A Lábjegyzet Színház beharangozójában a következőt olvashatjuk: „Ez a darab a színjátszás eszközeivel próbál hiteles képet nyújtani az angol Monthy Python csoport tévés szerepléseiről. Szigorúan a szkeccsekből van összeállítva az előadás, azaz nem érinti a Gyalog-galopp, illetve Az élet értelme című remekműveket. Az előadás célja az abszurd humor magyarországi hagyományaira támaszkodva, az angol fanyar humor ötvözésével vagy összeütköztetésével, egy új elegyet létrehozni. Nem a Monthy Python csoportot akarjuk utánozni, hanem egyszerűen arra vagyunk kíváncsiak, hogy egy jelenetet, egy szkeccset ha az eredeti közegéből kiemelünk és beteszszük egy magyar 'színpadra', hogyan működik így. Nem szabad elfeledni ugyanis, hogy a Monthy Python csoport a környezetére reagált, fanyar humorával, mi is ezt tesszük. Egyébként ne tessék megnyugodni, bőven marad a monthy pythonos fanyar humorból is.”
 |
A vártnál kevesebbet adtak vissza a Monthy Python humorából. |
Ezzel szemben az előadás, ha a folyamatosság hiányától eltekintünk, szkeccsekről lévén szó, nagyon keveset ad vissza a fentiekben említett humor stílusából. Figyelve a nézőket, rajtuk is látszik, hogy nem igazán ez az, amire vártak. Ismerve akár a híres angol csoport humorát, akár saját tapasztalataink alapján mérve a magyar humort, úgy gondolhatjuk, milyen jó, hogy van egy fiatal csoport, mely színpadra állítja ezeket a jeleneteket, és ettől majd különleges élményben lesz részünk, a feltételezhető nevetésről nem is szólva.
A fiatalokkal nem is lenne gond, ha nem maga a darab rendezője, Varga Norbert lenne az, aki szemmel láthatólag azt sem tudja, éppen mikor és hol jár az előadása. Rengeteg civil kiszólása van a közönség felé is, kvázi rájuk erőltetve annak az érzését, hogy az a ciki, ha ők nem nevetnek, és nem az, ha a társulat egész egyszerűen nem tud igazán vicces jelenetet produkálni. Sajnos a színészből civilbe váltás emiatt átragad a darab többi szereplőire is, és még élvezhetetlenebbé válik minden. Illetve élvezhetőnek élvezhető lenne, esetleg egy baráti társaságnak rendezett házibulin, de semmiképp színházi előadásként bemutatva.
Az előadás szereplői:
Szabó Mária, Takács Erika, Szilágyi Szabolcs és
Varga Norbert színészi képességeit nem érdemes külön tárgyalni, hiszen egy amatőr társulattól nem várhat el senki Oscar-díjas alakításokat. Mindegyikük teljesítménye hullámzó, hol ügyesebbek, hol gyengébbek, de ez talán természetes is. Itt felmerül még az is, hogy elvileg most játszották utoljára ezt az előadást, így szinte magától adódó, hogy a darabtemetés pluszpoénokat, a színésztársak megviccelését vonzza magával, csak sajnos ezek anynyira „belsős” humorok lettek, hogy a néző megint csak feltette magának a kérdést: „Most akkor ezt értenem kéne?”.
Sajnos a rendező olyan dolgokra sem fektetett elég hangsúlyt, hogy például egy valószínűleg korábban felvett videón még szerepel olyan karakter, aki aztán élőben nem jelenik meg, az általa a felvételen játszott figura viszont igen, vagyis a megoldás igen egyszerű, színészváltás történt. Csak hát az ilyen apróságok is okozhatnak zavart, kavarodást a nézőben, nem tudja, ki az, nem tudja kötni semmihez. Ilyenkor persze könnyű mondani, hogy „Hát, hát, gyerekek, újra fel kellett volna venni…”. Nyilván oka van, hogy miért nem tették ezt meg, de sajnos így ez igénytelenségnek hat.
Jó lenne, ha be lehetne ülni egy színházi előadásra önfeledt szórakozás céljából, csak sajnos a megvalósítás úgy sikeredett, hogy ez az előadás erre nem alkalmas.
Petró Julianna