A SZESZ előadásainak januártól ismét a felújított, hangulatos Dugonics téri Pinceszínház ad otthont. Az Argentína – amelyhez az alapot Darvasi László drámája szolgáltatja – miliőjéhez tökéletesen illik a homályos pincehelyiség. A kicsi teremben már ott a nejlonfóliával letakart, groteszk marionettfigurák gyülekezetére emlékeztető színészgárda, amely a pirosas megvilágításnak köszönhetően olyan hatást kelt, mintha egyenesen az alvilágból szállt volna fel, hogy jól megmondja a magáét az alig negyvenfőnyi közönségnek.
 |
Nem teljesen kiforrott, de mindenképpen izgalmas a darab. |
Főhősünk Stern úr, akivel történt valami szörnyűség: a híres filozófus nem tud kimondani egyes szavakat. Sőt, egyre kevesebbet tud kiejteni. „Kiszámoltam, ha ez így folytatódik, néhány hónap és megnémulok” – mondja. Stern úrnak van valami baja, ez kétségtelen, de senki nem tudja, hogy mi az oka. Vajon ki tud neki segíteni, lehet-e még vagy egyáltalán kell-e rajta segíteni? Lehet-e rajtunk segíteni? Ki tudja-e mondani Stern úr, és mi vajon ki tudjuk-e mondani a szavakat úgy, hogy közben ne váljunk hiteltelenné? Hol húzódik az a vékony határ, amelyet átlépve az önazonosság keresése már az identitás elvesztésével fenyeget? Téved-e Stern, amikor az istenkeresésben odáig jut, hogy egóját helyezi mindenek fölé? ő sem tudja, mit rontott el, és a körülötte lévők is inkább akadályozzák a válaszkeresésben, mint segítenék: az érte – lányaival együtt – kissé hisztérikusan rajongó Hellerné, a jó barát ügyvéd, aki mélyebb érzelmeket is táplál Stern iránt (kihagyhatatlan egy 21. századi darabban), a tudományt mindenek fölé helyező orvos, sőt, a kedvese is, aki, amint „forró a talaj”, elutazik Argentínába, hogy onnan fájdalmas-szerelmes leveleket küldjön hősünknek.
Az Argentína egy leépülés története, műfaja – ahogy az alkotók vallják – ellenmoralitás, egy ellenpéldázat, amely során különálló epizódokban kísérhetjük végig, Stern hogyan számol le az élettel és önnön identitásával is. Az időnként nyomasztó jelenetek hatását fokozzák a „betétdalok”, amelyek felerősítik az egyes epizódok mondanivalóját, és átkötő elemekként is szolgálnak. Mindenki lelkesen tátogja Rutkai Bori és a Specko Jedno dalainak néha már szinte szájbarágósan az adott jelenethez illő szövegét – de énekelni sose énekel senki, ezzel is fokozva az előadás groteszk jellegét.
A darabot nemcsak a Szegedi Egyetemi Színház tagjai adják elő – többek között a Szegedi Nemzeti Színház színészei is. Egyik-másik tapasztaltabb színész szuggesztív játéka időnként ugyan elvonja a figyelmet a fiatalokról, és az is látszik, hogy nem egy összeszokott társulat áll ki a színpadra, ezt azonban el lehet nézni az előadásnak, hiszen vannak igen hatásosra csiszolódott jelenetek is.
Az Argentínában a humor számos formája előfordul – legtöbbször iróniaként –, amit fokoz a színészi játék is, akkor persze, amikor nem esik ki senki a sablonkarakterek megformálásából. A jelenetek alatt az éppen nem szereplők egy pózba merevedve várnak a háttérben, a többiek pedig szinte folyamatos mozgásban vannak, így lesz az Argentína „csendes-ülős” filozófiai est helyett egy, talán nem teljesen kiforrott, de mindenképpen izgalmas darab. Ajánlott mindazoknak, akik szeretnek színház után a látottakon-hallottakon gondolkodni.
Tóth Ilona