Egy helyen, a Reök-palotában láthatóak a jól ismert művek, a ma már magántulajdonban, illetve többek közt a szegedi Móra Ferenc Múzeum, a hódmezővásárhelyi önkormányzat tulajdonában lévő, illetve Deszkről vagy egyéb gyűjteményekből bekerült alkotások. Megjelennek a jellegzetes, három részre tagolt táblaképek, vagyis triptichonok és az alföldi, hétköznapi jelenetek.
 |
Zoltánfy István művei január 30-ig tekinthetők meg a Reök-palotában. Fotó: Segesvári Csaba
|
Zoltánfy István a mai, fiatal szegedi alkotógeneráció számára talán már csak egy legenda, egy a művészettörténeti könyvekből ismerős nevek közül. Az 1988-ban tragikus autóbalesetben elhunyt festő a deszki születésű „képíró”, aki a hatvanas években a Juhász Gyula tanárképzőn végzett, majd később a Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola tanára volt. Az oktatás mellett viszont igazán sokrétű, mélységekkel teli életművet hozott létre, egységes stílusban.
Kollégája,
Szalay Ferenc festőművész szerint a művész számára nagyon fontosak voltak a tárgyak, óriási műveltségű, szorgalmas ember volt. Hasonló elismerő szavakkal illették egykori kollégái és barátai is, akik a november 25-én, zárt körben megrendezett megnyitón megtöltötték a több termen átnyúló kiállítást. A Regionális Összművészeti Központ méltóan nagy teret és lehetőséget nyújtott a kiállítással egy olyan életmű számára, melynek megtekintésére régóta várt a szegedi művészközösség.
A megnyitón a 2000. szeptember 9. óta a festő nevét viselő deszki Zoltánfy István Általános Iskola növendékei somogyi népdalokat énekeltek, és rövid összegzést is hallhattunk életútjáról s arról is, miért is olyan jelentős személyisége a festő Szeged városának. Bár kollégáitól és barátaitól összefoglaló jelleggel csak egy-egy idézet hangzott el Zoltánfy művészetéről és személyiségéről, mégis nyilvánvaló volt a jelen lévő művészek csendes, figyelő tisztelgése.
Zoltánfy István a festő, aki számára fontos volt a mindennapi eseményeket ünneppé tenni, a hétköznapi emberek életét képbe foglalni. Festményeiben mind ott vannak azok a rejtett vagy nyilvánvaló jelek, melyeket alkotó emberként átadhatott képein keresztül az utókornak. Ahogyan a megnyitón is elhangzott
Wass Albert Üzenet haza című költeményének híres sora: „A víz szalad, a kő marad, a kő marad.”
Természetesen ennél sokkal többről van szó. Ahogyan
Bereczky Lóránd, a Magyar Nemzeti Galéria igazgatója fogalmazott megnyitó- beszédében, Zoltánfy Istvánnál egymás mellé rakott valóságdarabok jelennek meg, ám olyan metatartalommal felruházva, mely egyedi és messziről felismerhető stílust adott a művész kezébe. A szürrealizmusból később realizmusba hajló törekvéseiben az eszközök összhangjához nagyban hozzájárul a különleges harmóniában összeforrt színek és kompozíció közti összhang. Az alkotót az örök kérdések foglalkoztatták, nemes egyszerűséggel az élet lényegét, vagyis a hétköznapi, emberek közti kapcsolatok varázsát próbálja megragadni.
A kiállítás január 30-ig látogatható keddtől vasárnapig, délelőtt 10-18 óráig. Ezenkívül december 14-18. között az általános és középiskolás csoportok számára ingyenes tárlatvezetést ígér a Reök, ha esetleg a téli szünet előtt kedvet kapnának a festmények megtekintésére.
Bakó Margit Szibilla