2024. április 29., hétfő English version
Archívum  --  2008  --  12. szám - 2008. október 20.  --  Vita
Szétverték az alapokat
Az SZTE sportért is felelős rektorhelyettese az iskolai sportolási és az utánpótlás-nevelési rendszer tönkretételében látja a hazai sportválság gyökereit. Badó Attila (képünkön) úgy véli, a felsőoktatási intézmények sokat tehetnek az egészségesebb életmódra nevelésért, de az él- és versenysportért is, s a döntéshozóknak éppen ezért több pénzt kellene biztosítaniuk az egyetemi sportra.
– Az olimpiai szereplést követően komoly vita kezdett kibontakozni a hazai közéletben és sportberkekben arról, vajon kudarcként értékelhető a magyar csapat pekingi eredménye, vagy pedig ami történt, egész egyszerűen a realitásokat tükrözi. Ön szerint válságba került-e a magyar sport, s ha igen, miben látja a fő okokat?
– Az eredményesség folyamatos visszaesése természetes következménye annak, hogy az utóbbi húsz évben az állam és az önkormányzatok egyre inkább kivonulnak a sportfinanszírozásból, az iskolai sportélet pedig gyakorlatilag megszűnt. Azt hiszem, hogy az volt a csoda, ami az előző olimpián történt, a mostani eredmény tükrözi inkább a valós állapotokat.
– Ön szerint hogyan kellene változtatni a rendszeren (sporttámogatások, utánpótlás-nevelés stb.), hogy versenyképessé váljon a magyar sport?
– Mint ahogy az élet minden más területén, a sportban is lényegesen felgyorsultak a folyamatok.
A nemzetközi szintű eredményesség eléréséhez sportakadémiák, komoly utánpótlásbázisok működtetése szükséges. Tudomásul kell venni, hogy az élsportoló nem 18 évesen "terem". Sokkal fiatalabb korban el kell kezdeni a játékosok magas szintű felkészítését ahhoz, hogy felnőttként nemzetközi eredményeket legyenek képesek elérni.
– Elhangzottak olyan vélemények és sportvezetők és politikusok szájából, miszerint az ország méreteihez és adottságaihoz igazodva csupán néhány sportágat kellene kiemelten kezelni, hogy ezekben ott maradjunk a szűk világelitben. Önnek mi a véleménye erről?
– Én úgy gondolom, hogy a sport a fiatalok egyik legjobb nevelési eszköze. Ha leszűkítenék a támogatott sportok körét, akkor az nyilvánvalóan tovább csökkentené a sportoló gyermekek számát, hiszen nem mindenki szeretne kajakozni vagy éppen vízilabdázni. Nagyon rossznak tartom ezt a megközelítést!
– Mennyiben függhet össze a jelenlegi helyzet az iskolai testnevelés problémáival, a mozgásszegény életmóddal, illetve a magyar társadalom általános egészségügyi állapotával?
– Korábban az utánpótlás-nevelés alapjai az iskolák voltak, ahol a diákok ingyenesen részt tudtak venni legalább heti három-négy edzésen, az állami segítséggel szervezett és szintén ingyenes diákolimpia pedig a versenyzés lehetőségét adta meg széles rétegeknek. Ez volt az a bázis, ahonnan az egyesületek tudtak építkezni, óriási megtiszteltetést jelentett, ha a valakit az iskolájából kiemeltek, és csatlakozhatott a Szeol vagy éppen a Tisza Volán valamelyik utánpótláscsapatához. Ma ugye ez fordítva történik, általában az egyesületekben sportoló néhány gyerek lejátszik pár derbit az iskolája színeiben is. Véleményem szerint ennek a rendszernek a szétverésében keresendő minden probléma. És még mielőtt valaki az úttörő-olimpia dicsőítésével "vádolna", annyit azért el kell mondani, hogy ma az olimpiákon elég jól szereplő Egyesült Államokban pontosan ilyen rendszerben működik az utánpótlás-nevelés...
– Mennyiben zárja ki egymást a tömegsport és az élsport támogatása, fejlesztése?
– Egyáltalán nem, és ezt nem csupán én mondom, hanem már Klebelsberg Kunó is így gondolta annak idején. Egyébként zavarónak tartom a tömegsport kifejezést. Azt szerintem én csinálom, amikor elmegyek a haverokkal focizni, vagy az egyetemisták, akik teniszeznek egyet az Erzsébet ligetben. Ez rendkívül fontos, a társadalom egészségi állapotának javítását szolgáló, támogatandó időtöltés. Én az élsport és az annak bázisát jelentő versenysport viszonyát tartom érdekesebb kérdésnek, értve ez utóbbi alatt elsősorban fiatalok tömegeinek szervezett keretek közötti sportoltatását, versenyeztetését. Úgy gondolom, hogy ez egy oktatás-nevelési kérdés, és mint ilyen, elsősorban állami és önkormányzati feladat. Ez egyébként gyönyörűen benne is van a sporttörvényben csak éppen az elvek szintjén, így aztán senki sem veszi komolyan.
– Mit tehetnek a felsőoktatási intézmények, mit tehet az SZTE az élsport felkarolásáért, illetve polgárainak egészséges életmódra neveléséért, illetőleg miben kell még előrelépni ezen a téren?
– Büszkék vagyunk arra, hogy a Szegedi Tudományegyetemen megmaradtak a kötelező testnevelésórák, ami a mai felsőoktatásban már komoly eredménynek számít. Az is elmondható, hogy a Juhász Gyula Pedagógusképző Karon elismert sportszakemberképzés folyik. Az SZTE Sportközpont pedig a kötelező órákon túl számos sportolási lehetőséget kínál, és a hallgatók versenyeztetésében is komoly eredményeket mutat fel hazai és nemzetközi színtéren. Nagy örömünkre 2006-ban mi rendezhettük meg az egyetemi és főiskolai fallabda-világbajnokságot, és ma már a 2010-es evezős-világbajnokság megrendezésére készülünk.
Az utóbbi években pedig szorosabb kapcsolat kialakítására törekedtünk a verseny-, illetve az élsport világával, kifejezetten az egyetem hírnevének öregbítése céljából. Ez tehát elsősorban a marketing és kommunikáció területéhez tartozik, ám bizonyos értelemben részben az utánpótlás-nevelés feladatát is magunkra vállaljuk ezzel. Eddig úgy tűnik, hogy ezek az együttműködési, névadó szponzori megállapodások beváltották a hozzá fűzött reményeket, legyen szó az SZTE-Szedeák férfi kosárlabdázóiról vagy az Universitas női vízilabdásairól. A sajtó folyamatosan foglalkozik ezekkel a csapatokkal, és így az egyetemmel is, ami áttételesen megmutatkozik a hallgatói jelentkezésekben. Természetesen ezt nem mi találtuk ki, az egyetemek világában mindenhol bevett megoldásról van szó.
Meggyőződésem, hogy ezen a területen még van hova fejlődni. Meg kell érteniük a döntéshozóknak, hogy érdemes erre és természetesen általában az egyetemi sportra több pénzt biztosítani.
Pintér M. Lajos
Bezár