Hatodik sikeres évadját zárta a Bátyai Edina igazgatta Szegedi Szabadtéri Játékok: a válság ellenére 92 százalékos látogatottságot értek el az idei nyáron. A musicalt, operát, prózát és zenei koncertet is kínáló szegedi csillagfedeles színházban igazán emlékezetes estéket tölthetett el a tisztelt nagyérdemű. A színházi évadot a My Fair Lady nyitotta: olyan elismert színészekkel, mint a Pickering ezredest alakító Gálvölgyi János vagy a később lesérült, Alfred Doolittleként a színpadra guruló Bezerédi Zoltán. A nagyközönség számára nemcsak a szereposztás tartogatott meglepetést, hanem az újrafordított szöveg is. Sokak hiányolták az Ungvári Tamás-féle dalokat: Varró Dániel átiratában Eliza Doolittle dala csudijóról tökkirályra változott. A korabeli jelmezekkel idegenül hatott a modern nyelvezet – de ha minden fejlődésről lemondanánk, még ma is lovas kocsival járnánk.

|
2011-ben nyolcvanéves lesz a Szegedi Szabadtéri Játékok. Fotó: Segesvári Csaba
|
A könnyű nyári musicalt Zsuráfszky Zoltán – a néptáncfesztivál résztvevőit is színpadra állító rendező – Dózsa-táncjátéka követte, sajnos mérsékelt sikerrel. És itt jegyezném meg, óriásit hibáztak, akik ezt az előadást kihagyták. A Beugróból is ismert Novák Péter elképesztő erővel jelenítette meg Dózsa Györgyöt, az 1514-es parasztfelkelés vezetőjét. A Ghymes együttes zenéjére komponált táncjáték felelevenítette a keresztes hadjáratnak indult felkelést a kezdetektől egészen Dózsa négybe vágásáig.
Tízévnyi pihenő után újra operát rendezett Kerényi Miklós Gábor: Bizet Carmenjét „élményoperaként” álmodta a Dóm téri teátrumba. A musicaljeiről ismert rendező már a próbák elején nehéz helyzetbe került. A főszereplőnek szánt kiváló mezzoszopránt, Schöck Atalát a nőiességét sokkal jobban kifejező Mester Viktória váltotta. A rendező fényjátékával tökéletesen ellensúlyozta a túlzottan nagy tér ürességét. A Don Josét alakító Arnold Rutkowski már a szegedi a Mezzo-versenyről is ismerős lehet – akárcsak a torreádor szerepében színre lépő Lee Poulis. A rendező által oly gyakran emlegetett „élményopera” 21. századi szórakozást kínált: Kesselyák Gergely karnaggyal közösen megrövidítették, ezáltal dinamikusabbá tették az 1845-ben írt négyfelvonásos operát.
A nyár „nagy durranásának” szánták a Milos Forman-filmből is ismerős Hairt. Az első alkalommal Szegeden rendező Bagó Bertalan állta a sarat: a filmes látványelemeket a musicallel összekapcsolva, magyar nyelven mutatta be a hippikorszakot jellemző egyik legnépszerűbb darabot. A Budapesti Operettszínház énekeseit új szereplőkkel társította – ebből az egyvelegből született meg a szabadtéri egyik legérdekesebb és legmegosztóbb darabja. Egyet viszont le lehet szögezni: a Bergert alakító Dolhai Attila és a Bukowskit játszó Szemenyei János bőven „leénekelte” a Formanfilm szereplőit.
Méltatlanul az utolsó helyre kerültek az újszegedi színpad előadásai. A Kék-lila nyár slágerei – a Kossuth-díjas Hegedűs D. Géza alakította Jávor Pállal – legalább annyira színvonalas kikapcsolódást jelentettek, mint bármelyik Dóm téri előadás. A Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház előadásában Szegedre érkező Tóték – Trill Zsolttal a főszerepben – a nyár másik nagy sikere lett.
És hogy ezt még lehet-e fokozni? Mindenféleképp: 2011-ben nyolcvanadik „születésnapját” ünnepeli a Szegeid Szabadtéri Játékok. A kínálatot is ehhez igazították: színre állítják Madách Imrétől Az ember tragédiáját, az operettrajongóknak Lehár Ferenc Víg özvegyét, visszatér a Kerényi-féle „élményopera”, a Carmen. Az újabb telt házas évadra pedig Dés László – Nemes István – Böhm György – Korcsmáros György – Horváth Péter Valahol Európában musicalje lesz a garancia.
S. Cs.