Átélni
A termekben egészen más fogadott, mint amit hagyományos, tárlós kiállításokon felnőtt képzeletem legmerészebb álmaiban is elvárt volna. Az el nem hallgató hangszórók egy számomra sosem ismert korszakot idéztek fel, a folyton villódzó fények és hangok modernitásuk ellenére a múlt felé mutattak. A leghatásosabb, de legmegrázóbb élmény a Rákosi arcképével díszített függönyön áthaladva fogadott. Az úgynevezett oral history gyűjtemény százötven, hét-nyolc perces interjút jelent, személyes visszaemlékezéseket, melyek fülhallgatókon követhetők, miközben láthatom is a már idősebb beszélőket. A falakat az interjúrészletek borítják, melyekben a velük megesett kegyetlenségekről beszélnek az emberek.
A tematikus kiállítás témák szerint dolgozta fel az 1945 és 1990 közötti élet szigorúbb és enyhébb diktatúrájának mindennapjait, a valláshoz való hivatalos és személyes viszonyt, a művészetet, az ipart, a használati tárgyakat.
A interaktivitás az egyik legerősebb húzóereje a tárlatnak, nem véletlenül. Ahogy Madácsy Tamás, az intézmény vezetője elmondta: „A kiállítás a jövő generációnak készült, őket szeretnénk megszólítani, hogy ismerjék meg szüleik, nagyszüleik életét, sorsát. Az eszközök tekintetében ez egy modern múzeum, mert hiszünk abban, hogy ez a lehetőség arra, hogy interaktivitás legyen a kiállítótérben. Másrészt itt emberek mondják el a saját sorsukat, ami monitorokon, hangszórókon keresztül jön át, tehát ez egy emberközelibb élmény, ilyenformán a történelem emberközelileg felfogható, és nem az a hagyományos tárlós kiállítás.”
Megalkotni
Az épület 2006. július 7-én nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt, másodikként (az ugyancsak hódmezővásárhelyi Holokauszt Múzeum után) az olyan vidéki kiállítások sorában, melyek a II. világháború és a rendszerváltás közötti időszakot dolgozzák fel. A 20. század két diktatúrájának történetét bemutató emlékhely létrehozása egyként Lázár Jánoshoz, a város polgármesteréhez kötődik.
A múzeum a multimédiás technikát is fölhasználja. Fotó: S. Cs.
Az Emlékpont gyűjteményét szaktörténészek ellenőrizték, mielőtt a nagyközönség elé került volna; történelmi koncepcióját Schmidt Mária történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója dolgozta ki. A két kiállítás közötti különbség az, hogy amíg a pesti múzeum az Andrássy út 60-nak, tehát a nyilas és kommunista rendszernek állít emléket, addig vásárhelyi testvére a hetvenes-nyolcvanas évek langyosabb légköréről is beszámol. A kutatócsoport öt történészből áll, akik saját témáikban kutatnak, valamint ők készítik az interjúkat, melyek az oral history gyűjteménybe kerülnek.
Hódmezővásárhely kezdetben szkepszissel fogadta a kiállítást. „Végül is nem tudhatták, hogy mi lesz ez, és születtek mindenféle rossz pletykák is, hogy itt kiket akarunk pellengérre állítani. Mára úgy érzem, és a visszajelzésekből is kiderül, hogy elfogadták, és valahol már, ha szabad ilyet mondani, kezdenek rá büszkék is lenni, hogy a városukban egy ilyen intézmény létesült” – mondta Madácsy Tamás.
Megtanulni
Az Emlékpont nemcsak múzeumként, hanem oktatási központként is funkcionál. A látogatók, kutatók, szakdolgozó egyetemisták hozzáférhetnek az oral history hanganyagaihoz, valamint az összegyűjtött fotókhoz, dokumentumokhoz, fényképekhez, tanácsi és peranyagokhoz. Ezek mindegyike digitalizált formában található a gyűjtemények között.
A múzeum idén februártól az általános és középiskolások részére kihelyezett történelemórákat tart, melyek során a diákok a kutatók előadása mellett interjúkat, archív filmrészleteket, valamint meghívott visszaemlékezőket is meghallgathatnak. Az Emlékpont tematikus szakköröket is szervez, legutóbb a vásárhelyi művészekről. Nemrégiben a városi iskolákkal közösen történelmi versenyt szervezett, melynek egyik része a kiállítás anyagára épült. A napokban pedig Máthé Áron történész tartott rendhagyó történelemórát középiskolásoknak az ügynökkérdésről.
A felnőttek részére is hasonlóan tág spektrumon adódnak programok: konferenciákat, filmklubokat, megemlékezéseket szerveznek, visszaemlékezőket hívnak meg vagy archív filmeket vetítenek a nyolcvannégy férőhelyes konferenciateremben.
Szekeres Nikoletta