
|
Mókusék a Millenniumi közönségét is elvarázsolták. Fotó: Segesvári Csaba
|
Olyan muzsikát, amit manapság mindenki a világzene kategóriába sorol be, mert számos – főleg európai – nép zenei motívumai ismerhetők fel benne, mert van benne egy kis törökös-balkáni fűszerezés, és mert mindez eklektikusan köszön vissza a dalokban. Sokak szerint már telített a „világzenét játszunk”-piac, és mivel annyira felkapott ez a stílus, bárki befuthat vele, aki jól célozza meg a közönségét. Ez már csak azért sem igaz, mert az a bizonyos közönség sokszor ugyanaz: ez az a réteg, amelyik egyaránt nyitott a magyar és a környező országok folklórjának zenéjére és kultúrájára is. Ezért nem lehet akármivel kiszúrni a szemüket, hiszen tudnak szelektálni, mert ami a zenekarokat illeti, széles a kínálat. A Fabula Rasa azok közé az együttesek közé tartozik, melyek nagyon jól ötvözik az európai zenei tradíciókat, és úgy keverik a stílusokat, hogy a különböző hangzásvilágok nem idegenül, hanem üdítően hatnak egymás után. Elmondásuk alapján igyekeznek ezeket az általuk tisztelt zenei hagyományokat saját érzésvilágukkal vegyíteni – így lesznek egyszerre hagyományőrzők és modernek.
A dalok java része Szirtes Edina Mókushoz kötődik, a szövegek nagy többségét pedig Balogh Guszti írja, de versfeldolgozások is szerepelnek a repertoárjukban. A 2006-ban alakult zenekar az első Budapest Fringe Fesztiválon szakmai különdíjat kapott, azóta pedig már három lemezük is megjelent: a Csindratta és a Pörgettyű-Lankattyú mellett talán a Tesséklássék a legeredményesebb, hiszen ez lett a 2010. évi Fonogram-díj világzenei albuma. Ez utóbbi lemezt a 2008-as Fringe Fesztiválon elnyert Sony-lemezszerződéssel készítettek. Külföldi sikereik is vannak: az amerikai Songwriter Competition versenyen „Furfangos” című daluk a közel tizenötezer szerzeményből az első tizenötben benne volt. Bár Mókus szerint az az igazi elismerés, amikor a közönség velük együtt énekli a dalokat a koncerteken, és még nagyobb öröm, ha ismerősökként üdvözölhetik egymást a rajongókkal. A közvetlenségük valóban érezhető, ez alkalommal is nyitottak voltak a közönségre, és már az első számukkal sikerült nekik azt a barátságos-bensőségest légkört megteremteni, amely végig jellemezte koncertjüket.
A különleges, szívbemarkoló dallamokat váltották a magyar és cigány folklór ihlette számok, tele virtussal és a lágy, sejtelmes, keleties hatásúak. A hattagú zenekar hegedűt, zongorát és fúvós hangszereket éppúgy megszólaltat, mint többféle gitárt és ütőhangszert, és a komoly- és népzenei elemek ugyanúgy megtalálhatóak szerzeményeikben, mint a dzsesszből és az elektronikus zenéből merítettek. Ezeket a motívumokat igyekeznek úgy ötvözni, hogy közben egyéni stílusokat is beleszőjék a dalokba – nem csoda, hogy az érzelmi fűtöttség és a sokszínűség az, amivel jellemezni szokták zenéjüket. A közönséget mindenképpen sikerült elvarázsolniuk ezzel a hangzásvilággal; változatos koncertjük – noha majdnem kétórás volt – szinte elröpült. Az se bánkódjon, aki lemaradt volna róla – szerencsére gyakori vendégek Szegeden.
T. I.