Lázár Pál ismerősei, barátai, tanítványai és művészetének csodálói egyaránt ellátogattak a megnyitóra, amelyet február 18-án délután rendeztek meg a Reök-palotában. Az érdeklődők olyan nagy számban jelentek meg, hogy sokan be se fértek a termekbe, így a folyosókról hallgatták végig az ünnepi beszédeket, valamint Kosztándi István hegedű- és Fekete Márta zongoraművész játékát.
 |
Lázár Pál festményei mellett kisplasztikái is láthatóak a Reökben. |
„A figurativitás, a nonfigurativitás, a realitás és az absztrakció határán mozgott művészete az utolsó tizenöt-tizenhét évben, amikor véleményem szerint fő művei születtek” – mondta Nátyi Róbert, a Reök művészeti vezetője, aki hét éven át kollégája is volt a művésznek a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Művészettörténeti Tanszékén. „Számomra ő testesíti meg a vita contenplativa-t, azaz az elmélkedő, elmélyült, gondolkodó életet. Ezt a hozzáállást sugározta magából, és ez tükröződik vissza az alkotásaiban is” – hangzott el a megnyitón.
Lázár Pál Szegeden végzett 1963-ban matematika-kémia-rajz szakon a Pedagógia Főiskolán, majd a budapesti Képzőművészeti Főiskolán szerzett rajz-művészettörténet-ábrázoló geometria tanári diplomát. Mesterei Vinkler László, Litkey György és Fischer Ernő voltak. Évek múlva ismét visszatért Szegedre, és adjunktusként, majd docensként tartott kurzusokat ábrázoló geometriából, színtanból, tárgyábrázolásból és rajzolás-festészetből. Nyugdíjazása után is igen aktív maradt, és jelen volt a szegedi kulturális életben. 1983-ban lett tagja a SZÖG-ART Művészeti Egyesületnek, 1987-ben megkapta a Szeged Város Alkotói Díjat. Noha nem innen származik, nem csoda, hogy az eltelt évtizedek után mindenki szegedinek tekinti a festőt.
Nátyi Róbert méltatásában elmondta: ha egy szóval kellene leírnia Lázár Pál személyiségét, akkor az a tolerancia lenne, hiszen a mások által leírt vagy meg nem értett, esetleg még kiforratlan művészekben, kollégákban – vagy ahogy elhangzott – „mindenben és mindenkiben” a jót látta.
Művészetében az 1990-es évektől érezhető változás, ugyanis a természetelvűséget ekkor kezdi felváltani az absztraktabb ábrázolási mód. Fények és hangulatok jelennek meg ezeken a képeken, hangsúlyosak a geometriai elemek, a nagy, homogén színfoltok. Egyértelműen látszik a tudatosság, valamint az igen alapos rajztudás. Az absztrakció felé fordulásban, és abban, hogy festészete könnyedebbé, „franciásabbá” vált, fontos szerepet töltött be a dél-franciaországi Mirabel, ahol életének utolsó tizenhét évében gyakran egész nyarakat töltött el.
Portrékat csak elvétve festett, az önarckép pedig egyenesen kuriózumnak számít az életművében. A megnyitón két festmény igen nagy érdeklődésre tartott számot: a Csendélet egy el nem rontott képpel, amelyen önmagát ábrázolja, amint egy üres vásznat tart maga előtt, és a Csendélet egy megfestett képpel, amelyen már egy kész alkotást tart. Mindkettő finom öniróniával fűszerezett kép.
Lázár Pálról sokan úgy vélik, munkássága „kimerül” a festészetben, hiszen kisplasztikái nem annyira ismertek, pedig ezen a téren is voltak kísérletezései: a faragványoktól kezdve a bronz- és üvegöntésig több technikát is kipróbált. A Reök-palotában május 2-ig látható kiállításon ezekből az alkotásokból is láthatunk huszonötöt.
Tóth Ilona