A Jazz, improvizatív zene... elnevezésű rendezvény lassan a vajdasági Tisza-parti kisváros különleges ismertetőjelévé válik – nem véletlen, hogy közönsége nem csupán a környékbeli városokból kerül ki, hanem ellátogatnak ide Magyarországról, de Közép-Európa más országaiból is.
Manapság annyi zenei rendezvény, koncert, fesztivál közül válogathatunk, hogy nem csoda, ha a szervezők arra törekednek, hogy eltérőek, különlegesek legyenek a többihez képest. A kanizsai dzsesszfesztivált viszont talán éppen úgy lehetne jellemezni, hogy nem mindenáron más akar lenni, hanem egész egyszerűen – más. Az improvizatív zene kiválóságait vonultatja fel a legkülönbözőbb zenei irányzatokból: az archaikus népzenétől a kortárs muzsikán, világzenén át a szalondzsesszig minden évben sok minden megtalálható a palettáján. A szeptember 13-tól 15-ig tartó fesztivál programja idén is kecsegtette a zenei ínyenceket. Már csütörtökön reggel elindult a muzsika, méghozzá a kanizsai piacon. Ez már hagyományosnak mondható: a vásárlók és piacosok láthatóan nem lepődtek meg, hogy egyszer csak megszólalt egy szaxofon, egy dob, és a zöldségesek-gyümölcsösök közt körbejáró muzsikusok zenével hívogattak az esti és a hétvégi koncertekre. Csütörtökön, pénteken és szombaton pedig estéről estére megjelent a közönség a magyarkanizsai színházban, hogy dzsesszt, improvizatív zenét hallgasson. A színházi estéken kívül az idei fesztiválon a zene úgymond szertartásos jellegét hivatott képviselni a Belgrádi Kamarakórus, melytől a katolikus templomban barokk és szláv egyházi énekműveket hallgatott a közönség – tömött sorokban.
A csütörtök este különlegessége Simon Nabatov amerikai orosz zongorista előadása volt. Nabatov közönségsikert aratott azzal, ahogyan a kortárs, talán nehezebben emészthető muzsikát fülbemászóbb dallamokkal kombinálta. Azonban, bár a dzsesszfesztivál közönsége mondhatni már hozzászokott a szélsőségesebb improvizatív zenéhez is, Herb Robertson, Frank Gratkowsky és Matthias Schubert produkciója kevésbé sikeresnek bizonyult: hallgatóik bizony megfogyatkoztak a koncert alatt.
A háromnapos program legnagyobb, leginkább várt fellépője az amerikai
Jewel Brown(képünkön) volt,
Louis Armstrong utolsó még élő énekesnője.

Nos, a Molnár Dixieland kísérte hetvenéves művésznő nem okozott csalódást: nem „pusztán” énekelt – mellesleg lenyűgözően –, hanem vérbeli dzsesszénekesnőhöz méltóan szórakoztatta is közönségét. Nem véletlen, hogy az ülős koncertekre tervezett színházteremben végül már mindenki állt és táncolt koncertjén. Igazságtalan lenne azonban megfeledkezni a nagy nevek mellett a talán kisebb közönséget vonzó, de színvonalas, izgalmas előadásokról. Ilyen volt
Svetlana Spajic szerb népdalénekesnő szombati fellépése, amelyet egy adatközlő énekesről készült kisfilm vetítésével kötöttek egybe; vagy csütörtökön a
Kurina Laura-Matolcsi Katalin cselló-zongora duó, akik a klaszszikus zenét „csempészték be” a fesztiválprogramba.
Akik pedig kitartóan végighallgatták esténként a maratoni muzsikaáradatot, az úgynevezett Jam session, vagyis a hajnalig tartó örömzene részesei lehettek. A világ különböző részeiről „öszszeverődött” muzsikusok kávéházi hangulatot teremtettek a színház előterében. Közhellyel élve, a zene tapasztalhatóan megszüntetett minden nyelvi korlátot köztük. Így lehettünk hallgatói például Simon Nabatov és Matthias Schubert, vagy a Tóth Viktor-trió nagyszerű együttműködésének.
Tóth Katalin