2024. április 24., szerda English version
Archívum  --  2005  --  10. szám - 2005 május 9.  --  Egyetemi élet
Akkreditációs bizottság járt a JGYTFK-n
Két héttel ezelőtt az SZTE Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Karán vendégeskedett az a négytagú, ún. Látogató Bizottság (LB), melynek feladata a kötelező intézményi akkreditáció végrehajtása volt. A bizottságot Balogh Árpád, a Nyíregyházi Főiskola rektora vezette.
A Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB) két fontos feladat végrehajtásán dolgozik: egyrészt a kétciklusú képzés bevezetéséből adódó minőségbiztosítás és hitelesítés szakmai hátterének és eljárásrendjének kialakításán, másrészt a nyolcévenként esedékes intézményi akkreditáció második körének lebonyolításán. A két folyamat természetesen nem különíthető el egymástól, hiszen a hagyományos szakok ugyan megszűnnek, de az új alapszakok és mesterszakok a meglévő intézményrendszer működési keretei között jönnek létre, építve a korábbi képzések tartalmára, tapasztalataira, erőforrásaira. Az intézményi akkreditációt olyan formában hajtják tehát végre, hogy értékelik az egyes intézmények eltelt nyolc évének tevékenységét, valamint a kétciklusú képzésre való képességet is. E kettős feladat megoldásához előtérbe került az intézmények tudományágankénti képességvizsgálata. Ez azt jelenti, hogy a korábbi szakokból adódó potenciálok megismerése, illetve az új képzések bevezetése során nyert információk alapján a MAB tudományáganként foglal állást az intézmény felsőfokú szakképzésre, alapképzésre, mesterképzésre, illetve doktorképzésre való képességéről. A JGYTFK-n járt vizsgálóbiztosok a bölcsészettudományok, a természettudományok, a társadalomtudományok, illetve a művészet és sport területét tekintették át. 
– A látogatás és az értékelés fő szempontjait azok az önértékelési anyagok jelentették, melyeket az intézmény korábban leadott – mondta el a Szegedi Egyetemnek Balogh Árpád, az LB elnöke. Ezzel kapcsolatban a MAB korábban szakvéleményt készített. Az LB azt vizsgálta, a JGYTFK hogyan felel meg a képzési rendszer követelményeinek, egyebek mellett infrastruktúra és humán erőforrás tekintetében. Természetesen arra is odafigyeltek, hogy az új BSc-MSc-rendszerben hol foglalhat majd helyet a kar, illetve egyes tanszékei. A Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Karon járt bizottság tagjai jelenleg dolgoznak az értékelő anyag elkészítésén. Az összefoglaló anyagok körülbelül egy hónap múlva készülnek el, azt követően először egymással, majd a kari főigazgatóval egyeztetnek az LB tagjai, mielőtt nyilvánosságra kerül a jelentés.
– Mivel jövő évtől megkezdődik a kétszintű képzés, a bizottságnak az eddigi rendszerben működő szakokkal kapcsolatos megállapításai kevésbé fontosak – véli Galambos Gábor, a JGYTFK főigazgatója. Sokkal érdekesebb viszont, a főiskola mely szakjait tartják BSc-, illetve MSc-képesnek, s hogyan vélekednek a pedagógusképzésről. A főigazgató az elmúlt időszakban több fórumon is kifejtette azt a véleményét, miszerint szigorúan szakmai szempontok alapján a szegedi pedagógusképzésnek a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Karhoz kellene kerülnie. Galambos Gábor a jelentés elkészültéig nem kívánt találgatásokba bocsátkozni, ám megjegyezte: amennyiben a Látogató Bizottság úgy ítéli meg, hogy a tanárképző főiskola alkalmas a pedagógusképzésre, s ezzel az SZTE is jól járna, akkor ő ezért a legvégsőkig, minden eszközzel küzdeni fog. Mivel a kétszintű képzés 2006 szeptemberében indul, véleménye szerint a szegedi pedagógusképzés végső rendszerét csak a jövő év elejére kell kialakítani. Nem kell tehát kapkodni, van még idő egyeztetésekre - akár az elkészült jelentés ismeretében is.
P. M. L

DSC_2758_230x154.png

Címkék

Hírek, aktualitások *

Rendezvénynaptár *

  • Szorgalmi időszak 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Education period 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak a 2023-2024/2. félévben
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.
  • 2023/2024-II. félév Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.

Gyorslinkek

Bezár