2024. április 19., péntek English version
Archívum  --  2010  --  11. szám - 2010. november 2.  --  Kultúra
Sze­ge­den Ti­bet kin­csei
Veszp­ré­met és Mis­kol­cot kö­ve­tő­en Sze­ged­re is el­ju­tott a Ti­bet kin­csei utazók­iál­lítás. Az őszi Kul­tu­rá­lis Fesz­ti­vál prog­ram­ja­i­nak ke­re­té­ben szá­mos kí­sé­rő­ren­dez­vény is kap­cso­ló­dik az ok­tó­ber 15. és no­vem­ber 7-e kö­zött meg­te­kint­he­tő ki­ál­lí­tás­hoz.
Címkék: Kultúra

A budd­his­ta ta­ní­tá­sok ezer év­vel ez­előtt ho­no­sod­tak meg Ti­bet­ben, majd a 20. szá­zad má­so­dik fe­lé­ben hi­te­les át­adás­sal ren­del­ke­ző ta­ní­tók ré­vén a nyu­ga­ti kul­tú­rá­ban is ter­jed­ni kezd­tek; itt azon­ban nem val­lás­ként gyö­ke­rez­tek meg, sok­kal in­kább szem­lé­let­ként és élet­for­ma­ként. Ami­kor va­la­ki gya­ko­rol­ni kezd, szim­bo­li­ku­san me­ne­dé­ket vesz – az­az meg­nyí­lik azon ér­té­kek fe­lé, ame­lyek a vé­de­lem és a fej­lő­dés alap­ja­it ké­pe­zik – a Há­rom Drá­ga­kő­ben (a bud­dhaál­lapot cél­já­ban, a ta­ní­tá­sok­ban és a gya­kor­lók kö­zös­sé­gé­ben) és a Há­rom Gyö­kér­ben (a Lá­má­ban, a Jidamok­ban és a Vé­del­me­zők­ben). A me­ne­dék vég­ső tár­gya azon­ban a tu­dat meg­vi­lá­go­so­dott ter­mé­sze­te, a Me­ne­dék­fa minden­nek ké­pi meg­je­le­ní­té­se; a Ti­bet kin­csei ki­ál­lí­tás szob­ra­it e kon­cep­ció alap­ján vá­lo­gat­ták ös­­sze. (A bud­dha olyan lény vagy ál­la­pot, amely meg­sza­ba­dult min­den za­va­ró ér­ze­lem­től és me­rev el­kép­ze­lés­től, és meg­va­ló­sí­tott min­den olyan tu­laj­don­sá­got, amely el­vá­laszt­ha­tat­lan a tu­dat ter­mé­sze­té­től.)
Így lát­ha­tó­ak egyes bud­dhaaspek­tu­sok, az­az egy-­e­gy meg­vi­lá­go­so­dott tu­laj­don­ság ema­ná­ci­ói, pél­dá­ul a so­kak ál­tal is­mert Sze­re­tő Sze­mek (ti­be­ti­ül Csan­rézig), amely min­den bud­dha meg­kü­lön­böz­te­tés nél­kü­li sze­re­te­tét, együtt­ér­zé­sét, át­ér­ző örö­mét és el­fo­gu­lat­lan­sá­gát szim­bo­li­zál­ja.
Meg­is­mer­ked­he­tünk a budd­his­ta ha­gyo­mány­vo­nal fon­tos kép­vi­se­lő­i­vel is. Mi­vel a ta­ní­tá­sok szó­be­li át­adá­son ala­pul­nak, a budd­hiz­mus­ban ki­emel­ke­dő sze­re­pük van a ta­ní­tók­nak, hi­szen ha a ta­nít­vány ké­pes őket bud­dhaként lát­ni, ak­kor a ta­ní­tá­so­kat is úgy kap­ja meg, mint­ha ma­gá­tól Budd­há­tól kap­ná őket; ami erő­tel­jes ha­tás­sal van a fej­lő­dés­re. Év­szá­zad­ok óta ha­gyo­má­nyo­zód­nak a ta­ní­tá­sok ta­ní­tó­ról ta­ní­tó­ra. Meg­je­len­nek a kü­lön­bö­ző for­má­jú Jidamok, az­az a bud­dhák fény- és ener­gi­a­for­mái, me­lyek a meg­vi­lá­go­so­dást szim­bo­li­zál­ják; női vagy fér­fi, egye­dü­li vagy egye­sü­lés­ben lé­vő, bé­kés vagy vé­del­me­ző alak­ban. A Vé­del­me­zők az ak­ti­vi­tás for­rá­sai, ők ala­kít­ják át az aka­dá­lyo­kat a fej­lő­dés ré­szé­vé. A ki­ál­lí­tás meg­is­mer­tet még a budd­his­ta szer­tar­tá­sok fon­tos tár­gya­i­val, töb­bek kö­zött a me­di­tá­ci­ó­ban hasz­ná­la­tos malá­val, a Gyé­mánt Út budd­hiz­mus­ban hasz­ná­la­tos csen­gő­vel és dordzsé­val (jo­gar­ral).
A be­mu­ta­tott al­ko­tá­sok nem­csak el­káp­ráz­ta­tó­an gyö­nyö­rű­ek, de rend­kí­vü­li erő­tér­rel is bír­nak. A jó­részt ma­gán­gyűj­te­mény­ben lé­vő szob­rok­kal kap­cso­lat­ban – a ven­dég­könyv ta­nú­sá­ga sze­rint – töb­bek­ben fel­ve­tő­dött a kér­dés, ki és mi­kor ké­szí­tet­te őket. Ez budd­his­ta szem­pont­ból egy­ál­ta­lán nem fon­tos. Tö­rek­vé­se­ik egyik cél­ja ugyan­is ép­pen az egó vis­­sza­szo­rí­tá­sa, majd tel­jes meg­szün­te­té­se a tu­dat fel­is­me­ré­sé­nek cél­já­ból. Ezek a szob­rok időt­len ta­ní­tá­so­kat meg­tes­te­sí­tő időt­len ér­té­kek, egy­ál­ta­lán nem ké­szí­tő­jük a fon­tos.
Kap­cso­ló­dó ren­dez­vény­ként szom­ba­ton­ként budd­his­ta uta­zó­ta­ní­tók tar­tot­tak elő­adá­so­kat a Mó­ra Fe­renc Mú­ze­um­ban (A man­dalák­tól a sztúpákig, Budd­hiz­mus a 21. szá­zad­ban, il­let­ve Ha­lál és új­ra­szü­le­tés), szer­dán­ként pe­dig budd­his­ta fil­me­ket ve­tí­tet­tek a SZTEage-ben (Budd­hiz­mus a mo­dern vi­lág­ban, Át­tet­sző lá­ma, il­let­ve Jó­gik a mai Ti­bet­ben), majd ezek meg­te­kin­té­sét kö­ve­tő­en uta­zó­ta­ní­tók vá­la­szol­tak az eset­le­ges kér­dé­sek­re. ők a Gyé­mánt Út budd­hiz­mus uta­zó­ta­ní­tói, akik Lá­ma Ole Nydahl, a vo­nal nyu­ga­ti ta­ní­tó­ja meg­bí­zá­sá­ból az or­szá­gon be­lül és kí­vül ta­ní­tá­so­kat ad­nak a budd­hiz­mus­ról.
Az elő­adá­sok és film­ve­tí­té­sek nap­ja­it ki­vé­ve pe­dig min­den nap 19 órá­tól nyil­vá­nos me­di­tá­ci­ó­kat tar­ta­nak a Kos­suth La­jos sgt. 29. szá­m alatti me­di­tá­ci­ós köz­pont­ban. A ki­ál­lí­tás no­vem­ber 7-éig te­kint­he­tő meg a Mó­ra Fe­renc Mú­ze­um­ban.

Sz. N.

Bezár