2024. április 26., péntek English version
Archívum  --  2005  --  15. szám - 2005 október 3.  --  Hangsúly
A cél a személyiségfejlesztés
A hazai alap- és középfokú művészeti képzésekről Sipos Jánost, az OM közoktatásért felelős helyettes államtitkárát kérdeztük.
Mennyire támogatottak a különböző művészeti képzések ma Magyarországon?
– Az OM a művészetoktatást a közoktatás szerves részének tekinti, ezért támogatni és gondozni kívánjuk a művészeti nevelést. Fontosnak tartjuk az esztétikai nevelést, a művészeti iskolák szerepét, ezért anyagi lehetőségeinken belül megpróbáljuk támogatni a művészetoktatást. Az elmúlt évben alakítottuk ki a tanulmányi versenyek teljes rendszerét, ez azért lényeges, mert a versenyek, a különböző fesztiválok rendszeres lehetőséget biztosítanak a tehetségek felkutatására és bemutatkozására, és az elért eredmények alapján könynyebb a megítélni az intézményekben folyó oktatás színvonalát.
A közoktatási intézményekben a művészeti képzés kétféle formában oldható meg. Az alapfokú művészetoktatásban speciális tantervekkel emelt óraszámmal – amelyek bevezetése 1998 szeptemberében megtörtént –, ismerkedhetnek meg a diákok a tárgyakkal. Az általános műveltség részeként pedig, bármely művészeti ágban, minden oktatási intézményben, lehetőség van fakultatív, igény szerinti tehetséggondozó foglalkozások szervezésére. Ennek általános formája a szakkör, ami a tanítás utáni délutánokon nyújt képzési lehetőséget. Ezek vagy ingyenesek, vagy a szülő által befizetett szakköri díj fedezi az esetleges költségeket, míg az alapfokú művészetoktatási intézmények a működésükhöz normatív kiegészítő állami támogatást kapnak. Az elmúlt évekre jellemző volt a különböző művészeti intézményekben tanuló diákok létszámának növekedése, ami mögött a szülői szándék és az iskolai lehetőségek kínálatának bővülése áll. Úgy tűnik, sikerült a gyerekek érdeklődését is felkelteni a művészeti tevékenységek iránt. 2001-2004 között 39 százalékos volt a növekedés, miközben az alapfokú művészetoktatásban leginkább érintett általános iskolás korosztály létszáma folyamatosan csökkent.  2004/2005-re a zenei képzésben részt vevők száma a tíz esztendővel korábbi másfélszeresére, a tánc-, képző- és iparművészeti, szín- és bábművészeti szakokon tanulóké pedig harmincháromszorosára nőtt.
A kreatív tantárgyak mennyire hangsúlyosak a középszintű képzésekben?
– A művészeti nevelést biztosító tantárgyak a középfokú intézményekben is fontos szerepet kapnak tartalmaik miatt. A művészeti nevelés és az alapfokú művészetoktatás feladatokban, funkcióban, struktúrában – ennek következtében követelményeiben, személyi, tárgyi és pénzügyi feltételekben, a szolgáltatást igénybe vevők körében – alapvetően eltérnek egymástól. Az általános műveltséget megalapozó oktatás célja a személyiségfejlesztés, amelynek eszköze a művészeti nevelés. Ezzel szemben az alapfokú művészetoktatás, többrétű és rendszerezett ismereteket közvetít, a művészi kifejezőkészség fejlesztésére, a tehetséggondozásra törekszik, és a szakirányú továbbtanulásra készít fel. Ehhez azonban hozzá kell tenni azt, hogy az alapfokú művészetoktatást a tanulók a képességeik, tehetségük függvényében veszik igénybe. A képzés személyi és tárgyi feltételei ebben a szakosodott rendszerben speciálisabbak, ezért az intézmény finanszírozásában a tanulónak is részt kell vállalnia.
Milyen formában jelennek meg a kreatív tárgyak a tanterv keretein belül?
– A jelenlegi tantárgyi rendszerben a művészeti tárgyak vagy önálló tárgyként, vagy más tárgyakkal együtt jelennek meg és épülnek be az alapfokú művészeti képzés kereteibe, illetve komplex művészeti blokként, integrált tantárgyként jelennek meg. Itt különösen a művészeti neveléshez tartozó ének-zene, a tánc és dráma, a vizuális kultúra, a mozgóképkultúra és médiaismeret témaköreinek integrálására gondolok.
Azt még szeretném kiemelni, hogy a művészeti oktatásnak komoly hagyományai vannak a zeneművészeti ágban, különösen a klasszikus zene műfajaiban. Így a hangszeres tanszakokon a furulya, fuvola, zongora, orgona, hegedű, trombita és még folytathatnám a sort, míg a vokális tanszakokon a magánéneket tanuló diákok, akik a zenében kiemelkedően tehetségesek, a művészeti oktatás magas színvonala miatt nemzetközileg is elismert teljesítményekre képesek.
Ezért merem azt kijelenteni, hogy az „emelt óraszámú”, illetve a „művészeti alapképzést folytató" iskolák iránt nagyon nagy az érdeklődés.
Bezár