2024. március 29., péntek English version
Archívum  --  2007  --  17. szám - 2007. december 10.  --  Kultúra
Izomláz még a szemhéjban is
November 26-án mutatta be a Belvárosi mozi Hajdu Szabolcs legújabb filmjét, mely az Off Hollywood címet viseli. A film utáni közönségtalálkozón a rendező és a főszereplő Török-Illyés Orsolya hallgatta meg a nézők véleményét és kérdéseit.
Az Off Hollywood ötletét Garaczi László Április című novellája adta, bár ahogy a rendező fogalmaz: „A film köszönő viszonyban sincs Garaczi novellájával, mindössze annyi a közös, hogy egy nap leforgása alatt játszódik.” A novella eredetileg egy rádiós április elsejei tréfáját meséli el, ez a filmben annyiban jelenik meg, hogy a történet elején a főhősnő az elszenvedője egy balul sikerült rádiós interjúnak.
 
 
Török-Illyés Orsolya és Hajdu Szabolcs a beszélgetésen. Fotó: S. Cs.
 
A film azt mutatja be, hogy egy filmrendező a premier napján mit él meg reggeltől estig, és hogyan jut el az idegösszeomlásszerű állapotba. Az Off Hollywood a társadalmi alaphangulatra próbál reagálni, arra, hogy mi is megy éppen az országban. Ebben az esetben a filmesek világán keresztül vizsgálta a kérdéskört, de ezt ugyanúgy be lehetett volna mutatni orvosokkal, tanárokkal vagy bármilyen más csoporttal.
Az alkotásban több olyan jelenet van, mely hosszabbnak tűnik a kevés vágás miatt (ilyen például a főszereplő céltalan futása), amivel Hajdu Szabolcs azt akarta elérni, hogy a nézőnek legyen ideje egy kicsit belemerülnie a saját gondolataiba, de ezzel egy időben tudja visszahozni is magát a történetbe, kezdjen el egy kicsit mozgolódni.
A futással kapcsolatban Török-Illyés Orsolya elmondta, hogy a jelenetet este 7-től reggel 7-ig forgatták, mialatt egyfolytában futott, ami fizikailag és színészileg is megterhelő, mivel végig ugyanúgy kellett előhoznia a megjelenítendő érzéseket. A jelenet nehézségét tökéletesen érzékeltette: „A végére még a szemhéjamban is izomlázam volt.”
A film a társadalmi problémák ellenére pozitív kicsengésű. Nem az a lényeg, hogy volt egy megroppanás a nő életében, hanem az, hogy az új nap kezdetével ennek vége, és minden mehet tovább.
Az Off Hollywood eredetileg egy tévéfilmes felkérés volt, de ezzel kapcsolatban sok negatívumba ütköztek, mint például a rosszabb minőség. Hajdu Szabolcs eredetileg csak azért vállalta el a megbízást, mert a Fehér Tenyér sikerei után félt, hogy nem lesz munkája. Végül tizenkét nap alatt forgatták le ezt a verziót, amelyet megpróbáltak minél kevesebb pénzből létrehozni.
A jelenetek improvizatív jellegűek, mindegyiket pár órán keresztül nagyon intenzíven próbálták a színészekkel, majd megismételték ezt még egy körben azért, hogy az esetleges hibákat minél jobban ki tudják szűrni belőlük.
Hajdu Szabolcs minden filmjére igyekszik úgy gondolni, mintha az lenne a legelső, mivel a korábbi tapasztalatok nem mindig tehetnek jót egy újabb alkotással, így a bemutatásuktól kezdve egyre inkább eltávolodik a filmektől, vagy ahogy ő fogalmaz: „Az már egy másik ember filmje.”
Az Off Hollywood forgatása alatt már a rendező következő munkájának előkészületei is zajlottak, melyről elmondta, hogy témájában egy kicsit ennek a filmnek a hangulatát követi. Továbbá fontos, hogy egy film hasznos is legyen mindamellett, hogy szórakoztat. A történet fővonala, hogy egy erdélyi nő egzisztenciális okokból elindul Európa felé, és Magyarországot mint ugródeszkát használja ehhez. A filmben sok jelenet valós anyagokból táplálkozik, mivel feleségével, az erdélyi származású Török-Illyés Orsolyával hosszabb ideig éltek ott, így megint csak saját forgatókönyv alapján dolgozik majd. A film nemzetközi koprodukció lesz, így jóval több anyagi támogatáshoz jutnak majd, mint az Off Hollywood esetében, de a rendező fontosnak tartja, hogy ne vesszen el az alkotás intimitása sem.
Petró Julianna
Bezár