A kukucskáló színháznak immár befellegzett – a kérdés azonban: hogyan?
Talán paradoxon, mégis igaznak tűnhet: az idei Szegedi Alternatív Színházi Szemle egyik legjobb, legérdekesebb előadása a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves hallgatóinak vizsgaelőadása volt. Paradoxon, mert furcsa világban élünk, ha egy alternatív mustrán az intézményesített színészképzés diákjai bizonyulnak a szakmai zsuri ítélete szerint is a legjobb társulatnak. A jelenség valószínűleg túlmutat önmagán, mindenesetre azok, akik július 21-én az Egyetem utcában látták a K. mama előadását, csak hálásak lehetnek ennek a helyzetnek.
A Kurázsi mamát ugyanis úgy fogalmazta újra a rendező, Zsótér Sándor, hogy az talán Brechtnél is brechtibb lett. Az elidegenítő színház szellemében itt sem volt elrejtve a játék játék volta: a begipszelt lábú Zsótér a lehető legnagyobb természetességgel rendezett, minket, nézőket is két jelenet között, mankójával mutatva az utat, hova álljunk, hogy megfelelő rálátásunk nyíljon az aktuális akcióra.
A K. mama előadása ugyanis sok más színházi kezdeményezéshez hasonlóan lemond a kukucskáló színpad megszokott helyzeti unalmáról: az eredetileg a színművészeti egyetem gangjára rendezett darab így olyan magától értetődően lakta be a szegedi bölcsészkar belső udvarát és lépcsőházát, hogy nehéz volt elhinnünk, nem ide találták ki eredetileg, és az elvarázsolt kastélyszerű épületnek sem az az elsődleges funkciója, hogy színházat csináljanak benne. Az épület néha magát Zsótért is meglepte: mielőtt Kurázsi mama elénekelte volna a Nagy Kapituláció dalát, a rendező a bölcsészkar csigalépcsőszerűen indázó lépcsőkorlátjaihoz libasorba állította a nézőket – a maradandó látvány a rendezőt is elámította. Üres provokációk nélkül lehettünk nézőnek maradva valódi részesei az előadásnak.
Persze a formával való tagadhatatlanul szép játék önmagában még kevés lenne egy jó előadáshoz, a K. mama azonban nem pusztán egy avantgárd megoldások után sóvárgó játszadozás. A színház színházszerű jelenléte érdekes módon egy pillanatra sem akadályozta a szereplők sorsával való együttérzést és a sorsuk fölötti elmélkedést. Sőt: feledhetetlen jelenet, ahogy Kurázsi mama fia tetemét lassan megkerülve hallgatásával is azt hazudja, nem ismeri őt. A tavaly végzős színművészetisek nem csak nagy fegyelemmel és alázattal, de valóban tökéletes csapatjátékosokként játszottak – egy-egy szerepet több színész között megosztva. Ám hogy Szegeden két – a pesti előadásokon három – nő játssza Kurázsi mamát, a lényegen mit sem változtat: hiszen mindenki megváltozhat, ha a szükség úgy hozza, mindenkiből lehet Kurázsi mama, ha kitör a háború – ha valamilyen módon nem élünk háborúban szüntelen.
K. MAMA – Színház és Filmművészeti Egyetem IV. évfolyam. Osztályvezető tanár: Ascher Tamás, Novák Eszter, rendező-tanár: Zsótér Sándor.
Turi Tímea