2024. április 20., szombat English version
Archívum  --  2005  --  15. szám - 2005 október 3.  --  Egyetemi élet
Kamaszkor. A játékok egyre ritkábban mozdulnak el a polcról. A gyermek megérik a szerelemre. A biológiaóra, vagy a szülői beszélgetés, amely a szexualitás tiltott szavairól lerántja a leplet, a lényeget sötéten hagyja. Senki nem mondja meg például, hogy miért fáj, ha nem vesz észre, ha elhagy, vagy mikor megcsal. És miért nem vesz észre, hibáztam-e, mikor lelépett, és mit jelent egyáltalán megcsalni valakit? A kamasz a párkapcsolatokban valóban azzal a bizonyos fejessel rajtol. Rögtön a mélybe, ahol addig kapálódzik, míg valamelyest megtanul felszínen maradni. Jobb esetben a sok apróbb szerelem tapasztalatai elvezetik az igazihoz. Vagy nagy szerelmek romjain botorkálva, válásokon át eljuthat egy társközvetítő irodához. Létezik egy hely, ahol a kamaszokat felkészítik a nagy kérdésekre. Azt nem ígérik, hogy az élet nagy vírusa sosem okoz majd fájdalmat, de a megelőzés lehetőségeit és a gyógyírt mindenkinek megmutatják.
A Társ-suli munkacsoport olyan párkapcsolati tréningeket tart, ahol a fiatalok megtanulhatják kezelni a társas kapcsolatokban felmerülő problémákat. A történet a hatvanas évekig nyúlik vissza. Ebben az időben szinte földalatti mozgalomként is felfogható párkapcsolati vitaesteket tartottak a Regnum Marianum Katolikus Közösség szervezésében. Varga Pétert bízták meg az előadások megtartásával, ami az idők során sokat csiszolódott, és mára már interaktív tréning formájában tanítja a fiatalokat kapcsolataik kezelésére.
A Társ-suli keresztény gyökerekkel, de a vallás szigorú világát teljesen maga mögött hagyva, erkölcsi felelősségre, toleranciára, az életre tanít. A módszer attól válik hatékonnyá, hogy a kamasz nyelvezetéhez idomulva, a szerelmet nem tabutémaként, hanem az életkor egyik legfontosabb elemként kezeli. A tini gyermekben már érik a nő és a férfi. És igenis sokat lehet tenni, már ebben a korban is, hogy az a bizonyos nő és férfi tényleg érett legyen. Az általános iskola nyolcadik osztályától egészen az egyetem végéig foglalkoznak a diákokkal. A tréningeket az iskolai időszakban hétvégenként tartják, nyáron táborokat is szerveznek. Egy-egy ilyen „munkanapon” a fiatalok először előadásokat hallgatnak a párkapcsolati kultúra fontos elemeiről, majd különböző vitaindító gondolatok hangzanak el, amelyeket kisebb csoportokban dolgoznak fel. Helyzetgyakorlatok, mentálhigiénés feladatok, dramatikus játékok segítenek az ismeretek megszerzésében.
Az előadások „szaknyelve” nem a terminus technikusok száraz kopogása, hanem a kamaszok fanyar humorához simuló hétköznapi nyelvezet. A játékokkal megtűzdelt csoportfoglalkozáson mindenki elmondhatja vagy megkérdezheti, vajon miért nem jutott el az „úgy néz” kategóriájától a TNK-ig (teljes nemi közösség). Mikor lehet és érdemes-e szerelem nélkül tovább menni a CMK-n (ciróka-maróka)? Ilyen és hasonló, a kamaszoknál – és hát bevallom, gyakran nálam is – igen gyakran előforduló fontos kérdésekre is választ kaphatnak azok a fiatalok, akik részt vesznek a jövőben a Társ-suli valamelyik tréningjén. Aki szeretne valamit átadni a kamaszoknak a párkapcsolati problémák kezelésének a területén, és rendelkezik érettségivel, az jelentkezzen a Társ-suli valamelyik trénerképzésére a www.tarssuli.hu weboldalon. Az egyetemisták jelenléte kiemelten fontos, hiszen a tapasztalatok szerint minél közelebb áll a a tréner serdülőkorhoz, annál könnyebben fogadják maguk közé a fiatalok.
D. Cs.
Bezár