2024. április 25., csütörtök English version
Archívum  --  2005  --  8. szám - 2005 április 18.  --  Lapjárás
Egyenlő esélyek, vagy esélytelen egyenlőség?
Március 11-én az Ifjúság úti aulában tartották a Fogyatékos Egyetemisták és Főiskolások Országos Találkozóját. Adonyiné dr. Gábori Mária a Pécsi Tudományegyetem fogyatékos-ügyi koordinátora beszámolt a találkozóról, és a fogyatékos hallgatókat érintő programról.
Az országos találkozóról elmondta, hogy különböző okok miatt a vártnál kevesebben érkeztek ugyan, de értékes tanácskozások zajlottak, melyek révén a megjelent szakemberek hozzá tudnak járulni az új felsőoktatási törvény megszületéséhez. A fogyatékos hallgatókat érintő programról részleteiben is elbeszélgettünk.
Az esélyegyenlőségi törvény 1998-ban született. Ezt követően 1999-ben az oktatási minisztérium kötelezővé tette a felsőoktatási intézmények számára, hogy a fogyatékos hallgatók részére is fogadóképesek legyenek. Ez a fogadóképesség jelenti egyrészt az épületek akadálymentesítését, másrészt a képzések tartalmát úgy kell kialakítani, hogy az bármely fogyatékossággal élő hallgató számára tanulhatóvá váljék. A fogyatékos diákokkal külön program keretében foglalkoznak az intézmények, céljuk az ő tanulásuk segítése. Pécsett 1999 óta működik ilyen program, mely a különböző fogyatékossági területeken élő fiataloknak segít abban, hogy megfelelő tanulási körülményeket kapjanak. A kezdet kezdetén 13 hallgató vett részt ebben a programban, 2005 februárjában pedig már 78 olyan hallgató van regisztrálva, aki orvosilag igazolt fogyatékossággal él. Az ő koordinálásukat segíti egyrészt egy olyan tanulmányi osztály rendszer, mely szinte minden egyes lépésüket nyomon követi, már az egyetemre való jelentkezés pillanatától, másrészt az összes hallgatóval személyes kapcsolatot tartanak fenn a koordinátorok.
Arra a kérdésünkre, hogy a tanárok mennyire felkészültek a fogyatékos diákok tanítására, Gábori Mária elmondta, hogy a jelenleg a felsőoktatásban dolgozó tanárok a tanárképzés során nem kaptak gyógypedagógiai képzést, vagy csak nagyon alacsony szintű ismereteket, nincs módszertani kultúrájuk. Ezért a személyes toleranciára, a lelki felkészültségre lehet számítani az oktatás során, de erre azért az esetek többségében valóban számíthatnak a diákok. Az oktatókkal általában lehet tárgyalni a hallgatók érdekében, nyitottak a problémákra, és vannak olyan tanárok is, akik tesznek azért, hogy szélesítsék módszertani ismereteiket. A tanárok felelősségét illetően azt emelte ki Gábori Mária, hogy egy kurzus megkezdésekor a tanár feladata voltaképpen abból áll, hogy ismertetnie kell, mindenki számára világossá kell tennie a tananyag tartalmát, a kurzus célját, és követelményrendszerét. Ekkor a fogyatékossággal élő diák már látja, hogy van-e olyan akadály, ami őt gátolja a tárgy teljesítésében, és emiatt esetleg némi változtatást kell kérnie. Fontos megjegyezni, hogy itt a teljesítést segítő módosításokról, és nem a követelmény könnyítéséről, vagy eltörléséről van szó. Az a cél, hogy mindenki számára elérhető legyen a tananyag.
Gábori Mária beszélt a fogyatékos hallgatók támogatásának módjairól is: "Minden tanévnek az állapotát fogyatékossági szempontból elemeznünk kell október 15-ig, erről statisztikát küldünk az Oktatási Minisztériumnak, melynek van egy fix emeltszintű normatívája, amit a kimutatott, és igazolt fogyatékosok számára elküldenek a következő tanév decemberében. Vagyis a 2004-es állapotokra vonatkozó támogatások csak egy évvel később 2005 decemberében érkeznek meg. Az összegeket éppen szükséges technikai eszközökre, azok kölcsönzésére költjük, illetve olyan személyek munkáját fizetjük ki, akik hozzájárultak a hallgatói igények kielégítéséhez. Fontos technikai eszköz például az írásban akadályozottak számára a fénymásoló, vagy az olvasásban hátráltatottak részére a speciális számítógépes felolvasó programok, melyek megszólalva hangossá teszik a leírt szöveget.”
Gábori Mária a kategorizálás kapcsán kifejtette, hogy első helyen mindig a mozgássérülteket szokás említeni, akik között vannak kerekesszékkel közlekedő vagy éppen végtaghiányos hallgatók. Vannak látássérültek, és hallássérültek (utóbbiaknak adott esetben jeltolmácsra is szükségük lehet, ha nem tudnak szájról olvasni). A negyedik fogyatékossági terület- az OM 2002-es rendelte alapján- a kommunikációban akadályozottak csoportja, ide tartoznak a beszédhibások, diszlexiások, diszgráfiások. A legnépesebb csoport 2004-ig a mozgássérülteké volt a pécsi egyetemen, az új tanévtől azonban nagy számban jelentek meg olyan fiatalok, akik nem tudnak megfelelően írni, vagy olvasni, ezért most már ők alkotják a sérült hallgatók jelentősebb részét.
Az uniós tapasztalatokat összegezve elmondható, hogy a magyarnál látványosan eredményesebb, létszámában és tartalmában gazdagabb fogyatékos programot folytatnak például a skandináv országokban, ahol sokkal megoldottabb az intézmények akadálymentesítésének kérdése, és más területekre is figyelnek, mint nálunk, így a krónikus betegekre vagy tartósan sérültekre. Magyarországon a felsőoktatásban résztvevő fogyatékosok száma nagyon alacsony egyelőre, és azt a létszámarányt, amit Nyugat-Európában fel tudnak mutatni, sokára is fogjuk elérni. Pécs országos viszonylatban kedvező helyzetben van, mert a regisztrált fogyatékos hallgatók száma az országban kb. 520 fő, akiknek nagyjából az egy heted része tanul a baranyai megyeszékhelyen. Az esélyegyenlőség kérdéséről zárásképpen megjegyezte Gábori Mária, hogy „közel vagyunk az igazi egyenlőséghez, de sokat kell tenni érte, és ez mindannyiunkon múlik.
Pór Károly
UnivPécs, 2005. március 24.

BTK2_230x154.png

Címkék

Hírek, aktualitások *

Rendezvénynaptár *

  • Szorgalmi időszak 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Education period 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak a 2023-2024/2. félévben
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.
  • 2023/2024-II. félév Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.

Gyorslinkek

Bezár