A Cigányszerelem és az Elisabeth mint a szabadtéri első és utolsó darabja zárta keretbe a nyári zenés szabadtéri színház színvonalas előadásait. Mindkét produkció közös volt abban, hogy büszkélkedhetett sztárparádéval, és a sokszor könnyed, mégis rendkívül jól kidolgozott dallamok mélyén üzenetet is lelhettek a műfaj szerelmesei.
 |
Molnár Piroska és Bereczki Zoltán az Elisabethben. Fotó: Segesvári Cs.
|
A jó operetthez
Lehárnál minden megvan: misztikus kerettörténet – Zórika, a gazdag erdélyi földbirtokos, Dragotin lánya, aki egy cigányprímással kötné össze az életét a becsületes Jonel helyett, és aki – Nagyboldogasszony napján születvén – megláthatja álmában a jövendőjét, ha kézfogója napján iszik a Cserna vízéből. Cigánytábor versus egy erdélyi úr, a féltékeny vidéki primadonna és az ártatlan erdélyi leányka, a csábító Józsi és a kivárni képes Jonel. E történeti és figurális együttállásokat már „csak” jó színészekkel kellett társítani. Hogy ez mennyire sikerült, mutatja, hogy az első előadás napjának rossz időjárása ellenére a vizes színpadon is, ha csúszva, ha tócsában, de tisztességgel játszottak az elszánt színészek a legkisebbektől a főszerepekig. Az elsősorban prózai színpadokról ismert nagy nevek –
Bodrogi Gyula, Hollósi Frigyes, Stohl András, Gesztesi Károly, Kovács Patrícia és
Molnár Piroska – remekeltek, a főszerepelők,
Vadász Zsolt, Rácz Rita és
Kiss B. Attila harmonikusan játszottak össze.
Béres Attila rendező nagyot alkotott, és a darab vége is jól sikerült: a cigánybanda és az erdélyi úr kísérete, valamint a vajda, Kutula és Dragotin kezet fognak egymással. Nagy ölelkezés, a vélt vagy valós konfliktusok, melyeket egy meggondolatlan cigányszerelem tüze szított, egy csapásra megoldódnak.
A Cigányszerelem érzelmi töltetében elsősorban pozitív, szemben a szabadtéri záróprodukciójával, az Elisabethtel, mely kettős szereplőgárdával tért vissza a Dóm térre, hiszen 1996-ban először itt debütált, és vele olyan tehetséges énekesek, mint
Janza Kata és
Szabó P. Szilveszter. A világhírű, magyar származású zeneszerző,
Lévay Szilveszter és a Grammy-díjas
Michael Kunze darabja alapjában véve remekmű, a rendező,
Kerényi Miklós Gábor (Keró) pedig semmit sem bíz a véletlenre: a hanghordozástól az utolsó gesztusokig mindennek a helyén kell lennie.
Bereczki Zoltán, Földes Tamás, Dolhai Attila, Füredi Nikolett, Felföldi Anikó, Molnár Piroska is színpadra lépett,
Homonnay Zsoltot most először láthatták a nézők a Halál szerepében. A „nagy öregek” mögött egyáltalán nem maradt el az új generáció: Füredi Nikolett Sissi-alakítása például Janza Kata Elisabethjének méltó folytatása. A színésznőt tiszta és erős hangja mellett az is képessé teszi az Erzsébet-szerep megformálására, hogy a császárné olykor végletes karakterét is híven vissza tudja adni: a bohókás, szertelen hercegkisasszonyt, a szabadságra vágyó, az anyóssal szembeszálló császárnét, a szenvedő anyát vagy a megtört asszonyt.
A darab nem rózsaszínben mutatja be a Sissi életét: lendületes zenéjében félelmekről, szorongásokról, hűtlenségről, ragaszkodásról, szabadságvágyról és meg nem értettségről beszél. Aki látta a szabadtéri Elisabethet, iskolapéldát kaphatott a Keró-féle rendezésből, melyben egy nagy formátumú gondolati központ nem hétköznapi látványossággal pontosan kimérve illeszkedik össze.
Arany Mihály