Eredeti népzenével és néptánccal a hatvanas években már szinte nem is lehetett találkozni az országban. Ekkoriban azonban több területről is megindult az élő népi kultúra utáni kutatás. Az addigi táncegyüttesek a koreografált, versenyen alapuló produkciókra építkeztek, az „élő” tánckultúrák megismerése és térnyerése a széki táncokkal indult. Több neves táncos és zenész kereste fel Széket, ahol lenyűgözte őket az ott az utolsók közt még virágzó népi kultúra.
Az első táncház gondolata a Bihar táncegyüttesben merült fel, akik épp széki élményeiket akarták megosztani itthoni táncos barátaikkal. Egy zártkörű rendezvényen, a budapesti Liszt Ferenc téri könyvesboltban álltak neki a kötetlen tánctanításnak 1972. május 6-án. Ám már az első alkalmakkor is több kíváncsiskodó akart bejönni az utcáról, és részt venni a tanításban. Az eleinte csak a szűk szakmának szerveződő klub harmadik összejövetelénél már annyi volt a külsős érdeklődő, hogy felmerült, a rendezvénynek nyitnia kell a tömegek felé. Felismerve a lehetőséget, a szervezők, az akkor általános gyülekezési tilalom ellenére, kiharcolták, hogy a Fővárosi Művelődési Ház körterme adjon rendszeresen otthont a táncházaknak. Itt már a Bartók együttes táncosainak közreműködésével indult útjára a sorozat, csakis eredeti népzenével, tanítással egybekötve. A meghatározó szervezők-alkotók között – több más mellett – Sebő Ferenc, Novák Ferenc, Halmos Béla, Martin György és Tímár Sándor neveit találjuk.
A spontán létrejött táncházak elterjedésével együtt megindult a mozgás a népdal- és tánckincseket rejtő vidékekre is. Ez az alulról jövo kezdeményezés óriási lendületet is adott: hogy különböző néprajzi területek táncait (akár falvakra, sőt, egy-egy táncosra leszűkítve is) sikerült összegyűjteni, rendszerezni és továbbadni, ezt is a táncházmozgalomnak köszönhetjük.
'89-től aztán az intézményesülés következett: alap-, közép- és mára már felsőfokú népzeneiskolák alakultak, több általános iskola, óvoda órarendjébe bekerült a néptánc, lapok indultak, népzenei feldolgozások jelentek meg a magyar popzenében is.
A mozgalom, mondhatni, a helyére került: állandó éves ünnepe az Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár, összefogó állami intézménye és kutatóbázisa a Hagyományok Háza. Mára több mint száz zenekar szórakoztatja a fiatalok tízezreit, a fesztiválok, szakmai és rajongói fórumok pedig a mozgalom sokszínűségérol és üdvözlendő decentralizálásról tanúskodnak. Specializálódtak is a táncházak, az együttesek: többek között csángó, délszláv, zsidó estekkel is találkozhat a nagyérdemű.
A táncházmozgalom mára már globálisan hódít és példaként szolgál a világ folkloristái számra. Kifejező, hogy a táncház szót angol szövegekben fordítás nélkül, eredeti írásmóddal találjuk meg: Tanchaz.