Január 30-án nyílt meg Henri Toulouse-Lautrec kiállítása a Reök-palotában. A posztimpreszszionizmus egyik legemble-matikusabb alakját valószínűleg senkinek sem kell bemutatni, nem hiszem, hogy akad, aki nem látta volna már Lautrec egy-egy, egyéniségében felismerhető rajzát vagy plakátját.
Az 1864-ben született festőnek csaknem száz litográfiája tekinthető meg, tematikusan termekre bontva, így bepillantást nyerhetünk a cirkuszsorozatba, ízelítőt láthatunk a Moulin Rouge számára készített plakátokból. Számos portréját is kiállították, és az a talán kevésbé ismert rajzsorozata is megtekinthető, amelyet Désirè Dihan zeneműveihez készített.
 |
Toulouse-Lautrec képei május 6-ig láthatók a Reök-palotában. |
Gyerekkorom egyik meghatározó olvasmánya volt a Lautrec életét elmesélő Moulin Rouge című életrajzi regény, melynek egy-egy időszaka vagy alakja elevenedett meg a Reök-palota termeiben. A már ismerősnek ható, jellegzetes vonások azokat az alakokat idézték meg, akik időlegesen az én barátaim is lettek. A megdöbbentő egyszerűséggel, olykor egy-egy ceruzavonással megrajzolt figurák mégis teljes valójukban mutatkoznak meg a rajzokon.
Több alkotáson is megfigyelhetőek finom testi aránytalanságok, melyeket mégsem Lautrec rajzolni nem tudásának könyvelhetünk el – sokkal inkább testi adottságai önironikus megjelenítésének. A fanyar humor, mely olykor kíméletlen kritikába csap át, szintén nem hiányzik litográfiái többségéről. Alakjai sokatmondóak, legyen szó életképekről vagy portrékról.
A litográfia kőről való nyomtatást, kőrajzot jelent. Grafikai eljárás, a nyomdatechnikák egyik legfontosabbika, melyet Alois Senefelder talált fel 1796-ban. Több válfaja is ismert. Különösen a 19. században volt kedvelt, sőt az első magyar előállítású postabélyeg is így készült 1871-ben. A leghíresebb színes litográfia-készítők Touluse-Lautrec és Alfons Mucha. Lautrec életében és később, a 20. században főként plakátok készítésére alkalmazták az eljárást, majd a múlt század második felében a modern technikai fejlődés kiszorította ezt a technikát a gyakorlatból, és mára inkább csak a művészek alkalmazzák.
Továbbhaladva a Reökből, Varga Levente és Radvánszki Levente kiállítása február 8-án nyílt meg a Millenniumi Kávéház klubtermében, az Elvetemülés Vetületei – avagy a „kis esti ütöde” címmel, Balog József és a Suhov közreműködésével.
A két fiatal tehetség igazán figyelemre méltó anyagot állított ki. Merészen kísérleteznek a színekkel, egészen egyedi világukat mutatva meg vele. Hasonló a helyzet a formákkal is, az emberábrázolást a hagyományos, arányaiban tökéletes figuráktól az egészen groteszkig elnyújtott alakokig valósággal varázslóként alakítják. Izgalmas egységesség figyelhető meg a két Levente világában is, bár mindkettő művészete magában is egyedi, harmonikusan jelennek meg képeik a közös kiállítóteremben. Engem inkább Radvánszki Levente képi világa fogott meg, színeinek használata, azonban Varga Levente munkáiban sem találtam semmiféle kivetnivalót.
Henri Toulouse-Lautrec rajzai május 6-áig tekinthetőek meg a Lófara felújítási munkálatai alatt is zavartalanul működő Reök-palotában, az intézmény nyitva tartási idejében, keddtől vasárnapig 10 órától 18 óráig. Az Elvetemülés Vetületei kiállítás február 22-éig látható a Millenniumi Kávéház klubtermében, a kávéház nyitvatartási idejében, 11 órától éjfélig.
Szekeres Nikoletta