Ekkor döbbentem rá arra, hogy leszoktunk a bábszínházról. Idejét sem tudom, mikor voltam utoljára – gyerekkoromban talán –, így még az a balga előítélet is élt bennem, hogy a magasan felhúzott paraván mögül csak csipetnyi bábok tűnnek majd elő. Éppen ideje volt megnézni A kis Mukkot, hogy megkövesedett elvárásaimat széttörhessem.
Hihetetlen izgalommal ültem a széken az előadás kezdetére várva, és mosolyogtam a hátra-hátraforduló kis lurkókra, közben azon járt a fejem, kinek nagyobb meglepetés a bábszínházban látni engem. Miért szoktunk el a (kulturális) szórakozás eme formájától? Ideje volt kicsit lelassulni a rohanás és a „felnőtt filmek” után. Az előadás alatt a gyerekek izgatottan fel-felugráltak, suttogásuk vagy éppen önkéntelen reakcióik a hátsó sorokba is elhallatszottak. Bár nem figyelmeztették Mukkot a várható veszélyekre, mégis érezhető volt a kis testek izgalomtól feszülése, és a megkönnyebbült sóhaj a nehéz pillanatok után.
 |
A kis Mukk történetével legközelebb március 2-án találkozhatnak a nézők. Fotó: Segesvári Csaba |
Wilhelm Hauff története talán mindenki előtt ismert. Az árván maradt, és termete miatt – egyes változatokban csúnya, másutt púpos – megalázott Mukkot rokonai elzavarják szülőházából. A földönfutóvá lett fiúcska egy Ahazvi nevű öregasszonyhoz szegődik, akinél munkája fizetsége egy csodapapucs és -bot lesz. (A bábelőadásbeli változatban egy kiskutya adja neki mindezeket, aki a gazdasszonynál sanyarú sorssal tengődik, hálából a kis Mukk iránta való szeretetéért.) Ezek segítségével a szultán szolgálatába szegődik, aki az udvari ármánykodás következtében kisvártatva száműzi. A kis Mukk azonban megleckézteti az elvakult uralkodót és hízelgő udvartartását.
A német Wilhelm Hauff (1802-1827) a biedermeier korszak (mese)írója. Teológiai tanulmányai befejeztével Württemberg hadügyminisztere, báró Ernst von Hügel családjánál házitanítóskodott. A tábornok gyermekeinek írta máig nagyon népszerű meséit, A kis Mukk története mellett A gólyakalifát és A kísértethajó történetét is. Ezek mellett igen népszerűek további meséi, Orroska, a törpe; A hideg szív és A spessarti vendégfogadó címűek – mindannyian a Mesealmanach az 1836-os évre című antológiában jelentek meg.
Hauff rövid, ámde annál termékenyebb írói munkásságának jelentékeny hatása volt. Ulrich von Württemberg herceg leszármazottja az ő, hatalmas sikert aratott (és Walter Scott hatását mutató) Lichtenstein című történelmi regénye nyomán építette újjá ősei romokban álló várát. Mindezeken felül Hauff paródiákat készített Heinrich Clauren szentimentális műveire, amelyeket a parodizált szerző neve alatt adott ki. Az emiatt indított kártérítési pert elvesztette, a Clauren elleni támadást újabb művel folytatta. Korai haláláig számos további írásmű született tollából. Unokatestvér-feleségétől való gyermekének születését követően egy héttel hunyt el.
A mese: tanulság. Megtanultam, hogy a jó elnyeri jutalmát, a gonosz pedig büntetését, még ha varázslatnak is kell hozzásegítenie. Erre egyedül a gyerekek emlékeznek már, a felnőttek emlékeiből mind elmúltak ezek a gondolatok. Kicsikkel jó körbenézni a világban. A gyerek őszinte, a szultánt megleckéztető Mukkot hatalmas tapsvihar kísérte ki a színről. Igazság szolgáltattatott.
Rendezte: Galkó Bence. Közreműködtek: Diószegi Ágnes (Mukk), Balasi Jolán, Huszár Zoltán, Jeney Endre, Nikodémusz Hajnalka, Rácz Mihály, Rózsa Teodóra, Szalkai Dénes.
Szekeres Nikoletta