2024. március 28., csütörtök English version
Archívum  --  2006  --  4. szám - 2006. február 27.  --  Kultúra
A hamisítvány értékesebb, mint az eredeti
Több mint kétszáz technikatörténeti értékű fényképezőgépet tekinthetnek meg az érdeklődők „A lyukkamerától a Duflexig” című tárlaton a Móra Ferenc Múzeum történeti kiállítóhelyén, az újonnan felújított Fekete házban.
A tárlat rendezői a fotótechnika fejlődését három korszakra tagolják. Az első részben, amely a 19. század közepétől 1890-ig tartó időszakot öleli fel, még igen kezdetleges darabokkal találkozhatnak a látogatók. Ebben a blokkban látható például Jedlik Ányos korabeli fényképezőgépe is. A következő időszak a XX. század elejének fejlődését mutatja be. Ekkor kezdenek tért hódítani a fényképezés amatőr formái, a favázas kamerákat kiszorítják a fémvázas szerkezetek, s megjelennek az egyre tökéletesebb képet alkotó objektívek. A harmadik rész a fényképezés történetének 1926 és 1960 közötti szakaszát tárja fel. Ebben a korszakban válik a mindennapok részéve, igazi hobbi tevékenységé, megfizethető szórakozássá a fényképezés. A tárlat az 1960-as évekig követi nyomon a változásokat. 1960 azért jelent korszakhatárt a fotózás históriájában, mert onnantól kezdtek tért hódítani a japán gyártmányú fényképezőgépek, amelyek egyre inkább felülmúlták a hagyományos európai darabokat.
A tárlaton kialakításra került egy századfordulós hangulatú fotóműterem is. A kiállított fényképezőgépek közül az egyik legérdekesebb egy hamisítvány. A szocializmus évtizedeiben komoly értékkel bírt a német gyártású Leica, mivel ezt a szerkezetet nem lehetett itthon beszerezni. Előfordult, egy eredetileg orosz gépet professzionális módon akképpen alakítottak át, hogy úgy tűnt, mintha valódi Leica lenne. A szakértők szerint ma egyedisége miatt egy ilyen hamisítvány akár értékesebb, érdekesebb is lehet, mint az eredeti.
Bezár