„Ahol a kultúrpart szakad. Gondolatok a fenntartható szellemi fejlődésről” – ezt a sokat ígérő címet adta előadásának Novák Péter, a Kulturpart.hu kreatív vezetője. A fenntartható fejlődés ideája csak ebben a térségben újdonság, a nyugat-európai köztudatban már a nyolcvanas évek közepe óta jelen van. Akkor vetették fel, mikor kiderült, hogy a kapitalizmus elmúlt kétszáz éve elsősorban a kizsákmányolásról szólt, amely fenntarthatatlan, hiszen előbb-utóbb a saját környezetünket is kifosztjuk – magyarázta Novák Péter. „Így aztán létrehoztak egy olyan hármas egységet, amely a gazdaság, a társadalom és az üzlettel kapcsolatban fenntartható jövőképet rajzolt meg, ezt én kiegészítettem a szellemi fejlődéssel és a kultúrával – mert egy ilyen értékrendet megérteni egy kulturáltsági szint kérdése is” – tette hozzá.
 |
Novák: Nem a gyorsasággal van a gond, hanem a minőséggel. |
„Számomra a fenntartható szellemi fejlődés a Kultúrpartban ölt testet. A kultúrának én egyféle értelmezését ismerem el, az pedig a hiteles kultúra” – vallja Novák Péter. A kultúrafogyasztási szokásunk erősen megváltozott a fogyasztói társadalom értékrendjének köszönhetően: egy értelmiségi is ma már úgy fogyasztja a kultúrát, hogy a rádióból hall egy mondatot, valahol lát egy filmrészletet, beleolvas egy kicsit egy könyvbe, kezébe kerül egy jó újság. „Közhellyel szólva nagyon felgyorsult a világ, de nem a gyorsaságával van a probléma, hanem a minőségével. Ebben a gyorsaságban szeretnénk egy olyan minőségi felületet kínálni, ahol az olvasó egyszerűen válogathat a kulturális értékek között” – mondta el lapunknak a „Beugró” játékmestere. Napi 15-20 ezer látogatójával egyébként jelenleg az ország vezető kulturális oldalaként jegyzik a Kulturpart.hu-t. Novák Péter azt is elmondta, kreatív vezetőként leginkább az a feladat hárul rá, hogy a Kultúrpart brandjét építse, vagyis márkanévvé, hívószóvá tegye, mint egy olyan oldalt, ahol az emberek generációtól függetlenül minőséget és értelmes célt találhatnak.
„Egyfajta kényszerpálya az életemben az, hogy online ügyekkel foglalkozom, mert én mindig az offline dolgokat szerettem” – ismerte el Novák Péter. „A Kultúrpart ilyen értelemben olyan számomra, mint egy kultúrház – én ugyanis a nyolcvanas években különböző kultúrházakban nőttem föl – minden, amivé azután váltam, az valahol erre a közösségi helyre és a közösségre vetíthető vissza” – tette hozzá.
A játékmester a „Beugró”-val kapcsolatban úgy fogalmazott: nagyon büszke a műsorra, amely költségvetésében is vállalható, ahhoz képest, hogy – mint mondta – mások súlyos milliókat költenek el adásonként az „intézményesített hülyeség” terjesztésére. Novák szerint a műsornak van egy elsődleges, szórakoztató szintje, amely egy televíziós produkciótól nem váratlan. „Ha azonban a dolgok mögé nézünk, azért mégiscsak egy kulturális és egy társadalmi üzenet az, amelyet a négy színész hordoz. Kulturális abból a szempontból, hogy igenis járjunk színházba, mert ennél izgalmasabb műfajt keresve sem találhat az ember. De társadalmi és életviteli üzenete is van, mert amin a tévé előtt fennhangon röhögünk, az mind a saját életünk – így élünk a magunk gyarlóságaival, és ha ezeket el tudnánk fogadni magunkban, akkor el tudnánk tűrni másokban is, és egy elfogadóbb társadalomban élnénk” – összegzett Novák Péter.
Arany Mihály