„Az igazság kiderítése minden ember számára nagyon fontos. A kérdés csak az, hogy el lehet-e dönteni, meg lehet-e állapítani egy tőlünk független, objektív igazságot” – indította előadását Homoki-Nagy Mária, a Magyar Jogtörténeti Tanszék vezetője.

|
Az Aranybulláról és a Hármaskönyvről is hallhattunk a TIK-ben. Fotó: Segesvári Csaba
|
Érdekes megvizsgálni Jézus esetét, akit a zsidók törvényükre hivatkozva akartak elítélni, mert azt állította, hogy Isten fia. Pilátus, hogy a felelősséget hárítsa, a szokásokhoz nyúlt, ezért hagyta a tömegre a döntést, akik Barabást választották, ezért feszítették keresztre Jézust.
Mind a törvény, mind a szokás jogforrás, ahol egy adott kor jogi normái megjelennek. A törvényt a keletkezése pillanatában leírják, és általában az uralkodó adja ki. A szokásról nem tudjuk, hogy mikor alakult ki, szájhagyomány útján terjed, jogi tartalma van; egy kisebb vagy nagyobb közösség kötelező érvénnyel betartja.
A törvény és szokásjog a rendi magyar magánjogban egymás mellett áll. De sokkal több szokásjogi norma van, mint törvény. A magánjogba nem szól bele sem az uralkodó, sem az országgyűlés.
A rendi magyar magánjog szempontjából történelmileg fontos az Aranybulla, majd Werbőczy Hármaskönyve, aki kellő felkészültséggel és jogi tapasztalattal, kancelláriai ismeretekkel gyűjtötte össze a magyar nemesi magánjogot szabályozó szokásjogokat.
1514-ben Werbőczy így ír: „Mert az igazság erény, tudniillik erkölcsi. A jog ez erénynek végrehajtója. A jogtudomány ennek a jognak tudása …az igazság mindenkinek megadja az övét; a jog meg elősegíti; a jogtudomány pedig tanítja, hogyan történjék ez.”
Homoki-Nagy Mária a magánjog három nagy területéről vett példákkal illusztrálta, hogy az erkölcsi normákat hogyan egyezették össze a meglévő szabályokkal.
Az első terület a vásárok világa, ahol számtalan adásvétel és csere történt, melyek mindegyike egy-egy meghatározott szerződési típust jelentetett. A múltban, mikor egyezséget kötöttek, kezet fogott egymással az eladó és a vevő, ami a szóbeli megegyezés szimbóluma volt. Továbbá a kézfogás volt a jele annak is, hogy az eladó jó minőségű árut ad, és az áru hibátlan. De szükséges a vásárban lévő emberek jelenléte is, akikkel áldomást ittak, és ha valamilyen probléma felmerült, őket hívták tanúnak.
A vásárok mellett a magánjog fontos területe a béresek világa is. A magyar társadalomban, amikor a gazda megfogadta a bérest, akkor az Szent György napján kihajtotta az állatokat a legelőre. Onnantól kezdve a béres felelt azért, ha az állat elveszett, megbetegedett vagy ellopták. Szent Mihály napján történt a számadás, amikor megnézték megvan-e minden állat.
A harmadik terület a jó hírnév és annak megtartása. Mindazt a cselekményt, amivel a becsületet meg lehet sérteni, régi kifejezéssel mocskolódásnak hívták. Például ha valaki egy másik embert égetni való boszorkánynak nevezett, akkor azzal megvádolta őt. Ugyanis a boszorkányokat abban az időben még máglyára vetették, ezért ilyen rágalommal rohantak a bírósághoz, és ha bebizonyosodott, hogy alaptalan, akkor a rágalmazót testi fenyítéssel sújtották.
A rendi társadalom világában az erkölcs és a szokásjog egymástól elválaszthatatlan. Ha ennek a kettőnek az összhangja megsérül, akkor azt csak a törvényszék tudja helyreállítani.
„A 18-19. századi jegyzőkönyveket olvasva olyan világ tárul az ember elé, ahol tényleg el lehet hinni, hogy a tőlünk független igazság, ha jól értelmezzük az erkölcsi és szokásjogi normákat, akkor kideríthető, és nem lehet a felelősséget elhárítani, ahogy azt tette Pilátus mintegy 2000 évvel ezelőtt” – mondta zárásként Homoki-Nagy Mária.
Tóth Boglárka