2024. március 28., csütörtök English version
Archívum  --  2009  --  9. szám - 2009. szeptember 28.  --  Egyetemi élet
Brin­gázz az egye­tem­re!
El­kez­dő­dött az új tan­év, a ren­ge­teg el­in­téz­ni­va­ló mel­lett so­kan van­nak, akik még csak is­mer­ked­nek a vá­ros köz­le­ke­dé­si le­he­tő­sé­ge­i­vel, de akad­nak olya­nok is, akik már jól be­vált út­vo­na­la­kon ér­kez­nek az egye­tem­re. A Brin­gázz az egye­tem­re! ak­ció vi­szont min­den­kit ar­ra buz­dít, hogy az is­ko­lá­ba ve­ze­tő utat ke­rék­pár­ral te­gye meg.
Címkék: Egyetemi Élet

Szep­tem­ber 16-tól ok­tó­ber 16-ig tart a Brin­gázz az egye­tem­re! A rész­vé­tel­hez csu­pán re­giszt­rál­ni kell a bringazz­e­gyetem­re.hu hon­la­pon, és azok kö­zött, akik a kam­pány ide­je alatt leg­alább hét al­ka­lom­mal ér­kez­nek bi­cik­li­vel az SZTE-re, ér­té­kes aján­dé­ko­kat sor­sol­nak ki. Az, hogy a kezdeményezés el­ju­tott a Sze­gedi Tu­do­mány­egye­tem­re, Kiss Gá­bor Dá­vid­nak, a SZTE GTK PhD-hallgatójának kö­szön­he­tő, aki la­punk­nak el­mond­ta, ő ma­ga is rend­sze­re­sen ke­rék­pár­ral köz­le­ke­dik, és na­gyon jó do­log­nak tart­ja a kam­pány cél­ki­tű­zé­se­it.
A na­pon­ta fris­sü­lő ös­­sze­sí­tés­ben nyo­mon kö­vet­he­tő, hogy me­lyik egye­te­men te­ker­ték a leg­töb­bet, és hogy me­lyik kar hall­ga­tói brin­gáz­nak a leg­na­gyobb arány­ban.

bringa
A városon belül a kerékpár a leggyorsabb közlekedési eszköz. Fo­tó: Se­ges­vá­ri Csaba


A rang­sor alap­ján el­mond­ha­tó, hogy a Sze­ge­di Tu­do­mány­egye­tem ka­rai kö­zött a TTIK-s hall­ga­tók bi­cik­liz­nek a leg­töb­bet, a kö­vet­ke­zők a sor­ban az ETSZK-sok, majd az or­vo­sok, gyógy­sze­ré­szek, böl­csész- és köz­gaz­dász­hall­ga­tók után a rang­sort a JGYPK és az ÁJTK di­ák­jai zár­ják.
A hon­la­pon to­váb­bá ren­ge­teg hasz­nos ta­nács is se­gít­sé­get nyújt­hat azok­nak, akik még csak most is­mer­ked­nek a brin­gá­zás­sal.
A ke­rék­pá­ro­zás­sal kap­cso­lat­ban fon­tos, hogy tu­da­to­sít­suk az em­be­rek­ben a bi­cik­li­zés ter­mé­sze­tes­sé­gét s po­zi­tív ha­tá­sa­it az egész­sé­günk­re, kör­nye­ze­tünk­re. Így gon­dol­ja ezt ifj. Nagy Gá­bor, a Ma­gyar Kerékpárosklub sze­ge­di szer­ve­ze­té­nek tit­ká­ra is, aki el­mond­ta, hogy a kerékpárosklub tag­ja­i­nak a bal­eset- és fe­le­lős­ség­biz­to­sí­tás mel­lett a MÁV 25 szá­za­lék ked­vez­ményt ad uta­zás­kor a ke­rék­pár­jegy­re. Az alap­szer­ve­zet a sze­ge­di ke­rék­pá­ros-köz­le­ke­dés­sel is­mer­ke­dő­ket szí­ve­sen vár­ja min­den hó­nap utol­só pén­te­kén 18 órá­tól a Szé­che­nyi tér­ről in­du­ló „Ho­gyan ne üt­tesd el ma­gad” tú­rá­ra.
A bi­cik­li­zés­sel kap­cso­lat­ban ren­ge­teg tév­hit ala­kult ki. A Brin­gázz az egye­tem­re! hon­lap­ján ezek­ről is ol­vas­ha­tunk. So­kan úgy tart­ják pél­dá­ul, hogy bi­cik­li­vel az uta­zás hos­­szabb, to­vább tart, de ha be­le­gon­do­lunk, a brin­gá­val aj­tó­tól aj­tó­ig tu­dunk köz­le­ked­ni, nem kell akár hos­­szú per­ce­ket áll­nunk a du­gó­ban, nem kell a busz­ra vár­ni, vagy hos­­sza­san par­ko­ló­he­lyet ke­res­ni. Vá­ros­ban 5-8 ki­lo­mé­te­ren be­lül a ke­rék­pár a he­li­kop­te­ren kí­vül min­den­nél gyor­sabb, és még időt ta­ka­rít­ha­tunk meg az­ál­tal is, hogy a brin­gá­zás­sal a na­pi test­moz­gás is le­tud­juk.
A Brin­gázz az egye­tem­re! mel­lett pár­hu­za­mo­san fut a Brin­gázz a mun­ká­ba! kam­pány, ami a ta­va­szi si­ker­re va­ló te­kin­tet­tel az őszi sze­zon­ban ki­bő­vült az ipar­ágak ver­se­nyé­vel is. Emel­lett a MÁV-Start Zrt. köz­re­mű­kö­dé­sé­vel meg­va­ló­sul a Brin­gázz és vo­na­tozz! alkam­pány, mely­nek ke­re­té­ben a vo­nat­tal meg­tett ki­lo­mé­te­rek kü­lön is be­szá­mít­ha­tók és je­gyez­he­tők a köz­le­ke­dé­si nap­ló­ban.
Azok kö­zött, akik a Brin­gázz a mun­ká­ba! ide­je alatt mi­ni­mum 200 ki­lo­mé­tert meg­tesz­nek ke­rék­pár­juk­kal a vo­na­ton, a MÁV há­rom da­rab két sze­mély­re szó­ló bel­föl­di vas­úti me­net­tér­ti je­gyet sor­sol ki (a nyer­tes mond­ja meg, hogy or­szá­gon be­lül ho­vá sze­ret­ne utaz­ni).
Ter­mé­sze­te­sen a nye­re­mé­nyek mel­lett ren­ge­teg okunk le­het rá, hogy az au­tó he­lyett a bi­cik­lit vá­las­­szuk. A rend­sze­res ke­rék­pá­ro­zás na­gyon so­kat tesz egész­sé­günk meg­őr­zé­sé­ért. An­nak el­le­né­re, hogy a vá­ros­ban nem túl­sá­go­san tisz­ta a le­ve­gő, brin­gá­val még­sem ál­lunk an­­nyit a du­gó­ban, mint más köz­le­ke­dé­si esz­kö­zön, gyor­sab­ban ha­la­dunk, mint a gya­lo­go­sok, de nem lé­leg­zünk be any­­nyi­val több le­ve­gőt. Tu­do­má­nyos fel­mé­ré­sek ki­mu­tat­ták, hogy a gép­ko­csi­ban ülők va­ló­já­ban a ká­ros anyag na­gyobb kon­cent­rá­ci­ó­ját szív­ják be, mint a bi­cik­li­sek. Emel­lett ter­mé­sze­te­sen kör­nye­ze­tünk meg­óvá­sa ér­de­ké­ben is meg­éri a bi­cik­li­zést vá­lasz­ta­ni.

Petró Ju­li­an­na

Bezár