A természettudományi képzési területen a hagyományos szakirányok – fizika, földrajz, földtudomány, kémia, matematika, biológia, környezettan – közül kiemelnénk a biológiát. A szegedi biológusképzés világszínvonalú kutatókat ad a nemzetközi hírű Szegedi Biológiai Központnak. (Az alkalmazott matematikus képzésben pedig 2007-től mesterszakot is indít a kar.) Az informatikai képzési területen mérnök és programtervező informatikusnak, gazdaságinformatikusnak, a műszaki képzési területen anyag- és környezetmérnöknek lehet jelentkezni.
Biológia alapszak
2006-tól a biológusképzés az elfogadott európai gyakorlatnak megfelelően két szintűvé vált. A biológia alapszak 6 félévének sikeres teljesítésével alapfokozatú, úgynevezett BSc- (bachelor) diploma szerezhető. A diploma EuroBS minősítése jelenleg folyamatban van, melynek sikeres lezártával az európai elvárásokat is maximálisan kielégítő, EU-s szinten elfogadott BSc-diploma szerezhető egyetemünkön. Mit is tanul a biológushallgató az alapszak 6 féléve során? Az oktatott törzsanyag a szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörökre épül. Egyrészt általános társadalom- és természettudományi alapismereteket, továbbá szakmai alapozó ismereteket sajátítanak el a diákok. Ezenkívül a szakmai törzsanyag tárgyait (mint az összehasonlító élettan, növényélettan, humánbiológia, genetika, mikrobiológia, molekuláris biológia és biotechnológia, ökológia, etológia, természet- és környezetvédelem) hallgatják a diákok. Továbbá az adott szakiránynak megfelelően differenciált szakmai ismereteket nyújtó kurzusokon, valamint alapozó szakmai gyakorlatokon vesznek részt a leendő biológusok.
Programtervező informatikus szak
Alapképzés, ideje 6 félév. A képzés célja olyan programtervező informatikusok kibocsátása, akik képesek szoftverorientált információs technológiai eszközök és rendszerek létrehozási, bevezetési, működtetési, szervizelési, fejlesztési, alkalmazási tevékenységét önállóan és csoportmunkában ellátni, továbbá kellő mélységű elméleti ismeretekkel rendelkeznek a képzés második ciklusban történő folytatásához.
Az informatikai képzést az SZTE TTK Informatikai Tanszékcsoport végzi, a matematikai tárgyak oktatásában az SZTE TTK Matematikai Tanszékcsoport (Bolyai Intézet) vállal szerepet, míg a gazdasági és humán tárgyak oktatását az SZTE GTK felügyeli. (2007 szeptemberétől mesterszakot is indítanak.)
Mérnök informatikus alapszak
Alapképzés, ideje 7 félév. A képzés célja olyan mérnök informatikusok kibocsátása, akik képesek műszaki informatikai és információs infrastrukturális rendszerek és szolgáltatások telepítésére és üzemeltetésére, valamint azok adat- és programrendszerei tervezési, fejlesztési feladatainak ellátására, továbbá kellő mélységű elméleti ismeretekkel rendelkeznek a képzés második ciklusában történő folytatásához. Az informatikai és mérnöki képzést az SZTE TTK Informatikai Tanszékcsoport, a matematikai tárgyak oktatását az SZTE TTK Matematikai Tanszékcsoport, a fizika tárgyak oktatását az SZTE TTK Fizikus Tanszékcsoport, míg a gazdasági és humán tárgyak oktatásátaz SZTE GTK végzi.
Anyagmérnöki alapszak
A képzés célja anyagmérnökök kibocsátása, akik alkalmasak az anyagokban zajló folyamatok értelmezésére és irányítására, az anyagok szerkezetének és tulajdonságainak vizsgálatára és azoknak a különböző technológiák során történő megváltoztatására, az anyag-előállítás technológiai folyamatainak rendszerszemléletű irányítására és szervezésére, valamint ezen technológiákkal előállított anyagok minőségének biztosítására, továbbá kellő mélységű elméleti ismeretekkel rendelkeznek a képzés második ciklusban történő folytatásához.
Környezetmérnöki szak
Az alapszak elsődleges képzési célja olyan alkalmazott környezetkutatók képzése, akik korszerű természettudományos szemléletmódjuk, idegennyelv-tudásuk, valamint matematikai, informatikai, kémiai, fizikai, földtudományi és biológiai ismereteik birtokában képesek a környezettudomány alkalmazott szintű művelésére. A képzés másik fontos szempontja, hogy a hallgatókat felkészítse a megfelelő (kutató vagy tanár) mesterképzésben való részvételre, illetve a szakirányú választható képzésekkel gyakorlati szakemberként való közvetlen tevékenységre a munkaerőpiacon.
A SZTE-n végzett szakemberek képesek a szakterületek átfogó és speciális ismereteinek birtokában a környezettudomány alkalmazott szintű művelésére, melyet speciális módon a szakirányos képzések biztosítanak. Másrészt önálló munkaköröket is betölthetnek a környezettudományhoz kapcsolódó alap- vagy alkalmazott kutatásokat végző munkahelyeken, a környezettudomány eredményeit alkalmazó, elsősorban környezet- és természetvédelemmel foglalkozó munkahelyeken, kutató-fejlesztő intézetekben, szakigazgatási szerveknél és civil szervezeteknél. A Szegedi Tudományegyetemen végzett szakemberek alkalmasak továbbá arra, hogy bekapcsolódjanak a szolgáltatói és ipari ágazat, a mező- és erdőgazdaság, a vízügy, az egészségügy, a települési önkormányzatok, valamint a természetvédelem területén jelentkező környezettudományi szakképzettséget igénylő feladatok megoldásába. Képesek a mesterszintű oklevélért folytatott második ciklusú képzésben részt venni a környezettudomány, valamint más kapcsolódó hazai és európai mesterszakok keretében.
A mesterképzésben oklevelet szerző környezetkutatók képesek új tudományos felismerések elérésére a környezettudományok és szakirányok szerint a környezetbiológia, a környezetfizika, a környezet-földtudomány és a környezetkémia területein, a környezeti adatok felvételére, azok minőségi és mennyiségi elemzésére és az eredményekből következtetések levonására. Az okleveles környezetkutatók biztosítják a szakember-utánpótlást a magas szintű környezettudományi ismereteket igénylő kutatás, műszaki fejlesztés területén, ők jelentik az adott szakmaterületen a felsőoktatás számára a PhD-hallgatói, majd az oktatói utánpótlást. A mesterképzésben részt vett környezettan szakos tanárok közvetíthetik, taníthatják az általános iskolákban és középiskolákban az 5–12. osztályokban az élő és élettelen természet megismeréséhez nélkülözhetetlen környezettani ismereteket mint az alapműveltség egyik fontos diszciplínáját.