2020. augusztus 13., csütörtök English version
Archívum  --  2007  --  4. szám - 2007. február 26.  --  Hangsúly
Leírt (Mű)sorok
A mai világban talán már egyre kevésbé szembetűnő az elektronikus médiumok hihetetlen gyorsaságú fejlődése. Ma már nem tekintjük csodának egy-egy új technikai fejlesztés megjelenését és elterjedését, hanem szinte természetesnek vesszük. Hogyan alakul a tévék, rádiók működése napjainkban? Mekkora az internet szerepe ebben a folyamatban? Hogyan élik meg a médiumok a technikai fejlődést? Megpróbáljuk összegezni a legfontosabbakat.
Az elektronikus médiumok hihetetlen gyorsasággal szaporodnak napjainkban. Ezzel párhuzamosan egyre jellemzőbb tendencia a specializáció. A téma megvizsgálásához Gulyás Istvánt, az Echo Tv főszerkesztőjét hívtuk segítségül.
 
 
A televíziózásban a teljes digitalizációé a jövő. Fotó: S. Cs.
 
„Tematikus csatornák egész sora indult a közelmúltban, és még több indulása várható a jövőben. Ez összefügg egyrészt a televíziózási szokások megváltozásával: azzal, hogy az emberek valós információkra kíváncsiak, valódi tudást szeretnének lehetőleg koncentráltan megszerezni; másrészt pedig olyan televíziós szórakozást keresnek, amit ők választhatnak ki” – mondta a médiaszakértő. Fontos az is, hogy a sugárzás technológiája az informatika fejlődésével egyre olcsóbbá válik, ezért a televízió felépítése és költsége töredéke az öt évvel ezelőtti áraknak.
Egyre fontosabb a releváns politikai, gazdasági, társadalmi információ. „A társadalom mediatizálódott, az egyén a médiumok segítségével szerzi meg a szükséges tudást, de az iskolázottság növekedésével egyre nehezebben veszi be a valótlant, a hamisságot és az etetést” –  így Gulyás István. Ez kényszeríti a médiát az igazsághoz közelítő információszolgáltatásra, és ezzel együtt a kontroll is egyre erőssebb. Ellenőrizhetővé váltak a médiumok, a csaláson, hazugságon kapott rádió és televízió elveszítheti az értelmes közönségét, csökkenhet reklámhordozó értéke, piacot veszthet.
Ami a technológiai fejlődést illeti, az új trend az informatikai alapú televíziózás. Az eddigi broadcast jellegű, nagyon drága tévéket felváltják a teljesen digitalizált, informatikai rendszereken alapuló televíziók, ahol a technológiai élőmunka jelentős részét már számítógépek végzik, ezért a tartalmi és képi televíziózásba nagyobb energiát, több pénzt lehet fektetni. Gulyás István elmondása szerint a kisebb médiumok lehetőségként, a nagyobbak inkább kényszerként élik meg a technikai fejlődést. Érdekes, hogy a korszerű technika elsőként a tematikus csatornáknál jelent meg, és tulajdonképpen ez hozta versenyhelyzetbe a kisebbeket, mert lényegesen olcsóbban tudtak műsort gyártani jó minőségben.
A különbség a kettő között leginkább a finanszírozásban rejlik. „A kereskedelmit a piac finanszírozza, a közszolgálatit az éppen hatalmon lévő politikai elit, de úgy, hogy megfelelő 'támogatási rés', némi piaci ráhatás segítségével zsarolhassa” – véli az Echo Tv főszerkesztője. Az elmúlt években az is nyilvánvalóvá vált, hogy a kereskedelmi médiumok megjelenése és hatalomátvétele a piacot is nagyban formálta. A kereskedelmi csatornák elszívták a Magyar Televízió és a Magyar Rádió szakembereit, és vele együtt a kapcsolatrendszerüket. A műsorszerkezetet nem csak a kezdetekben, még ma is rugalmasan kezelik, a piac, a nézők és a hallgatók igényei szerint.
A technikai hátteret illetően a jövő biztosan a teljes digitalizálódás irányába mutat a műsor előállítása és a jeltovábbítás szintjén egyaránt. Érdemes megemlíteni a „Triple Play” fogalmát, hiszen már hazánkban is van több olyan kábeltévé-szolgáltató, mely egy csomagban kínál televíziót, internetet és vezetékes telefont. A televíziózásban és a rádiózásban egyaránt már nem is olyan távoli jövő az internet teljes körű szerepvállalása. 2012-re minden európai országban megszűnik a jelenlegi televíziós, rádiós műsorsugárzás, helyette következik az úgynevezett digitális műsorszórás. Vagyis nagyobb lesz a választék, jobb minőségűek lesznek a programok és interaktív a tartalom. Az átalakulás a piac minden szereplőjét változásra kényszeríti.
Mindemellett egyre látványosabb az a tendencia, hogy felhasználói szempontból az informatika egésze szép lassan áthelyeződik a mobiltelefonokra. Az elektronikus médiumok sem maradhatnak ki a sorból, hiszen ma már észre sem vesszük, milyen egyszerű mobiltelefonnal, headsettel rádiózni. Egy Japánban készült felmérés szerint a mobiltelefonokon való szörfözés már most meghaladja a vezetékes hálózatokon való bóklászást. Noha a mobiltulajdonosok nem feltétlenül tekinthetők mobilszörfözőknek, mégis számukban már többséget jelentenek a PC-szörfözőkkel szemben. Világtendencia, hogy a mobiltelefon funkcionalitását tovább bővítik egyfajta „minden az egyben” eszközzé. A mobiltelefon a pénz, a vásárlás, a banki világ és az anyagi tranzakciók, tehát a gazdaság területén is hódít. A reklámok tekintetében szintén ugrásszerűen megnőtt a jelentősége, hiszen mindennapjaink része, olyan személyes tárgyunk, ami lehetővé teszi, hogy bárhol, bármikor utolérjenek minket.
Bezár