A fent említett város természetesen Szeged, az Ügyeletes Emlékmentők pedig nem mások, mint a szegedi super 8-as mozgalom tagjai. ők azok, akik elhatározták, hogy felkutatják és archiválják azokat a professzionális és amatőr filmeket, amelyek ebben a '60-'80-as években roppant népszerű keskenyfilm-formátumban készültek. Másrészt célul tűzték ki, hogy népszerűsítik a super 8-kultúrát, és végül, de nem utolsósorban, mivel a korábbi filmkészítési technikák manapság reneszánszukat élik, a kortárs irányvonalat képviselve továbbképzéseket, fesztiválokat, versenyeket rendeznek.
2002 tavaszán meg is tartották az első Super 8 mm fesztivált, amely az akkor egynapos rendezvényből majd' egy hetes kulturális eseménnyé nőtte ki magát. A technika egyre növekvő népszerűségét, a programok sokszínűségét és az egyetem nyitottságát is bizonyítja, hogy tavaly óta az SZTE is részese ennek a programsorozatnak. Idén a fesztivál hivatalos kezdete előtti napon – úgy is mondhatnánk, a nulladikon – a Bölcsészettudományi Kar auditórium maximum termében előadás és szeminárium volt a filmelmélet szakos hallgatóknak. Már aznap este kiélhette kreativitását az, akit megfogott az analóg filmkészítés: a Grand Caféban megrendezett Super 8 MŰ-helyben mindenki kapott kamerát és filmet, hogy a fesztivál ideje alatt leforgathassa saját háromperces alkotását.
 |
Rózsa Péter főszervező egy super 8-as kamerával. Fotó: Gémes S.
|
Az ünnepi megnyitóra szeptember 9-én este került sor a régi zsinagógában.
Rózsa Péter, a fő-szervezők egyike nyitotta meg színesnek ígérkező nyitó performance-ot és koncertkollázst.
Az első részt, a látványos divat-varietét a Super 8-as Akrobatacsoport adta elő, a super 8-as kamerák történeti fejlődését show-műsorszerű köntösbe bújtatva. A performance egyúttal ki is gúnyolta a kifutók világát, amelyben azt, hogy mi az érték, a divatdiktátorok szabják meg, nekik pedig a „vazallusként csaholó és vonyító média ad masszív támogatást” – olvashatjuk az ismertetőn.
Az est második tétele, amely a Szívdobbanások címet viselte, afrikai dobosok improvizációja volt, miközben a háttérben super 8-as filmrészleteket vetítettek. A ritmikus, hol erősödő, hol gyengülő dobolás – talán szándékosan – nem volt összhangban a vetített képekkel, konkrét értelem helyett a nézők a szabad asszociáció lehetőségét kapták a közel tízperces „műsorszám” alatt. Az ezt követő szünetben – amit a szervezők házi sütis büfével igyekeztek családiasabbá tenni – sokan úgy döntöttek, hogy az improvizációs estet nem várják meg, így az est második fele igen gyér nézőközönség előtt zajlott. A különböző zajokkal, zörejekkel, elektronikus zenével rögtönző művészek közel másfél órás előadásának végét csak a legkitartóbbak várták meg.
A fesztivál szélesebb réteget megszólító programokat is tartalmazott: csütörtök este a Rambling Blues Trio adott koncertet a Jazz Kocsmában, a péntek este pedig a már hagyományossá vált Banánköztársaság Partyé volt a Piros Úszóházon (ez volt az egyetlen belépős program).
A szervezők az idei rendezvénysorozaton is kitettek magukért. Amellett, hogy célkitűzés volt, hogy ismét újabb rétegekkel ismertessék meg a super 8-kultúrát, igyekeztek olyan programokat kitalálni, amelyek méltóak az ünnepi, nyolcadik alkalomhoz. „Mi nem a tizedik fesztivált tekintjük ünnepinek, hanem a nyolcadikat, értelemszerűen” – hangzott el a megnyitón. „Számunkra ez egy nagyon fontos év.”
Nem mindegy nekik. Még akkor sem, ha a fesztivál mottója idén az volt: „Neked 1 és 0, nekem (super) 8”.
Tóth Ilona