2024. április 26., péntek English version
Archívum  --  2007  --  11. szám - 2007. szeptember 3.  --  Irodalom
Min­dig újat kell kez­de­ni, ki­ált­ja ide­gen hang­súl­­lyal, még ma­gya­rul sem tud iga­zán, még­is rá kell hall­gat­nom. A ke­zem, mint a re­pü­lés köz­ben meg­halt ma­dár, pár pil­la­na­tig még a le­ve­gő­ben ma­rad, és csak utá­na kezd el iz­zad­ni az iz­zadt­ság­tól, hogy már megint el­ron­tot­tam va­la­mit. Ér­tet­le­nül né­zek rá, mint­ha nem tud­nám, mi kö­vet­kez­ne, mint­ha nem sej­te­ném, hogy a mon­da­ta nem azt je­len­ti, amit ere­de­ti­leg mon­da­ni akart, hi­szen nem újat, de ugyan­azt a da­ra­bot kell elöl­ről kez­de­nem, új­ra és új­ra, hogy egy­szer majd csak át­es­sek az ötö­dik ütem utá­ni za­var­ba ej­tő­en bo­nyo­lult dí­szí­té­sen, és to­vább játsz­has­sam ezt a csak lát­szó­lag szép, va­ló­já­ban olyan ne­héz szo­ná­tát. Per­sze szé­gyel­lem is ma­gam egy csöp­pet, hogy már megint nem gya­ko­rol­tam, de ott­hon úgy­sincs zon­go­ra, csak az asz­tal­la­pon tud­nám, ha akar­nám, ko­pog­tat­ni a bil­len­tyűk hűlt he­lyét, ám az még­sem az iga­zi, se sú­lya, se hang­ja; vagy, kü­lö­nös és ha­szon­ta­lan agy­mun­ka­ként, nap­hos­­szat fi­gyel­het­ném a kot­ta­la­po­kat, azon gon­dol­koz­va, mi­kép­pen le­he­tek majd a le­he­tő leg­ha­té­ko­nyabb a gya­kor­lat­ban. De ha őszin­te aka­rok len­ni, va­ló­já­ban nem is bá­nom, hogy min­dig el­ron­tom a szo­ná­tát már az el­ső té­tel ötö­dik üte­mé­nél, így leg­alább nem kell fél­nem a ké­sőb­bi üte­mek, sőt té­te­lek egy­re ne­he­zebb aka­dá­lya­i­tól. Bó­lin­tok te­hát, és ádáz harc­ba kez­dek az el­ső öt ütem­mel, és ha nem is erőm­höz mér­ten a leg­in­kább, még­is hő­si­es hév­vel küz­dök az ötö­dik ütem vé­gi dí­szí­tés­sel.
Ő meg fel van há­bo­rod­va, de nem tud­ja el­mon­da­ni, men­­nyi­re, nem is tud ma­gya­rul, va­la­mi tá­vo­li nyelv is­me­ret­len rend­jé­vel és hang­sú­lya­i­val szól hoz­zám, de leg­több­ször in­kább csak el­ének­li, hogy mit ké­ne ját­sza­nom. Ide­gen, fes­ték­szí­nű vö­rös ha­ja van és hos­­szú szem­pil­lái meg fé­nyes, rö­vid és tisz­ta kör­mei, min­dig lá­tom, ami­kor a kot­ta­tar­tón ve­ri az elő­írt, de szá­mom­ra kö­vet­he­tet­len tak­tust, han­go­san és üte­me­sen, ami­re min­dig kü­lö­nös kí­mé­let­ként kell te­kin­te­nem, hi­szen az ő ko­po­gá­sa még min­dig ba­rát­sá­go­sabb, sőt, bi­zo­nyos szem­pont­ból még irá­nyít­ha­tóbb is, mint a ke­gyet­len és en­ged­mé­nyek­re nem bír­ha­tó met­ro­nóm. Én rit­kán hal­lom zon­go­ráz­ni, né­ha, ha nem bír­ja to­vább klimpírzás­nak ne­ve­zett tét­len­ke­dé­sem, ül­tő he­lyé­ben, mel­lő­lem fel se emel­ked­ve, be­le­nyúl a bil­len­tyűk kö­zé, hogy tü­rel­met­le­nül meg­mu­tas­sa, ami­re amúgy is kép­te­len va­gyok. Ilyen­kor hig­gad­tan bó­lin­tok, és csak ti­tok­ban cso­dál­ko­zok ma­ga­mon, va­jon mi­ért nem ér­zek szé­gyent.
A ko­rán sö­té­te­dő té­li dél­utá­no­kon, mi­kor még más­nak tart órát, de én már meg­ér­ke­zem a ze­ne­is­ko­la ho­má­lyos fo­lyo­só­já­ra, min­dig a mos­dó­ba fu­tok, meg­örül­ve az aján­dék­ido­nek. Meg­eresz­tem a csak elő­ször hi­deg, de ké­sőbb el­vi­sel­he­tő­vé sze­lí­dü­lő vi­zet, és ta­pasz­talt mód­sze­res­ség­gel ki­pisz­ká­lom a ta­lán va­ló­ban hos­­szú­ra nőtt kör­möm alól a vé­kony, fe­ke­tés kosz­csí­ko­kat, ami­ket olyan meg­bo­csát­ha­tat­lan­nak tart a zon­go­ra­ta­nár­nő. Né­ha be kell se­gí­te­nem a má­sik ke­zem szin­tén hos­­szú kör­me­i­vel, vis­­sza­von­ha­tat­lan be­mé­lye­dé­se­ket okoz­va a pu­ha kö­röm­ágy­ban, s ha ér­te­ném a mód­ját, ta­lán még meg is rág­nám a kör­me­i­met, hogy rö­vi­deb­bek le­gye­nek, de ha bá­tor len­nék, se tud­nám, ho­gyan és mi­nek. Né­ha, ha ha­mar vég­zek a gya­kor­lás­ba il­lő szer­tar­tás­sal, vagy az elot­tem lé­vő ta­nu­ló órá­ját to­vább tart­ja a vö­rös ha­jú ta­nár­nő, még a ki tud­ja, hon­nan és mi­kor, de az al­ka­ro­mig le­ra­kó­dott és a pu­ló­ve­rek sze­mér­mes ta­ka­rá­sá­ban meg­bú­jó re­tek­ből is le tu­dok va­kar­ni va­la­mics­két.
Az­tán ha túl­ju­tok az ötö­dik ütem uj­ja­im­nak egy­re is­me­rő­sebb, és csak el­mém­nek ide­gen ma­ra­dó, és alap­já­ban vé­ve tö­ké­le­te­sen hi­á­ba­va­ló dí­szí­té­sen, ta­lá­lok újab­b, egy­re be­ve­he­tet­le­nebb­nek tű­nő aka­dá­lyo­kat, ami­re a ta­nár­nő ide­gen és ide­ges ma­gyar­sá­gá­val rá­vág­hat­ja: kez­de­ni újat. És én tu­dom, hogy új­ra kell kez­de­nem, ugyan­azt, hi­á­ba ját­sza­nék nem csak köny­­nyeb­bet, de va­ló­já­ban bár­mi mást. Ha a gond­vi­se­lés kü­lö­nös aján­dé­ka­ként pe­dig még­is si­ke­rül ön­tu­dat­lan és irá­nyít­ha­tat­lan­nak tet­sző, ma­guk­tól okos ke­ze­im­nek meg­ol­da­ni­uk az el­mém szá­má­ra meg­old­ha­tat­lant, a ta­nár­nő csak ül, s el­mé­lá­zó bó­lo­ga­tá­sai után meg­ké­ri, mu­tas­sam meg, egy le­en­dő mű­vész­hez és hölgy­höz mél­tó­an kel­lő­en rö­vi­dek és tisz­ták-e a kör­me­im, mi­re szé­gyen­kez­ve, tet­ten ért bű­nös, elő­re­tar­tom a prac­lim, kör­möm szög­le­tes­sé pisz­kált fe­hér­jén át­üt a ki­mos­ha­tat­lan szür­ke.
Mi­re el­ér­ke­zik az év vé­gi vizs­ga ide­je, uj­ja­im egy­re önál­lób­ban és las­san meg­za­var­ha­tat­lan, irá­nyít­ha­tat­lan tö­ké­le­tes­ség­gel pör­ge­tik a té­te­le­ket és azok dí­szí­té­se­it. Mi­kor már csak egy éj­jel vá­laszt el az el­ke­rül­he­tet­len elő­adás­tól, ami­kor a ze­ne­is­ko­la ta­ná­rai előtt szá­mot kell ad­nom, hogy nem hi­á­ba ül­tem az el­múlt idő­ben sem a ma­ga­sí­tott zon­go­ra­szé­ken, nem tu­dok el­alud­ni. Hal­kan fel­kap­cso­lom az ágyam mel­let­ti vil­lanyt, és a há­ti­tás­kám­ból elő­ve­szek egy koc­kás fü­ze­tet. Re­me­gő ke­zek­kel, de biz­tos el­ha­tá­ro­zás­sal tép­ni kez­dem a la­po­kat, majd hos­­szú rend­ben egy­más mel­lé he­lye­zem őket az öle­men, ke­resz­tül az ágy­on. Fe­ke­te gra­fit­tal meg­raj­zo­lom a fe­hér, majd be­sa­tí­ro­zom a fe­ke­te bil­len­tyű­ket, vo­nal­zót nem, csak a négy­zet­rács hal­vány vo­na­la­it hasz­ná­lom. És hal­kan, mert más­hogy úgy­sem le­het, ját­sza­ni kez­dek a fü­zet­la­pon, uj­jam alatt pu­hán gyű­rő­dik a pa­pír és a pap­lan.
Más­nap ka­ri­kás sze­mek­kel ülök majd az ijesz­tő­en nagy vizs­ga­te­rem­ben. Szé­gyen­lő­sen hú­zom ös­­sze a vál­lam, egyet­len ün­ne­pi fe­hér blú­zom ki­nőt­tem, csuk­lóm fö­lött ta­lán re­tek sö­tét­lik. Mint meg­fi­zet­he­tet­len aján­dék­nak örü­lök a pár meg­bo­csát­ha­tó pil­la­nat­nak, míg ter­mé­sze­tes­nek tű­nik a já­ték kez­de­té­nek el­ha­lasz­tá­sa, de va­ló­já­ban már a kez­de­tek­től fog­va re­me­gek, hi­szen már az éj­je­li né­ma gya­kor­lás so­rán rá­jöt­tem, nem­hogy a ké­sőb­bi té­te­le­ken, de már az ötö­dik ütem ag­gasz­tó dí­szí­té­sén sem tu­dok túl­jut­ni. Éle­tem sor­sa irá­nyít­ha­tat­lan ke­ze­im­ben van, s ne­kem nincs erőm el­in­dí­ta­ni őket. Tü­rel­met­le­nül vá­rom, hogy a tár­sai kö­zött, tő­lem vég­re tá­vol ülő ta­nár­nő meg­un­ja tét­len­ke­dé­sem, és egy el­hi­báz­ha­tat­lan fel­szó­lí­tást ki­ált­son fe­lém: kezd­jed.

ulo_lepcso_230x154.png

Címkék

Hírek, aktualitások *

Rendezvénynaptár *

  • Szorgalmi időszak 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Education period 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak a 2023-2024/2. félévben
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.
  • 2023/2024-II. félév Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.

Gyorslinkek

Bezár