A rézkarc olyan mélynyomásos grafikai eljárás, melynek során a művész a rézmetszethez hasonlóan fémlemezt munkál meg, de a mélyített vonalat nem véső és fizikai erő, hanem maró savak segítségével hozza létre. A megmunkált és festékkel bevont fémlemezről nyomásos technikával kerül a kép. Mivel a maratás ideje meghatározza a vonal mélységét és szélességét, a rézmetszettel szemben az ilyen eljárással készült alkotásokon a vonalak sokkal hajlékonyabbak.

|
Október 31-ig láthatók a rézkarcok a Reök-palotában. Fotó: S. Cs.
|
Valószínűleg ennek köszönhető Rembrandt rézkarcainak megdöbbentően aprólékos kidolgozottsága. A Rembrandt anyja keleti fejkendőben (1630) című képen minden egyes hajszál, ruharedő és a nőalak arcán lévő ránc egyenként is látható – mivel ezek fekete-fehér rézkarcok, részben a kidolgozottság pótolhatja a színezés hiányát. Ezt bizonyíthatja a Két férfi és nő gyerekkel a háttérben (1646) című rézkarc, ahol az előtér szokásosan rendkívül aprólékosan kidolgozott, míg messzebbről nézve a kép háttere egyáltalán nem látható, közelebbről is csak körvonalak, vázlatszerű vonások. E képszerkesztés hangulatábrázolásra is kiváló, a Pihenés menekülés közben (1644) vagy a Rembrandt anyja özvegyként gyászruhában (másolat) vonalainak együttese olyan sötétséget és komorságot idéz elő, amely a témájához igencsak illeszkedik. Rembrandt témaválasztásának sokoldalúsága megmutatkozott a rézkarcok válogatása által, a hetvenkét művet tekintve azonban kissé egysíkúvá is vált. A különböző „utcai emberek” portréi, rengeteg ó- és újszövetségi téma, önarcképek sorozata és egy-egy tanulmány igencsak tanulságosan ölelik fel a mintegy harminc- éves munkásságot, főként fejlődését és kibontakozását – tematikáját tekintve azonban nem nyújt annyi változatosságot. Az 1630-as évekre jellemző aprócska méretű rézkarcok ugyanis a negyvenes évekre méretükben sokkal nagyobbakká váltak, ez azonban nem ment a kidolgozottság rovására, ugyanannyira részletekig menően aprólékos és precíz képeket készített.
A munkafelület megnövekedésével – és nyilvánvalóan a technika gyakorlásának eredményeképp – Rembrandt több figurát kezdett szerepeltetni. Az 1638-as, József álmát meséli című munkán már tizenkét alakot számoltam meg, bár először csak nyolcat fedeztem fel, a továbbiak csak hosszasabb tanulmányozás után váltak láthatóvá. Nyilvánvalóan Rembrandt is érezhette az aprólékos kidolgozás e hátrányát – nevezetesen, hogy az egymást érő vonalak sokaságában elveszhetnek a figurák –, mert későbbi rézkarcokon ilyen problémával nem találkoztam. A szereplők számának tekintetében a legmonumentálisabb művek a Bemutatás a templomban (1639) és a János lefejezése (1640), az előbbihez Rembrandt a hidegtű mélynyomásos technikát is használt. (Ez eljárás a rézmetszethez hasonlít, de nem vésővel metszik a rajzot, hanem hegyes acéltűvel karcolják; és a rézkarctól eltérően nem alkalmaznak savat a vonalak mélyítésére.)
Rembrandt tudatos művészi szándéka megmutatkozott A tékozló fiú hazatérése (1636) című képen: a művész szignója a többitől eltérően nem a sarokban található, hanem a jelenet közepén, annak részeként. Az aláírás egy másik rézkarcon is figyelmet keltő: A három keletin (1641) fordítva látható.
A kedvencem, a Földön ülő férfiakt (1646) és a Tájkép kunyhóval (1650) egy-egy példa a tematika változatosságára a dominánsan bibliai témájú képek között. A látvány okozta élményen kívül még egy dolgot köszönhetek Rembrandtnak: A golfjátékos (1654) című mű kapcsán néztem utána e sport történetének, fel sem merült volna bennem, hogy már a 15. században kedvelt szórakozási forma volt.
Szekeres Nikoletta