Szeptemberben tölti be huszadik életévét a szegedi balett. A magyar táncélet egyik legmeghatározóbb társulata a szegedi közönséget is alaposan felrázta álmosságából a két évtized alatt. A Szegedi Kortárs Balett történetéről és lehetőségeirol beszélgettünk vezetőjével, Juronics Tamással.
– Össze tudná foglalni, milyen periódusok jellemezték a húsz év során a társulatot?
– Három nagy részre oszthatjuk ezt az időszakot: az elso hat év Szegedi Balett néven Imre Zoltán művészeti vezetését jelentette, majd '93-tól 2000-ig a Szegedi Kortárs Balett első időszaka a Szegedi Nemzeti Színházon belül, és 2000-től mostanáig a színházhoz ugyan kötődő, de alapítványi formában működő társulatként létezünk. Milyen érdekes, hogy ez tulajdonképpen hat-hét-hét évet jelent, tehát van valamiféle ciklikusság jellemzi az életünket.
– Mi a különbség a mostani és a kezdeti, vagy a tizennyolc évvel ezelőtti szegedi balett között?
– Könnyebb lenne megmondani, mi a hasonlóság – egyrészt, mert én még mindig itt vagyok: húsz éve is itt voltam mint alapító tag, és most is itt vagyok. Másrészt úgy gondolom, van valami speciális szellemisége ennek a társulatnak, ami az állandó megújulást, útkeresést jelenti. Ez a legelső pillanatban is így volt. Harmadrészt, már az első pillanatban is megjelent igényként, hogy szegedisége mellett a társulat mindig is európai, sőt, univerzális legyen. Egy lokális közösségen belül is mindig a teljesség igényével próbálunk létezni, mert nemcsak Szegedhez, hanem az egész bolygóhoz mérjük magunkat, és igyekszünk eszerint működni.
Juronics Tamás (középen) és társulata a „XX. század” bemutatójára készül.
Fotó: S. Cs.
– Milyen előnnyel és hátránnyal járt kilépni a Szegedi Nemzeti Színházból?
– Ezt a változást már megelőzte az az igény, hogy önállóak legyünk, ami egy utazó társulat számára – akiknek nagyon fontos, hogy folyamatosan jelen lehessenek ország- és világszerte is – nélkülözhetetlen. Hogy saját létezésünk, anyagi bázisunk és szervezhető életünk legyen. Tudtuk, hogy ez jó lesz, és ez így is van. Én személy szerint különben is úgy gondolom, hogy sehol semmilyen egységnek nem szabad függőnek lenni, hanem ha uralhatja saját magát, akkor jól fog működni. Nem vagyok híve a nagy központosításnak, mert szerintem minden kis egység maximálisan ki tudja használni a lehetőségeit, ha tudja, meddig terjednek saját határai.
Szervezeti és anyagi szempontból is jót tett nekünk a kiválás. Eleinte nagyon szűkös volt az anyagi bázisunk, de hál' istennek az elmúlt években pozitív döntések születtek, és most nemcsak hogy működőképesek vagyunk, de jól is működünk.
A különválás hátránya, hogy Magyarországon még mindig intézményi berendezkedés uralkodik – nemcsak a kultúra, de a gazdaság vagy az egészségügy terén is. Ez a fajta megkövült intézményi rendszer igencsak megnehezíti a struktúrán kívüliek, de gyakran már a struktúrán belüliek életét is. Ez még nehézségeket okoz, mert itthon az intézményi háttérrel rendelkezoknek van nagyobb szavuk vagy erejük, és emiatt egyfajta függésben létezünk. De, szerencsére, ez mindig kezelhető volt az utóbbi idokben.
– Az előbb említette működésük pénzügyi részét is. A 2007-es intézkedések, melyek például a kőszínházak működését alaposan megnehezítik, a Szegedi Kortárs Balett számára is gondot okoznak?
– Nem, a mi költségvetésünk nem sérült, tervezhetően tudjuk folytatni az életünket. Ami érezhető – és ez minden, művészettel foglalkozót érint –, hogy a nézőknek lesz kevesebb pénzük, és egy olyan kicsi intézményen belül, mint a család, a megszorító intézkedések a kultúrát és a színházat fogják érinteni elsőként. Előnyt fog élvezni a vadaspark is, a játszótér vagy a fagylalt is, de nem a színház.
– XX. század című új bemutatójukat azonban ez a veszély nem fenyegeti – a premier (április 27., szegedi Kisszínház) előtt egy héttel már alig lehet rá jegyet kapni. Miről szól az ön értelmezésében a 20. század?
– A 20. század mint inspiráció az, ahonnan indultam a darab kapcsán. De így utólag látom, hogy ez valójában csak egy kiindulópont volt ahhoz, hogy gondolkodni kezdjek sokmindenről, aztán egészen máshova érkeztem.
Természetesen a 20. század mint tematika nagyon markánsan jelen van ebben a darabban, de semmiképpen sem történelmi áttekinto műsorról vagy történetmesélő darabról van szó. Ez egy viszonyokat kereső előadás, ahol megpróbálom bizonyos víziókban, zenei hangulatokban és absztrakciókban vázolni azt hogy milyen viszonyrendszerek alakították ki egy-egy pillanatban ennek a magyar népnek a lelkivilágát, a pozícióját, az önmeghatározását. A csoportok közötti, férfi és nő, az egyén és a társadalom, Isten és a haza közötti viszonyokat keresem: azt, hogy az alapértékek, amelyek meghatároznak bennünket egy adott pillanatban és amelyekhez magunkat mérjük, vagy éppen amelyeket magunkhoz mérünk, hogyan változtak. Ezeket az inspirációkat gyűjtöttem össze, s adom vissza egy szűrőn keresztül.
– Milyen darabok adták a zenei inspirációt?
– Három korszak egy-egy lépcsőjét, alkotóját választottam ki: Bartók Bélát mint a századelő és az az utáni korszak legmeghatározóbb magyar zeneszerzőjét, Ligeti Györgyöt, a Musica ricercata című, 1951-53 között született zongoradarabjait, ami – mint minden zene – az adott kor lenyomata, kódolt üzenete, és Eötvös Pétert, a CAP-KO (Concerto for Acoustical Piano, Keyboard and Orchestra) című zeneművet, amelyet Bartók Bélának ajánlott. Eötvös Péter zenéjével megpróbálom a század végi elszabaduló hangulatot kivetíteni, pontosabban az előző rendszer szétesését, az ebből következo morális válságot. És azt, hogy ez az állapot azóta sem rendeződött.
Az előadás zenéje három olyan zeneszerzőtől származik, akik magyarságukat nemcsak vállalták, hanem kutatták is, mégis mindhárman elhagyták az országot. Önmagában ez is mutat valamit a magyarságról a 20. században.
Pölös Zsófia