedi egyetem minden tekintetben a Báthory-féle alapítás folytatója-e, de azt nem lehet tagadni, hogy Kolozsvárott 1581-ben született egy magyar felsőoktatási intézmény, melynek hagyományait jelenleg Erdélyben nem, vagy alig ápolják. Éppen ezért hatványozottan fontos, hogy Magyarországon fenntartsák az egykori kezdeményezők emlékét. Felsőoktatás-történeti és nemzettudati szempontból is feltétlenül támogatandó ez a kezdeményezés, ám legalább ugyanilyen lényeges, hogy a kolozsvári és a szegedi örökséget nem szabad szembeállítani egymással, hanem az egymás utániságot, a közös magyar kulturális-történelmi múlt jelentőségét kell éreztetni és szimbolizálni. Erdély fejedelmének szándéka az ottani helyi kultúra fejlesztése volt. Miért ne vállalhatnánk fel ennek szellemi-kulturális örökségét a 21. században? Pintér M. Lajos