Október 27-30. között Irányváltás – A huszadik év címmel zajlott le a Román Filmhét a Grand Caféban, keddtől szombatig minden nap egy-egy film vetítésével mutatva be a kortárs román filmművészet legjobbnak tartott alkotásait. A cselekmény az 1989-es év eseményei köré csoportosult, amit a fiatal filmes generáció teljesen új szemszögből jelenített meg.
A Román Kulturális Intézet támogatásával megrendezett filmhéten a román átmeneti korszakról készült, több nemzetközi fesztiválon is díjat nyert alkotásokat mutattak be. Így a közönség kedden Gheorghe Preda Önkéntes angyal című filmjét, a további napokon rendre a következőket tekinthette meg: Mircea Daneliuc: Marilena, Stere Gulea: Weekend anyával, Andrei Gruzniczki: A másik Irina. Pénteken Nicolae Margineanu Pénzváltóját, szombaton Peter Strickland Varga Katalinját vetítették.
Az általam látott Weekend anyával és a Pénzváltó azonban nem kifejezetten az újfajta látásmódot közvetítette. Sőt az is felmerült bennünk, filmnéző társammal, vajon a románok tényleg olyan képet akarnak-e mutatni magukról, amit ebben a két alkotásban. A bűnözés, az életszemlélet és az emberi viszonyok olyan megközelítésben vált láthatóvá, amely kevéssé dicsekedni való. Ha azonban a mai magyar sikerfilmeket tesszük ezek mellé, valójában nincs nagy különbség…
Vajon az általam látott két film tényleg a kortárs román filmművészet egy-egy gyöngyszeme lenne? Elszomorodnék, ha így lenne, hiszen sem a történet, sem a megformálási mód nem volt kifogástalan egyik esetben sem, még egy elsőfilmes darabhoz mérten sem… Szegedet megelőzően október 12-18. között Budapesten, az Uránia moziban rendeztek hasonló filmhetet. A fővárosi kínálat sokkal szélesebb volt a szegedinél, de nem egy filmet itt is levetítettek.
Sz. N.
Kultúra ,