2024. április 20., szombat English version
Archívum  --  2006  --  2. szám - 2006. februás 13.  --  Kultúra
"Én védem őket"
„Koncentrikus körökként kell a Tiszatájnak szolgálnia a várost, az országot, Európát és az egész világot. Most is erről van szó – a várostörténet konkrét adatokat ad ahhoz, hogy szeressük a hazánkat” – hangsúlyozta Péter László.
Péter László irodalomtörténész, Szeged és környéke helytörténetének egyik legkiemelkedőbb ismerője és kutatója januárban ünnepelte nyolcvanadik születésnapját. Ebből az alkalomból beszélgettünk költészetről, magyarságról és otthonról.
Mit jelent Önnek József Attila?
– Egyrészt, Juhász Gyula mellett az ő életművét ismerem talán a legjobban, azt kutattam a legalaposabban, másrészt mint költő, szintén Juhász Gyula mellett, a legkedvesebbik számomra, aki a huszadik századi modern magyar világ nézeteiről a legtöbbet mond – a legnagyobb szociális és nemzeti tanítást tőlük kaptam. Nem tudom elválasztani Juhász Gyulától, számomra ő az első kutatási tárgy szerint és nézeteit tekintve is, de mindjárt mellette ott van József Attila.
Melyek ezek a szociális és nemzeti tanítások?
– József Attilának a mozgalmi költészetét, leszámítva belőle, amit a pártzsargonból ültetett a kötészetébe, olyan nagyszerű költemények alkotják, mint a Dunánál vagy a Hazám. Ezek a mai ember számára is tanítást jelentenek arról, hogy a magyarságot csak szociális gondoskodás alapján lehet elképzelni. Ma már fonákul hangzik munkásosztályról és parasztságról beszélni, de attól még mindkét réteg létezik ma is, ha nem is ugyanolyanok, mint a harmincas években, de a dolgozó ember megbecsülése és méltatása mindkettőjük mozgalmi költészetéből máig ható tanulság. Mind a ketten szocialisták voltak, én is annak vallom magam, de a szocializmusnak azokat a formáit, amit eddig a történelem felmutatott, nem vállalom. Feltétlenül vallom viszont a szocializmusnak azt az alapelvét, hogy az embernek a munkához való jogát garantálja a társadalom. A piacgazdaságnak, aminek megvannak a maga előnyei, a legnagyobb hátránya és kártétele a munkanélküliség. Ezt teljesen megszüntetni lehetetlen, egy-két százaléknyi munkanélküli mindig van a társadalomban, már csak azért is, mert a munka mozgását is ez teszi lehetővé, de hét, vagy tíz-tizenkét százalék – mint ami a nyugati tőkés államokban van –, az embert lealacsonyítja és méltatlan helyzetbe hozza. A huszonegyedik századnak is törekvése kell hogy legyen, ezt megszüntetni. Szoktam idézni Vörösmartynak a Gondolatok a könyvtárban című verséből, „Hogy a legalsó pór is kunyhajában/ Mondhassa bizton: nem vagyok magam!/ Testvérim vannak, számos milliók;/ Én védem őket, ők megvédnek engem./ Nem félek tőled, sors, bár mit akarsz.” A szocializmus magyar módra erre, Vörösmarty-idézetre alapozhat – az embernek létbiztonsága legyen meg, aki dolgozni akar, dolgozhasson.
Ön szerint ez megvalósítható?
– Szerintem igen – a piacgazdaságnak megvan az az előnye, hogy érdekeltté teszi az embereket abban, hogy dolgozzanak, ami nem volt meg a bolsevizmusban, sztálinizmusban, az elkényelmesítette, ellustította az embereket. Az ugyanolyan egészségtelen volt, mint a piacgazdaságban a munkanélküliség – ez szintén tönkreteszi az erkölcsöket. Úgy gondolom, a huszonegyedik századnak a környezetvédelmi szempontokon és a túlnépesedésen kívül ez a lépés a legfontosabb.
 
A legnagyobb szociális és nemzeti tanítást József Attilától és Juhász Gyulától kaptam. Fotó: Segesvári Csaba
 
Rengeteget foglalkozik helytörténeti kutatással. Miért olyan fontos ez?
– Juhász Gyulával, Mórával vagy József Attilával való foglalkozásom is ezen alapszik, mert a helyismereti vonatkozásaikból indultam ki, és úgy tágítottam ki érdeklődésemet egész költői életművükre. Úgy gondolom, a hazaszeretet túlságosan általános fogalom, az emberiség szeretete még inkább – nem lehet az emberiséget általában szeretni, de lehet szeretni a magyarságot, azon belül a várost, a falut, ahol születtünk, ahol felnőttünk, ahol a nevelőink tanítottak, ahol a rokonságunk él – ebből kell kiindulni. 1947-ben, a Tiszatáj első számában írtam egy cikket a folyóirat feladatairól, miután én voltam a Tiszatáj kezdeményezője is, keresztapja is, s ebben azt írtam, koncentrikus körökként kell a lapnak szolgálnia a várost, az országot, Európát és az egész világot. Most is erről van szó – a várostörténet konkrét adatokat ad ahhoz, hogy szeressük a hazánkat.
Ha jól tudom, helyismereti alapítványt is létrehozott ennek érdekében.
– Igen, a feleségem emlékére létesítettem egy alapítványt a szőregi általános iskola részére, amelynek a kamatait most adják át – két olyan tanuló kap hatvan-hatvan ezer forintos díjat, akik általános iskolában kiválóan végeztek, de anyagi okokból rászorulnak arra, hogy a középiskolába jutásukat támogassák. Egyidejűleg végrendelkeztem is: létrehoztam egy várostörténeti alapítványt egymillió forint induló vagyonnal, illetve ha meghalok, ez az alapítvány örökli majd a házamat a benne lévő ingóságokkal együtt. Ezzel a várostörténetet akarom ösztökélni – hogy hogyan: kész kiadványokat jutalmaznak-e, vagy kiadványokat segítenek megjelentetni, már nem avatkozom bele. Egy háromtagú kuratóriumot kértem fel, aminek elnöke Blazovich László, a Csongrád Megyei Levéltár igazgatója, egyetemi tanár kollégám, illetve Apró Ferenc ügyvéd, várostörténész és Ilia Mihály egyetemi docens, kedves munkatársam a tagjai. Főként az egyetemi és főiskolai hallgatók helytörténeti kutatásait szeretném motiválni, hogy ezzel szakdolgozatukat vagy doktori kutatásukat ilyen területek felé orientáljuk.
Min dolgozik mostanság?
– Egyrészt betakarítom, amit csináltam: több könyvet gondozok, most például az asztalomon vagy egy hasonmás kiadás – Baranyai Zoltán, aki a szegedi egyetem magántanára volt, 1919 után a magyar kormány delegáltja volt Genfben a Népszövetségnél, és foglalkozott a kisebbségi kérdésekkel. ’22-ben kiadott egy kötetet  A kisebbségi kérdés címmel, ennek a hasonmás-kiadását adatom most ki. A könyvhétre megjelenik Bécsi hármaskönyv címmel három olyan tanulmányom, amelyben Tömörkény, Juhász Gyula és Móra Ferenc Béccsel kapcsolatos írásait tárgyalom, adom ki. A néprajzi tanszékkel közösen kiadjuk Tóth János szegedi dalgyűjteményét – Tóth János piarista tanár volt a XIX. században, részt vett Erdélyi János népdalgyűjtésében. Az ő gyűjtése fennmaradt az akadémia kézirattárában, Bálint Sándornak is megmutattam, miután rátaláltam, ő minden dalhoz fűzött egy-két szavas megjegyzést – ezt is közöljük.
A legfontosabb a Juhász Gyula kritikai kiadás, amelyet elkezdtünk Ilia Mihállyal 1963-ban, a kilencedik kötet 1981-ben jelent meg – ezt be kell fejezni. Ez erkölcsi kötelességem, adósságom, hogy mint sorozatszerkesztő befejezzem. Most Balogh Tamásnak – akinek már vannak filológiai jellegű publikációi, tanúbizonyságot tett arról, hogy ért hozzá – megajánlottam a feladatot, elfogadta, és már dolgozik rajta.
P. Zs.
Bezár