Archívum
2009
7. szám - 2009. április 27.
Hangsúly

Lobogónk Radnóti?
Szegeden Bálint András Radnóti-estje.
Bálint András Radnóti című estjével a költő születésének százéves évfordulója alkalmából május 11-én újra Szegedre látogat. A puritán Radnóti cím ugyanakkor megtévesztő, a költőre való emlékezés a színész személyes vallomásával, számvetésével fonódik össze – maga Bálint is vallja, hogy a Radnóti Miklós esete, Bálint András estje cím talán pontosabban határozhatta volna meg, miről is szól az előadás.
Mivel Radnóti Miklós költészetében meghatározó annak személyes hitele, élet és életmű tragikus összefonódása, így az előadás vállalása is azt sejteti, mintha a Radnótiról való hiteles beszéd feltételezné a személyes megszólalást. Bálint Andrást, aki a Radnóti 100 című tévéműsorban is tevékeny részt vállal, már régóta foglalkoztatja Radnóti és költészete. A Radnóti Miklós Színház igazgatója irodája falán például büszkén mutatja Beck Judit Radnótiról készített festményét vagy a Radnóti verseiből és naplóiból készített előadásának plakátját is.
„A naplóból még 1986-ban csináltam előadást” – meséli Bálint. „A naplóban az a keménység és kérlelhetetlenség fogott meg, amit kevésbé szoktak emlegetni Radnóti kapcsán. Már a naplót feldolgozó előadásban is szerettem volna a kort és a verseket összekötni például korabeli filmhíradó-részletekkel, de ez akkor elmaradt. A műsorban azonban szerepelnek dokumentumok, zsidótörvények, újságcikkek, amelyek bekeretezik az életművet. Fontos a kor és a vers egysége; sok verse ugyanakkor, sajnos, ma is érvényes. A félelem, a szorongás és a fenyegetettség – miközben nem hasonlítható össze az ő fenyegetettségével – ma is megvan.”
Bálint András több olyan előadói esttel járta már az országot, amely valamiféle kapcsolatba állítható Radnóti alakjával: készített előadást például Aranyról, akit Radnóti a magyar irodalmi-nemzeti hagyományba való csatlakozás jeleként nagyapjának választott, vagy Jézusról, miközben Radnóti tragikus sorsának megítélésében a jézusi áldozatvállalás lehetősége is ott kísért.
„A Jézus-estet nem érzem különösen jól sikerültnek, épp azért, mert akkor valamit nem vállaltam” – állítja Bálint. „Tulajdonképpen nem voltam elég merész, nem vállaltam a zsidóságomat. Most, hogy ebben a Radnóti-előadásban elmondtam a saját történeteimet, csökkent a lelkiismeret-furdalásom. Nekem ugyanis nincs zsidó identitásom, de azzal, hogy elmondtam az ezzel kapcsolatos történeteimet, a lelkiismeretem kicsit megnyugodott.”
A Radnóti által képviselt költészeteszmény, amely a világ kaotikus forgatagát a művészet által kívánja megformálni, ma egyszerre tűnik anakronisztikusnak és újra elevennek.
„Ez a formai tökéletesség számomra rokonszenvesebb, mint a rendetlenség, a tökéletlenség” – vallja Bálint. „A művészet ezen része állandóan igyekszik rendet rakni, összefogni, világosan megmutatni a dolgokat. A Hetedik eclogát például, ami talán a legerősebb része az előadásnak, skandálva mondom a végén, hogy hallatszódjon a csodálatos ritmusa. Napjaink költészetében megint visszatér a rendezettség, a formai tökéletesség iránti elkötelezettség. Mintha azt mondanánk: lobogónk, Radnóti.”