 |
Váratlan dallamok is felcsendültek a rézfúvosoktól. |
Aki későn érkezett a ZMK Fricsay-terméhez, ámulhatott – komolyzenei (harsona)koncerten ennyi embert már rég láttam. Az emeleti terem jóval a kezdés előtt megtelt, sokan a folyosón hallgatták végig a ZMK-s növendékekből álló zenekart. „Magyarországon egyedülálló ez a harsonaegyüttes, amit a növendékeimmel alapítottam. Előfordult már, hogy egy-egy zenei fesztivál zárásaként harsonások együtt zenéltek, de olyan, hogy egész estés müsort készítsenek – ezt csak mi vállaltuk” – kezdte a beszélgetést Gyivicsán György, az SZTE Zenemüvészeti Karának harsonamüvésze. „2005-ben egy nyári akadémia alkalmával együtt zenéltünk a tanítványaimmal, de csak néhány koncert erejéig” – magyarázta a Szegeden végzett zenész. Gyivicsán György Svájcban szerzett szólista diplomát, Branimir Slokar, a ma élő egyik legnagyobb harsonás tanítványaként – akivel a mai napig együtt zenél a Slokar Quartettben.
A koncerten felcsendültek olyan, a laikusoknak is ismerős dallamok, mint a Csillagok háborúja címü film zenéje. A rézfúvósegyüttes vezetője úgy gondolja, az igényes zenére – legyen az könnyü- vagy komolyzene – mindig lesz kereslet. „A komolyzenét eladhatóvá kell tenni. A harsona egy olyan hangszer, amivel mindent el lehet játszani. A koncert ötletét Svájcból hoztam, az ottani növendékekkel szerveztük az első fellépéseket” – mesélte a müvész, aki büszke arra, hogy itthon is sikerült meghonosítani az e fajta koncertet. A repertoárban szereplő dalok egy részét Simon Áron, Gyivicsán György egy növendéke hangszerelte harsonára. Mint megtudtam, míg a könnyüzenében egy billentyüs le tud fogni egy akkordot, ami két-három hangnak felel meg, addig a harsona esetében ezt egyesével kell megtenni – ugyanis a rézfúvós hangszer sokkal kötöttebb a hangzás szempontjából. Az esten a popzenétől a templomi éneken át az operáig sok mindent hallhatott az a néhány száz zenerajongó, aki bejutott a terembe. „Musical még nem szerepelt a müsorunkban, de hamarosan ez sem fog hiányozni. Az egyik legnagyobb munkánk volt Beethoven Egmont nyitányának – egy százfős szimfonikus zenekarra írt darabnak – az áthangszerelése nyolc harsonára” – büszkélkedett a zenetanár.
„Úgy érzem, a sok munka meghozta a gyümölcsét: a 2010-2011-es évadban a Belvárosi moziba tíz matinékoncertre kaptunk felkérést. Középiskolásoknak fogunk játszani, így bízom benne, hogy a komolyzenét a könnyüzenével együtt sikerül megszerettetnünk a diákokkal” – mesélt a jövőről Gyivicsán György. A zenekarvezető véleménye szerint a fiatalság a komolyzenére is fogékony lenne, ha ugyanolyan marketingje lenne, mint a popnak vagy a rocknak. A komolyzenével szembeni idegenkedést is sikerülhet Gyivicsánéknak letörniük, zenei repertoárjuk mindenki ízlését kiszolgálja. „Lehet, hogy első alkalommal valaki csak azért jön el a koncertünkre, mert kíváncsi, de bizom benne, hogy másodjára már a zene miatt fog visszatérni. Sokan nem is tudják, hogy harsonára eredeti müből, és átiratból sincs sok. Viszont a hangszer szinte mindenre képes, ezért is érdemes rá dalokat áthangszerelni.”
A hangzás valóban leírhatatlan. Míg Beethoven Egmont nyitányát egy szimfonikus zenekarban száz zenész játssza, réz- és fafúvósok, vonósok, ütősök – addig a márciusi estén ezt a hangulatot és hangzást az SZTE büszkesége, a Szegedi Harsonaegyüttes varázsolta elénk.
Segesvári Csaba