A szegedi tanárképzésben már több évtizedes múltja van a számítástechnika alkalmazásának. Három éve az SZTE BTK Neveléstudományi Intézetében kialakították a Jövő tantermét, ahol hétfőtől szombatig napi nyolc-tíz órában sajátíthatják el a leendő pedagógusok a legkorszerűbb informatikai eszközök alkalmazását az oktatásban. Egy uniós pályázat sikerének köszönhetően folytatódik a csúcstechnológia beépítése a tanárképzésbe.
 |
Az új tantermeknek a kutatásban is fontos szerepük lesz. |
Február 17-én két korszerűen felszerelt tanteremet adtak át a bölcsészkar Petőfi sugárúti épületének negyedik emeletén. Az egyik terembe húsz nagyteljesítményű, környezetbarát, energiatakarékos, szélessávú internetkapcsolattal ellátott számítógép, projektor, interaktív tábla és szavazórendszer került. A tanterem a pedagógiai értékelési módszerek és az információs-kommunikációs technológiák alkalmazásának tanításához biztosít korszerű feltételeket.
A kisebbik helyiség kognitív laboratórium, ideális megfigyelési és kísérleti helyszín mind a mikrotanításra, mind a kutatásra. Itt is helyet kapott interaktív tábla, szavazórendszer, projektor. A tanítási gyakorlatok videokamerával rögzíthetők, és a teremben elhelyezett nagyképernyős plazmatévén az óra után visszanézhetők, elemezhetők.
Csapó Benő intézetvezető professzor elmondta, az új tantermeknek a képzés mellett a kutatásban is fontos szerepük lesz. Az átadó résztvevői a helyszínen rögtön ki is próbálhattak egy az oktatáselméleti kutatócsoport által fejlesztett online kérdőívet, melylyel a tanárok pedagógiai értékelésről alkotott véleményét vizsgálják.
A kutatócsoport szakemberei már két éve dolgoznak a Luxemburgi Egyetem Henri Tudor Kutatóközpontja által kifejlesztett feladatíró és tesztelő szoftver magyarországi adaptálásán. A nyílt forráskódú TAO (Testing Assisté par Ordinateur) elnevezésű szoftver, amely a mérések technikai hátterét biztosítja, hosszú távon lehetővé teszi, hogy a tanulók képességeinek és készségeinek fejlettségi szintjéről gyors és költséghatékony formában lehessen információkat gyűjteni. Luxemburgban a TAO segítségével az ország teljes tanulónépességét érintő felméréseket végeznek, és már évek óta használják a TAO-t a nemzetközi számítógép-alapú mérések lebonyolítására is. Ebben az évben hazánk is részt vett abban a PISA-programban, amely a 15 éves tanulók elektronikus környezetben történő olvasáskészségeit mérte.
A szegedi kutatócsoport a papíralapú tesztelésről folyamatosan tér át az online mérésekre. A luxemburgi szakemberekkel kialakított együttműködésnek köszönhetően Szeged lehet az elektronikus alapú mérések fejlesztésének egyik európai központja. A luxemburgi munkacsoport a technológiai háttér, míg a szegedi csoport a méréselmélet és az oktatási alkalmazások fejlesztésében jártasabb.
F. J.