Az idei versenyen is öt operaház produkcióit láthatja a közönség. A tavalyi fesztiválhoz hasonlóan a verseny partnere a Dicapo Opera Theatre New Yorkból, illetve a Balti Opera (Gdansk, Lengyelország). A három új partner-operaház pedig a debreceni Csokonai Színház, a Theater Biel Solothurn a svájci Bielből, illetve a Morva-Sziléziai Nemzeti Színház (Ostrava, Cseh Köztársaság).
 |
Nyári Zoltán a David Alagna-operában. Fotó: szegy
|
A szegedi döntő első előadását november 3-án és 4-én nézhették meg az érdeklődők. A debreceni Csokonai Színház produkcióját,
David Alagna: Egy halálraítélt utolsó napja című operáját
Nadine Duffaut rendezte. Az operát
Victor Hugo azonos című regénye inspirálta, melynek története naplószerűen mutatja be egy kivégzésére váró férfi utolsó huszonnégy óráját. David Alagna operájában két halálraítélt története jelenik meg párhuzamosan, egy 1820-as évekbeli férfi és egy 21. századi nő érzelmei tárulnak a közönség elé. Egy olyan előadást, ahol két ember érzéseit kell színre vinni, nagyon nehéz lehet úgy megoldani, hogy a néző végül ne kezdjen el unatkozni. Ennek az előadásnak az esetében azonban a rendező hihetetlenül jó térhasználatával és remek színészvezetéssel túllendült ezen a problémán.
Noha két felvonáson keresztül tényleg csak arról van szó, hogy az ítélethirdetés és a végrehajtás között mi zajlik egy ember fejében, mégis végig fennmaradt az érdeklődésem. Az előadásban három versenyző énekes mutathatta meg tehetségét: a halálraítélt nő szerepében
Donita Volkwijnt, a férfi szerepében
Nyári Zoltánt, a férfi cellatársának szerepében pedig
Chul Jun Kimet láthattuk. Hármuk közül, annak ellenére, hogy a legkevesebb szerepe neki volt, mégis a legerősebb színészi jelenléttel rendelkező versenyző tudott lenni Chul Jun Kim.
A gdanski Balti Opera versenyprodukcióját, az Ariadné Naxosban című Richard Strauss-operát november 6-án és 7-én játszották a Szegedi Nemzeti Színház színpadán. Az előadás rendezője
Marek Weiss, a versenyző énekesek Bacchus szerepében
Patrick Bladek, a Komponista szerepében pedig a kanadai származású
Ariana Chris.
A svájci Theater Biel Solothurn
Bagó Bertalan rendezésében mutat majd be két egyfelvonásos vígoperát november 9-én és 10-én. Az első egyfelvonásos
Bohuslav Martinu Alexandre kétszer című műve, melyben egy férj teszi próbára neje hűségét. A másik egyfelvonásos pedig
Maurice Ravel Pásztoróra című vígoperája, melyben egy szeretőket tartó feleségnek kell megoldani egy, a véletlen által generált „problémát”. A versenyszereplők:
Friederike Meinel (Németország),
Balczó Péter (Magyarország), illetve
Stanislaw Kierner (Lengyelország).
November 12-én és 13-án a Morva-Sziléziai Nemzeti Színház
Marco Tutino egyfelvonásos operáját viszi színre, melynek címe Vita. A főhősnő neve árulkodó: Vita (jelentése Élet) rákos beteg, alig pár hónapja van hátra. A különlegesen intelligens, tudós asszony életét eddig munkája töltötte be. Most kicserélődik körülötte minden. Emberi kapcsolatainak középpontjába orvosai kerülnek. Szembe kell néznie halálával és eddigi életének értelmével. Az előadás rendezője
Telihay Péter, a Vita versenyszerepeiben
Zuzana Dunajcanová,
Chad Armstrong és
Marc Haffner láthatóak.
A Dicapo Opera Theatre idén is
Alföldi Róberttel karöltve hozta létre versenyprodukcióját,
Tobias Picker Emmeline című operáját, melynek versenyző szereplői
Kristin Sampson, Nyári Zoltán és
Iulia Merca. Bővebb információk:
www.operaverseny.hu
A verseny eredményhirdetését és a fesztivál gáláját november 17-én rendezik a Szegedi Nemzeti Színházban. Ekkor derül ki, hogy a zsűri döntése alapján kik kapják a legjobb női és férfi szereplő díját, illetve a nézők szavazatai alapján melyik énekes és produkció nyeri a közönségdíjat.
Petró Julianna