Anu Taul és barátai csodálatos tájakra, a régmúltba repítették a hallgatóságot.
Fotó: Segesvári Csaba
Anu Tault gyerekkorában is zene vette körül, talán a falakból is muzsika áradt, hiszen dédszülei is ezzel foglalkoztak. A vérében van – szokták mondani. Megkockáztatom, talán a sejtjeiben is. Taul már nyolcéves korában – a családi zenekar tagjaként – járta az országot, s bár a rajzoláshoz is jól értett (így elvégezte a képzőművészeti iskolát), mégis a zene mellett döntött: a Viljandi Kultúrakadémia népzene szakán tanult. Szerencsére. Viljandban minden évben népzenei dalfesztivált szerveznek, melyen ők is részt vesznek. Összehasonlításként, sikerük akkora Észtországban, mintha a mi Sziget Fesztiválunkon főműsoridőben, a Nagyszínpadon lépnének fel.
Anu Taul azt vallja, „az ember akkor teljes egység, ha ősi források táplálják”. Így minden általa játszott dalban – legyen az bármilyen stílusú – nélkülözhetetlenek az észt népzenei alapok. Ezeket saját, mulgi dialektusában énekli, többüknek ő a szerzője is. (Nekem persze nem tűnt volna fel, melyiket írta ő – szerencsére elmondta; bár nem volt tétje.) Két barátja kísérte el Magyarországra, Tarmo Noormaa és Juhan Suits – és mint megtudhattuk, csak és kizárólag e koncert és táncház miatt látogattak el hazánkba.
A Grand Café annyira megtelt a kíváncsi nézőkkel az Egyetemi Tavasz keretében rendezett esten, hogy az ajtókat kitárva egymás válla fölött kukkantottak be a később érkezettek, én a földön ültem. Bár a látvány is olykor fontossá vált, például amikor Anu és barátai az általuk hozott hangszereket mutatták be a közönségnek, humoros grimaszokkal és mozdulatokkal kísérve, a főszerep mégis a füleké volt. Hogyan szól a doromb, a harmonika – és a tradicionális észt hangszerek: kannele, duda és tülök? Varázslatosan...
Bár fenntartom, hogy sajnálatos módon a (magyar) népzenei műveltségem sem teljes, így nem mondhatnám, hogy „van fülem az ilyesmihez”, ennek ellenére még én is konstatáltam, hogy olyan dallamok és zenei megoldások jellemezték a dalokat, aminőkkel semmilyen más általam ismert folklorisztikus alkotásban nem találkoztam. Teljességgel magával ragadott a zene, mintha valami nagyon belsőre, nagyon titkosra talált volna rá. Számomra kicsit a legősibb és legmisztikusabbnak ható közös tudatszerű rétegekbe jutott el ez a zene, mintha ott pendített volna meg valamit. Nagyon ismerősnek hatott, de ismeretlensége sem volt idegen. Körbenézve magam körül a többi arcon is hasonló elragadtatást láttam. Mintha mindannyiunkat magukkal ragadtak, és valahova nagyon messze repítettek volna. Csodálatos tájakra, a régmúltba. Ráadásul nem tudtam elszakadni attól az érzéstől, hogy a zenekar egyik tagja mintha egy kelta harcos leszármazottja lett volna, így számomra még meseibbnek, jelenésszerűnek hatott ez az este.
A koncertet – vagy nem is tudom, minek nevezzem – táncház követte, Anu a táncolókkal tartott, míg barátai szolgáltatták hozzá a zenét. Ebben nem vettem részt, amikor a koncert végén felálltam, már megtört bennem a varázs, nem tudtam volna visszahozni, akkor meg hagytam. A Grand Café mozitermében falhoz tolt székek ölelték körül a táncteret.
Anu Taul és barátai zenés estje, valamint az azt követő táncház a SZTE BTK Finnugor Tanszék – Kerdi-Liis Kirs, Janurik Boglárka és Lőrincz Gergely – szervezésében jött létre.
Szekeres Nikoletta