2024. április 18., csütörtök English version
Archívum  --  2006  --  3. szám - 2006. februás 20.  --  Hangsúly
Wellness disznóölés
A wellness betört hozzánk is – van belőle szappan, vajkrém, fürdő, fogkrém, szálloda, fogyókúra és törölköző. A szót egyre szűkebben tudjuk értelmezni, az egyik legfontosabb jellemvonása a pénz. Az kell ahhoz, hogy a koleszterin-, zsír-, fehérje- és szénhidrátmentes kosztot, a pezsgőfürdőt, a teniszt, a lovaglást és éjszaka a bárban a koktélokat ki tudjuk fizetni. Hasonlóan nem olcsó mulatság a meditáció, szúrja jóga, etka jóga, mandala jóga, autogén tréning, csikung, a bioágy, biokaja, a bioptron-fényterápia, a dental wellness, a homokkó, a maxrelax, a gyümölcskávé, gyümölcslé, gyümölcskrém, spa otthon és gyógyfürdőben, szauna, gőzfürdő, masszázs. Azonban a pénz nem minden, okosnak is kell lenni ahhoz, hogy az ember nyomon követhesse a makrobiotikus táplálkozás, a reformkonyha, a táplálék-kiegészítők univerzális rendszerét, ami a wellness egyik vitális kelléke – legalábbis a jelenleg felénk kommunikált cikkek és reklámok szerint: „A wellnesskúra egy olyan komplex gyógymód-egészségmegőrző program, amikor nemcsak egyszerűen pihenünk, hanem megadjuk magunknak mindazt a kényeztetést, ami tökéletes rekreációt ad számunkra, és eljutunk abba a állapotba, ahol megtaláljuk testi-lelki harmóniánkat. Biztosítja számunkra azt, hogy testünk is, lelkünk is tökéletes formába kerülhessen, ezáltal "kisöpörjük" testünk minden zugából mai, modern világunk káros hatásait" – írja az egyik wellnessutazások értékesítésével foglalkozó oldal. Valaha ezt böjtnek vagy disznóvágásnak, ebéd utáni szundikálásnak és sétának a gátoldalban nevezték, de a trendek változnak, e-mailen kapjuk a szerelmeslevelet három sorban, és pizzát rendelünk telefonon.
A wellness mint az aerobic-mánia, a kozmetikai nagyipar és a reformkonyha, arra épít, ami a legfontosabb – ha nem nézel ki jól, akkor nincs esélyed sikeresnek lenni, ami az egyetlen nyertes kártya. A wellness-magazinok oldalain fiatal és szép emberek vannak, akiknek nemcsak a fogsoruk és a ruhájuk tökéletes, de a mellméretük és a magasságuk is. Adottságokról és a természetről szó sincs. Van viszont „mental wellness", amit szintén ezekből a lapokból és az általuk kínált szakkörökből lehet elsajátítani, esetleg DVD-n is hozzáférhető.
A középkorú, átlagos keresetű, szív- és érrendszeri panaszokkal rendelkező családapák és –anyák számára – tehát azok számára, akiknek a legnagyobb szükségük lenne rá – a wellness jelenleg nem létezik Magyarországon – sem a propaganda, sem a programok tekintetében. Senki nem vonja kétségbe, hogy a mozgás, a megfelelő táplálkozás és a rendszeres orvosi kontroll – ami gyakorlatilag a wellness lényege – fontosságát, csak az elérhetőségét. Mert ha a magyar szolgáltatások a német alsó középosztálybeliek számára hozzáférhető, akkor hova kellene utaznia a magyar alsó középosztálynak? Jelenleg az ingyenwellness az, ami számukra létezik – futás a Ligetben, kocogás a töltésen, biciklizés a környéken, vacsora után egymás megmasszírozása, nyáron gyümölcs, télen joghurt, orvos, ha muszáj, vagy ha van a családban. Ez is wellness.
Az egészséges életmódra nevelés már elkezdődött, az igény megvan rá, nem csak a tehetősek részéről. De a sportolási lehetőségek hozzáférhetősége még mindig nem jellemző, a rendszeres orvosi kontroll vagy felügyelet sem megoldott, az egészséges étrend skálája jóval szélesebb, mint a megfizethetősége.
Az már wellness, ha nem kell figyelni, melyik joghurt mennyibe kerül?
Bezár