Mészáros Rezső akadémikus jelenleg a kibertér társadalomföldrajzának összegzésén dolgozik. Fotó: Segesvári Csaba
– Sikerült meglepniük a kollégáinak?
– Őszintén mondom, nem számítottam ilyen csodálatos ünnepségre és ilyen pompás, tartalmas kötetre. Kovács Csaba és munkatársai profi szerkesztői munkát végeztek; lehet, hogy pályát tévesztettek? Még a fiatalkori kézilabdás versenyigazolványomat is előásták Makóról...
– Mit jelent az ön számára a 65 esztendő: összegzést vagy előretekintést?
– Sajnos elég sok ez a 65, ha belegondol az ember, de ha csak a betegségem óta eltelt időt számolom, akkor tulajdonképpen hat éve születtem újra. Egy ilyen ünnepség összegzésre ösztönöz, de persze rengeteg terv és elképzelés is megfogalmazódik bennem: amennyiben egészségem engedi, egy előadásra és egy cikkre készülök, az OTKA finanszírozásában pedig 2008-ra a kibertér társadalomföldrajzát kell összegeznem könyv formában. Aztán területfejlesztési mesterprogramot szeretnénk indítani, ezen dolgozunk az új tanszékvezetővel, Kovács Zoltánnal és a tanszéki kollégákkal. Picit tehát megpihentünk a 65-nél, de nincs megállás!
– A köszöntő kötet a falvaktól a kibertérig alcímet viseli, ami szépen rajzolja meg tudományos pályafutásának ívét...
– Miután idekerültem a tanszékre, Krajkó Gyula professzor ismertetett össze a neves budapesti faluföldrajzossal, Enyedi Györgygyel, rajta keresztül kerültem bele az 1970-es, 80-as években a világ élvonalába tartozó faluföldrajzi kutatásba. A településközi kapcsolatok viszonyrendszerével kapcsolatos, a kisvárosi hálózat kialakulásának indokoltságát feltáró vizsgálataink gyakorlatilag a mai területfejlesztés, területi fejlődés eloszelének tekinthetőek. Aztán párhuzamos síkokon folyt a munka: 1991-ben dékán lettem, majd 1995-től 2003-ig viseltem a rektori méltóságot.
A tanszékvezetői poszton hol felfüggesztettem magam, hol nem – sose mondtam ki, de valahol berzenkedtem az ellen, hogy két vezetői posztot lássak el egyszerre. Büszkén állíthatom viszont, hogy még rektorságom idején is megtartottam óráim hatvan-hatvanöt százalékát.
Érdekes időszakban vezettem az egyetemet, nagyon sok mindent átéltünk, de szerencsémre olyan kollégákkal hozott össze a sors, akik segítettek mindezt végigcsinálni, akár a szakmában, akár az egyetemvezetésben. Kibírtuk a Bokros-csomagot, az elbocsátásokat, hiszen az emberek nagy részét visszavettük, vagy valamilyen módon továbbfoglalkoztattuk. Olyan légkört tudtunk teremteni, amelyben nagyobb feszültségek nélkül hajtottuk végre az integrációt és indítottuk el a a Bologna-folyamat bevezetését. Tettük ezt úgy, hogy mindig ott lebeg a magyar felsőoktatás felett az elbocsátások réme, annak ellenére, hogy a kiválóan teljesít még a sanyarú körülményei és a mesterségesen felduzzasztott hallgatói létszám mellett is!
– Most viszont elindult a jelentkezok számának csökkenése, ami más jellegű problémákat von maga után. Annak idején már rektorként is többször figyelmeztetett, a szegedi felsőoktatásnak fel kell készülnie a hallgatókért folytatott verseny élesedésére.
– Nem volt ez ördöngösség, egyszerűen ki kellett számítani a demográfiai mutatókat, a csökkenő születéseket, s levonni ennek konzekvenciáit. Ráadásul a tandíj bevezetése most még tovább rontotta a helyzetet. A fokozatosan csökkenő merítési bázis mellett kiszámíthatatlan, hogy egyes szakokra hány hallgató jut, ami azért veszélyes, mert a hallgatóalapú finanszírozás miatt van egy olyan alsó létszámhatár, ami ha nem töltődik fel, az bizonyos szakmák létét is fenyegetheti.
És itt jön be a képbe, hogy mit tudunk a szakmán kívül felkínálni a hallgatóknak! Ezért tartom különösen nagyszerűnek, hogy felépült az új könyvtár és tanulmányi információs központ, mert más egyetemeknek is elég nagy az egyéb kínálata.
 |
Mészáros Rezső
(1942) 1965-ben szerzett földrajz-biológia szakos középiskolai tanári oklevelet a JATE-n. 1974-től a JATE (ma Szegedi Tudományegyetem) Gazdaság- és Társadalomföldrajz Tanszék munkatársa, 1991 óta egyetemi tanárként; 1995 és 2006 között megszakításokkal a tanszék vezetője. 1980-ban védte meg kandidátusi disszertációját, 1989-ben akadémiai doktori értekezését; 2001-ben az MTA levelező tagjává választották. 1995-1999 között a JATE, 2000-től 2003-ig az SZTE rektora, 1999-2001 között a Magyar Rektori Konferencia elnöke. 2002-ben Szeged díszpolgárává választották, 2003-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjével tüntették ki. Kutatási területe: regionális földrajz, településföldrajz, térbeli kapcsolatok, a kibertér vizsgálata, a települések térbeli struktúrája.
|
- Elsősorban ezekkel a szakmán kívüli egyéb eszközökkel lehet jól helyezkedni ebben a versenyben?
– Is! Döntő fontosságú lesz a bázisiskolai menedzselés: kimegyünk, előadásokat tartunk; megmutatjuk, mit tudunk. A korábban nálunk végzetteken keresztül is csábítani kell ide a diákokat, ami erős alumnimozgalmat előfeltételez. A nyílt napokon pedig testközelből győződhetnek meg róla a szülők és fiatalok, hogy milyen jók a körülmények, s milyen nagyszerű tudósok dolgoznak az egyetem falai között. A kiváló kutatók és oktatók megléte garancia, mert a mai világban egyre inkább a személyiségek kerülnek előtérbe. Mondtuk néhányan korábban is, hogy erősödni fog a verseny, sokan kétkedve fogadták szavainkat, de most már látszik: a túlkínálatnak vége, a diákok megválogatják, hová mennek.
– Egyelőre viszont még nincs gond az utánpótlással, mint ahogy azt az elmúlt hetek OTDK-sikerei (különös tekintettel a földrajzosokra!) fényesen igazolják.
– Igen, régen nem volt ennyi nagyszerű diákkörösünk és díjazottunk az országoson, mint most. Külön örömmel tölt el, hogy Nagy Ilona személyében nekem is akadt első helyet nyert diákom. A tehetséges, érdeklődő diákkörösök szerepe több szempontból is fontos: egyrészt követendő példát mutatnak az alsóévesek számára, másrészt növelik a leendő PhD-s merítési bázisunkat is.
Általában is érzékelem, hogy a földrajzos szakma népszerűsége most picit felemelkedő tendenciát mutat. A társadalomföldrajz iránti érdeklődés a területfejlesztés felé megnyilvánuló figyelemből eredhet, abból, hogy vannak nemzeti fejlesztési programok, s az ország sorsa – bármilyen színű – mindenkit érdekel. Kiábrándító viszont, hogy túlságosan átpolitizált a területfejlesztés: több évtizede tart már a huzavona a körzetek, régiók kialakítása körül, s a politika továbbra sem kívánja feladni a megyéket annak ellenére, hogy az EU-ban mindenütt régiók vannak.
– Hogyan kapcsolódik az úgynevezett kibertér kutatása az egyéb térbeli vizsgálatokhoz?
– A William Gibson által kibertérnek nevezett virtuális, a hálózatba összekapcsolt számítógépek mögötti tér viszonylag új, vizsgálandó terület a társadalomföldrajz számára. Ebben a térben találkozunk az információval, kereskedünk vele, megjelenik a számítógépen, felküldjük, levesszük, hat ránk.
– De nem élünk egyformán a kibertérben...
– Igen, a hozzájutás – mely nagy részben az anyagiak függvénye – a világot tekintve, országok szintjén, de még városi méretekben (így például Szegeden) is regionálisan értelmezheto. Szociálgeográfiai vizsgálattal kimutatható, hogy az egyén képzettségének megfelelő a kibertérben létező tudás befogadóképessége. Az alkalmazását érintő különbségek pedig kihatnak a gazdasági teljesítőképességre is. Még a brüsszeli pályázatok kitöltése is kibertérfüggő, hiszen ott jelennek meg. De rengeteg az ellentmondás is: a 80 éves néni a szatymazi tanyán például fel tudja hívni Amerikában élő unokáját mobiltelefonon, a kibertéren keresztül, de fia nem tudja kitölteni a brüszszeli pályázatot, mert azt is a kibertéren át éri el.
Ilyen és ehhez hasonló példákat szeretnék majd elemezni társadalom-földrajzi szempontból, figyelemfelhívó célzattal. Ismernünk kell a kiberteret, mert ebben élünk, felhasználjuk és visszahat ránk. Amennyi előnye, annyi hátránya is lehet. Segít eltüntetni a személyiséget, az éntudatot; úgy beszélgethetünk valakivel, hogy nem látjuk az arcát, nemét, személyiségét, akármit mondhat magáról. Másrészt immár nálunk is megjelent a kibertérfüggőség veszélye, az ilyen betegeket Amerikában már külön klinikák kezelik. Különösen veszélyeztetett csoportot képeznek a gyermekek, hiszen távlatilag óriási károkat okozhat, ha az olvasás helyett állandóan számítógépeznek és mobiloznak. Ezekről a kérdésekrol szól majd a kötet. A slusszpoént viszont nem lövöm le...
Pintér M. Lajos