2024. május 5., vasárnap English version
Archívum  --  2007  --  1. szám - 2007. január 22.  --  Egyetemi élet  --  TTK
A természettudományi kép­zé­si te­rü­le­ten a ha­gyo­má­nyos szak­irá­nyok – fi­zi­ka, föld­rajz, föld­tu­do­mány, ké­mia, ma­te­ma­ti­ka, bi­o­ló­gia, kör­nye­zet­tan –  kö­zül ki­emel­nénk a bi­o­ló­gi­át. A sze­ge­di bi­o­ló­gus­kép­zés vi­lág­szín­vo­na­lú ku­ta­tó­kat ad a nem­zet­kö­zi hí­rű Sze­ge­di Bi­o­ló­gi­ai Köz­pont­nak. (Az al­kal­ma­zott ma­te­ma­ti­kus kép­zés­ben pe­dig 2007-től mes­ter­sza­kot is in­dít a kar.) Az in­for­ma­ti­kai kép­zé­si te­rü­le­ten mér­nök és prog­ram­ter­ve­ző in­for­ma­ti­kus­nak, gaz­da­ság­in­for­ma­ti­kus­nak, a mű­sza­ki kép­zé­si te­rü­le­ten anyag- és kör­nye­zet­mér­nök­nek le­het je­lent­kez­ni.
 
Bi­o­ló­gia alap­szak
 
2006-tól a bi­o­ló­gus­kép­zés az el­fo­ga­dott eu­ró­pai gya­kor­lat­nak meg­fe­le­lő­en két szin­tű­vé vált. A bi­o­ló­gia alap­szak 6 fél­év­ének si­ke­res tel­je­sí­té­sé­vel alap­fo­ko­za­tú, úgy­ne­ve­zett BSc- (bach­e­lor) dip­lo­ma sze­rez­he­tő. A dip­lo­ma Eu­roBS mi­nő­sí­té­se je­len­leg fo­lya­mat­ban van, mely­nek si­ke­res le­zár­tá­val az eu­ró­pai el­vá­rá­so­kat is ma­xi­má­li­san ki­elé­gí­tő, EU-s szin­ten el­fo­ga­dott BSc-dip­lo­ma sze­rez­he­tő egye­te­mün­kön. Mit is ta­nul a bi­o­ló­gus­hall­ga­tó az alap­szak 6 fél­éve so­rán? Az ok­ta­tott törzs­anyag a szak­kép­zett­ség szem­pont­já­ból meg­ha­tá­ro­zó is­me­ret­kör­ök­re épül. Egy­részt ál­ta­lá­nos tár­sa­da­lom- és ter­mé­szet­tu­do­má­nyi alap­is­me­re­te­ket, to­váb­bá szak­mai ala­po­zó is­me­re­te­ket sa­já­tí­ta­nak el a di­á­kok. Ezen­kí­vül a szak­mai törzs­anyag tár­gya­it (mint az ös­­sze­ha­son­lí­tó élet­tan, nö­vény­élet­tan, hu­mán­bi­o­ló­gia, ge­ne­ti­ka, mik­ro­bi­o­ló­gia, mo­le­ku­lá­ris bi­o­ló­gia és bio­tech­no­ló­gia, öko­ló­gia, eto­ló­gia, ter­mé­szet- és kör­nye­zet­vé­de­lem) hall­gat­ják a di­á­kok. To­váb­bá az adott szak­irány­nak meg­fe­le­lő­en dif­fe­ren­ci­ált szak­mai is­me­re­te­ket nyúj­tó kur­zu­so­kon, va­la­mint ala­po­zó szak­mai gya­kor­la­to­kon vesz­nek részt a le­en­dő bi­o­ló­gu­sok.
 
Prog­ram­ter­ve­ző in­for­ma­ti­kus szak
 
Alap­kép­zés, ide­je 6 fél­év. A kép­zés cél­ja olyan prog­ram­ter­ve­ző in­for­ma­ti­ku­sok kibocsátása, akik ké­pe­sek szoft­ver­ori­en­tált in­for­má­ci­ós tech­no­ló­gi­ai esz­kö­zök és rend­sze­rek lét­re­ho­zá­si, be­ve­ze­té­si, mű­köd­te­té­si, szer­vi­ze­lé­si, fej­lesz­té­si, al­kal­ma­zá­si te­vé­keny­sé­gét önál­ló­an és cso­port­mun­ká­ban el­lát­ni, to­váb­bá kel­lő mély­sé­gű el­mé­le­ti is­me­re­tek­kel ren­del­kez­nek a kép­zés má­so­dik cik­lus­ban tör­té­nő foly­ta­tá­sá­hoz.
Az in­for­ma­ti­kai kép­zést az SZTE TTK In­for­ma­ti­kai Tan­szék­cso­port vég­zi, a ma­te­ma­ti­kai tár­gyak ok­ta­tá­sá­ban az SZTE TTK Ma­te­ma­ti­kai Tan­szék­cso­port (Bo­lyai In­té­zet) vál­lal sze­re­pet, míg a gaz­da­sá­gi és hu­mán tár­gyak ok­ta­tá­sát az SZTE GTK fel­ügye­li. (2007 szep­tem­be­ré­től mes­ter­sza­kot is in­dí­ta­nak.)
 
Mér­nök in­for­ma­ti­kus alap­szak
 
Alap­kép­zés, ide­je 7 fél­év. A kép­zés cél­ja olyan mér­nök in­for­ma­ti­ku­sok kibocsátása, akik ké­pe­sek mű­sza­ki in­for­ma­ti­kai és in­for­má­ci­ós inf­rast­ruk­tu­rá­lis rend­sze­rek és szol­gál­ta­tá­sok te­le­pí­té­sé­re és üze­mel­te­té­sé­re, va­la­mint azok adat- és prog­ram­rend­sze­rei ter­ve­zé­si, fej­lesz­té­si fel­ada­ta­i­nak el­lá­tá­sá­ra, to­váb­bá kel­lő mély­sé­gű el­mé­le­ti is­me­re­tek­kel ren­del­kez­nek a kép­zés má­so­dik cik­lu­sá­ban tör­té­nő foly­ta­tá­sá­hoz. Az in­for­ma­ti­kai és mér­nö­ki kép­zést az SZTE TTK In­for­ma­ti­kai Tan­szék­cso­port, a ma­te­ma­ti­kai tár­gyak ok­ta­tá­sá­t az SZTE TTK Ma­te­ma­ti­kai Tan­szék­cso­port, a fi­zi­ka tár­gyak ok­ta­tá­sát az SZTE TTK Fi­zi­kus Tan­szék­cso­port, míg a gaz­da­sá­gi és hu­mán tár­gyak oktatásátaz SZTE GTK végzi.
 
Anyag­mér­nö­ki alap­szak
 
A kép­zés cél­ja anyag­mér­nö­kök kibocsátása, akik al­kal­ma­sak az anya­gok­ban zaj­ló fo­lya­ma­tok ér­tel­me­zé­sé­re és irá­nyí­tá­sá­ra, az anya­gok szer­ke­ze­té­nek és tu­laj­don­sá­ga­i­nak vizs­gá­la­tá­ra és azok­nak a kü­lön­bö­ző tech­no­ló­gi­ák so­rán tör­té­nő meg­vál­toz­ta­tá­sá­ra, az anyag-elő­ál­lí­tás tech­no­ló­gi­ai fo­lya­ma­ta­i­nak rend­szer­szem­lé­le­tű irá­nyí­tá­sá­ra és szer­ve­zé­sé­re, va­la­mint ezen tech­no­ló­gi­ák­kal elő­ál­lí­tott anya­gok mi­nő­sé­gé­nek biz­to­sí­tá­sá­ra, to­váb­bá kel­lő mély­sé­gű el­mé­le­ti is­me­re­tek­kel ren­del­kez­nek a kép­zés má­so­dik cik­lus­ban tör­té­nő foly­ta­tá­sá­hoz.
 
Kör­nye­zet­mér­nö­ki szak
 
Az alap­szak el­sőd­le­ges kép­zé­si cél­ja olyan al­kal­ma­zott kör­nye­zet­ku­ta­tók kép­zé­se, akik kor­sze­rű ter­mé­szet­tu­do­má­nyos szem­lé­let­mód­juk, ide­gen­nyelv-tu­dá­suk, va­la­mint ma­te­ma­ti­kai, in­for­ma­ti­kai, ké­mi­ai, fi­zi­kai, föld­tu­do­má­nyi és bi­o­ló­gi­ai is­me­re­te­ik bir­to­ká­ban ké­pe­sek a kör­nye­zet­tu­do­mány al­kal­ma­zott szin­tű mű­ve­lé­sé­re. A kép­zés má­sik fon­tos szem­pont­ja, hogy a hall­ga­tó­kat fel­ké­szít­se a meg­fe­le­lő (ku­ta­tó vagy ta­nár) mes­ter­kép­zés­ben va­ló rész­vé­tel­re, il­let­ve a szak­irá­nyú vá­laszt­ha­tó kép­zé­sek­kel gya­kor­la­ti szak­em­ber­ként va­ló köz­vet­len te­vé­keny­ség­re a mun­ka­erő­pi­a­con.
A SZTE-n vég­zett szak­em­be­rek ké­pe­sek a szak­te­rü­le­tek át­fo­gó és spe­ci­á­lis is­me­re­te­i­nek bir­to­ká­ban a kör­nye­zet­tu­do­mány al­kal­ma­zott szin­tű mű­ve­lé­sé­re, me­lyet spe­ci­á­lis mó­don a szak­irá­nyos kép­zé­sek biz­to­sí­ta­nak. Más­részt önál­ló mun­ka­kö­rö­ket is be­tölt­het­nek a kör­nye­zet­tu­do­mány­hoz kap­cso­ló­dó alap- vagy al­kal­ma­zott ku­ta­tá­so­kat vég­ző mun­ka­he­lye­ken, a kör­nye­zet­tu­do­mány ered­mé­nye­it al­kal­ma­zó, el­ső­sor­ban kör­nye­zet- és ter­mé­szet­vé­de­lem­mel fog­lal­ko­zó mun­ka­he­lye­ken, ku­ta­tó-fej­lesz­tő in­té­ze­tek­ben, szak­igaz­ga­tá­si szer­vek­nél és ci­vil szer­ve­ze­tek­nél. A Sze­ge­di Tu­do­mány­egye­te­men vég­zett szak­em­be­rek al­kal­ma­sak to­váb­bá ar­ra, hogy be­kap­cso­lód­ja­nak a szol­gál­ta­tói és ipa­ri ága­zat, a me­ző- és er­dő­gaz­da­ság, a víz­ügy, az egész­ség­ügy, a te­le­pü­lé­si ön­kor­mány­zat­ok, va­la­mint a ter­mé­szet­vé­de­lem te­rü­le­tén je­lent­ke­ző kör­nye­zet­tu­do­má­nyi szak­kép­zett­sé­get igény­lő fel­ada­tok meg­ol­dá­sá­ba. Ké­pe­sek a mes­ter­szin­tű ok­le­vél­ért foly­ta­tott má­so­dik cik­lu­sú kép­zés­ben részt ven­ni a kör­nye­zet­tu­do­mány, va­la­mint más kap­cso­ló­dó ha­zai és eu­ró­pai mes­ter­sza­kok ke­re­té­ben.
A mes­ter­kép­zés­ben ok­le­ve­let szer­ző kör­nye­zet­ku­ta­tók ké­pe­sek új tu­do­má­nyos fel­is­me­ré­sek el­éré­sé­re a kör­nye­zet­tu­do­má­nyok és szak­irá­nyok sze­rint a kör­nye­zet­bi­o­ló­gia, a kör­nye­zet­fi­zi­ka, a kör­nye­zet-föld­tu­do­mány és a kör­nye­zet­ké­mia te­rü­le­te­in, a kör­nye­ze­ti ada­tok fel­vé­te­lé­re, azok mi­nő­sé­gi és men­­nyi­sé­gi elem­zé­sé­re és az ered­mé­nyek­ből kö­vet­kez­te­té­sek le­vo­ná­sá­ra. Az ok­le­ve­les kör­nye­zet­ku­ta­tók biz­to­sít­ják a szak­em­ber-után­pót­lást a ma­gas szin­tű kör­nye­zet­tu­do­má­nyi is­me­re­te­ket igény­lő ku­ta­tás, mű­sza­ki fej­lesz­tés te­rü­le­tén, ők je­len­tik az adott szak­ma­te­rü­le­ten a fel­ső­ok­ta­tás szá­má­ra a PhD-hall­gatói, majd az ok­ta­tói után­pót­lást. A mes­ter­kép­zés­ben részt vett kör­nye­zet­tan sza­kos ta­ná­rok köz­ve­tít­he­tik, ta­nít­hat­ják az ál­ta­lá­nos is­ko­lák­ban és kö­zép­is­ko­lák­ban az 5–12. osz­tá­lyok­ban az élő és élet­te­len ter­mé­szet meg­is­me­ré­sé­hez nél­kü­löz­he­tet­len kör­nye­zet­ta­ni is­me­re­te­ket mint az alap­mű­velt­ség egyik fon­tos disz­cip­lí­ná­ját.

P1250119_230x154.png

Címkék

Hírek, aktualitások *

Rendezvénynaptár *

  • Szorgalmi időszak 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Education period 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak a 2023/2024-2. félévben
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.
  • 2023/2024-II. félév Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.

Gyorslinkek

Bezár