2024. március 29., péntek English version
Archívum  --  2007  --  5. szám - 2007. március 5.  --  Egyetemi élet
A jövő tanterme
A 21. század minden követelményének megfelelő új oktatási egységet adtak át szerdán az SZTE BTK Petőfi Sándor sugárúti épületében. A jövő tanterme nevet viselő kabinetet az egyetem Oktatáselméleti Kutatócsoportja hozta létre a Microsoft Magyarország anyagi támogatásával.
A tanteremavatón Magyar Bálint fejlesztéspolitikai államtitkár, korábbi oktatási miniszter elmondta, a korszerű eszközök és a technika célja nem elsősorban az informatika tanulásának, hanem az ismeretek megszerzésének és az egyéb készségek elsajátításának elősegítése.
 
 
Tanterem a 21. század eszközeivel felszerelve. Fotó:  S. Cs.
 
Magyar Bálint álláspontja szerint a tantermek merev világából „tudásjátszóteret” kell kialakítani, ahol a gyerekek játékos formában, szabadabb körülmények között szerezhetik meg az alapkompetenciákat, az új ismeretek elsajátításhoz szükséges képességeket. Az összes magyar általános és középiskolába bekötötték az internetet, és csaknem az összes intézményben működik informatikai laboratórium, de az infokommunikációs technológiák nem váltak az oktatás általános részévé, az osztálytermek kevesebb mint egyötödét éri el a világháló – közölte az államtitkár.
A Microsoft fejlesztési stratégiájáról és oktatási programjairól Merényi Ádám, a Microsoft Magyarország oktatási programmenedzsere tájékoztatta a megjelenteket. A szakember közölte, a tantermet egy philadelphiai iskola mintájára hozták létre, ahol a szoftveróriás egy egész intézményt rendezett be a legkorszerűbb eszközökkel.
 
ESZKÖZÖK
Az új teremnek már a bútorzata is különbözik a hagyományos tantermekétől. Falai meleg színűek, a görgőkön mozgatható asztalok elrendezését gyorsan meg lehet változtatni az egyéni tanulás, a páros vagy kiscsoportos munka feltételeinek megfelelően. A terem minden egyes asztalához tartozik egy hordozható számítógép, hagyományos notebook, érintőképernyős tábla-PC vagy egy ultramobil PC. Az összes számítógép vezeték nélkül csatlakozik az internetre. A teremben megtalálható a legkorszerűbb interaktív tábla is, melyen nemcsak tetszőleges multimédiás oktatóanyag jeleníthető meg, hanem írni, rajzolni is lehet rá.
 
Csapó Benő egyetemi tanár, a kutatócsoport vezetője elmondta, a terem három funkciót tölt be: a tanárjelöltek itt sajátíthatják el a legkorszerűbb technológiák alkalmazását, itt folyik majd az új oktatási módszerek laboratóriumi vizsgálata és a további fejlesztésekhez szükséges kutatás.
A professzor fölhívta a figyelmet arra, hogy mielőtt egy oktatási módszert széles körben elterjesztenek, érdemes azt „laboratóriumi feltételek között” kipróbálni, alkalmazhatóságát, hatékonyságát a gyakorlatban felmérni. Az új információs-kommunikációs technológiák végtelenül sok új ismeretközvetítő, képességfejlesztő eljárás lehetőségeit teremtették meg, azonban ezek kidolgozását nem lehet csak a gyakorló tanároktól elvárni, szükség van az ilyen feladatokra szakosodott, speciális felkészültségű kutatócsoportokra is.
A tanterem egy hosszabb távú kutatási-képzési program első lépésének tekinthető.
A tantermet, annak felszerelését és használatát Molnár Gyöngyvér adjunktus, „A jövő tanterme” projekt szakmai vezetője mutatta be egy kísérleti tanóra keretében, ahol a tanulók szerepét a meghívott vendégek játszották.
F. J.
Bezár