A Szegedi Egyetemi Színház idén nyáron egy újabb előadással rukkolt elő: a Szerelmesek és Don Quijoték a bús képű lovag és hűséges kísérője, Sancho Panza történetét mesélik el nekünk, újraértelmezve, átgondolva, a maguk képére formálva. A tematika persze ismert: Don Quijote elindul, hogy védelmezze az igazságot, harcba szálljon az elesettekért és legyőzze a gonoszokat, akik az előbbiek életét megkeserítik.
 |
A Szerelmesek és Don Quijotékkal is nagy sikert aratott a társulat. Fotó: Gémes Sándor
|
No de kezdjük az elején: a SZESZ tagjai bevonulnak, és csendben nézik egy ideig az értetlenül ülő közönséget, majd, mintha már megunnák a várakozást, egy rövid performance-szal bemutatják társulatukat. Eléneklik az indulójukat, bekonferálják saját magukat; tudatják velünk, hogy ők azért játszanak, mert ez az, amit szeretnek csinálni. Mindenki megtalálja a saját szerepét, és akkor végre kezdődhet a színdarab!
Szürke ruhákban, egy szinte teljesen díszlettelen színpadon adja elő ez a kilenc fiatal az ismert vagy kevésbé ismert epizódokat, amik Don Quijotéhoz köthetők; néha, amikor úgy érzik, magyarázatra szorul az előadás, meg-megállnak, bemutatják a színen lévőket, közlik, hogy a következő jelenetben hősünk meghal, vagy épp arra biztatnak minket, hogy bátran merjünk – és ne csak egy színházi előadás alatt – sírni és nevetni.
Olykor megjelenik Dulcinea is, a Don kedvese, aki talán csak a képzelet szüleménye, mint oly sok minden a lovag életében. A falubeliek, ahonnan hősünk származik, meg is állapodnak abban, hogy legjobb lesz bolondokházába záratni szegényt, mert csak bajt okoz, és szégyent hoz mindenkire. S míg ők ármánykodnak ellene, Don Quijote nemesebbnél nemesebb tettekkel öregbíti hírnevét: megment egy lányt a kényszerházasságtól, megleckézteti a kapzsi kalmárt, aki szolgasorsba hajtja az ártatlan embereket, sőt, ha egy szélmalmot lát, gondolkodás nélkül megtámadja azt, mert gonosz óriásnak hiszi. De vajon valóban nem óriások-e ők? Biztos, hogy a lovag a bolond (és vele együtt hű fegyverhordozója), és nem a körülötte lévő világ? Ez a kétely támad a nézőben, ez sokszor a beszélgetés témája a két főszereplő között is.
Az előadás nem mélyed bele olyan problémákba, mint amilyen a „létezik-e általános igazság?”, „van-e valóság?”, „a bolond csakugyan bolond-e?”, de az arra fogékony nézőt legalábbis gondolkodásra készteti.
A
Czene Zoltán által írt és rendezett darab, amely
Mándy Iván regényének (A pálya szélén) és
Sándor Pál filmjének (Régi idők focija) felhasználásával készült, azonban nem ér véget ott, hogy a kényszerzubbonyos Don meghal. Mert hát hogyan is zárulhatna le – vallja a társulat játéka – egy örök érvényű kérdés? Folytatódik a történet korunkban, amikor egy génsebésznő rögeszméjétől vezérelve klónozza két főhősünket, talán saját boldogtalanságára keresve megoldást. Persze mostani világunkkal sem tud mit kezdeni az idealista Don Quijote; a mai kor bús képű lovagjai is ugyanúgy elveszettek, vagy kényszerzubbony vár rájuk – szó szerint vagy átvitt értelemben.
S hogy végső következtetés vagy tanulság van-e? A társulat szerint: „Mi a tanulság? Képtelenek vagyunk ölelésünkből elengedni az általunk felépített illuzórikus világot. Erősen szorítjuk. Ez a tragédia? Ez itt a bökkenő. Mesék és álmok erdejébe igenis tévedjetek, emberek!”
Tóth Ilona