– Miért játszik az utóbbi időben a Kispál és a Borz egyre populárisabb zenét?
– Nem a zene lett populárisabb, hanem az együttes közismertebb, mert ha Magyarországon sokáig csinálsz valamit, előbb-utóbb észreveszik. Egy zenekar életében mindig az a legizgalmasabb, amikor megtalálja a saját hangját. A Kispál indulásakor kuriózumszerű volt, ma pedig olyan iskola vagy zenei nyelv, amit sokan beszélnek. Nem vagyok a popularitás ellen, nem hiszem, hogy ha valami népszerű és könnyebben kódolható, az rossz. Sőt, jó popszámokat sokkal nehezebb írni, mint nagyon alternatívnak lenni. Másrészről nem nagyon érdekel. Nem gondolom, hogy a mostanában készült dalok jobbak vagy rosszabbak azoknál a régi számoknál, amiket ma még tudunk játszani – sok már nem olyan jó, nem aktuális vagy nem vállalható a szövege, fáradt. A Kispál-életmű nem hibátlan, viszonylag sok közepes számot írtunk, talán kevés rosszat, de azt biztos, hogy ritka a nagyon jó. A magyar popzene alapvető jellemzője, hogy kevés az igazán kicsiszolt és erőteljes dal. Az, hogy valami populáris-e vagy sem, nekem nem jelent semmit. Valami jó vagy rossz, de a populáris nem feltétlenül rossz. Ha szerinted jobb dalokat írtunk régen, azzal tudok mit kezdeni, de az nem igaz, hogy a mostaniak rosszak. Ha annyi populáris dalt írtunk volna, akkor bennünket játszott volna a Sláger Rádió.
 |
Lovasi András a napokban kétszer is játszott Szegeden. Fotó: S. Cs.
|
– A Sláger mint a popularitás mércéje?
– Ha nagyon ki akarjuk élezni a kérdést, igen. Van egyfajta szerkesztőségi ízlés, ami alapján be lehetett kerülni a Slágerbe vagy a Danubiusba: hangzás, popularitás, attitűd; egy másikkal a Petőfibe.
– Milyen alternatívát jelentett a Csík zenekarral dolgozni?
– Az a Csík munkássága, mi nyersanyagként használódtunk. Bár természetesnek kellene lennie, a hazai popkánonban nem szokványos, ha egy folkzenekar mai dalokat játszik. Ráadásul úgy, hogy attól nem áll fel mindenkinek a hátán a szőr, vagy akár még jobbak az eredetieknél. Legfeljebb annyiban közös ügyünk, hogy részben az én ötletem volt, hogy a Csík elinduljon ezen a pályán, de hogy elindultak, az ő érdemük. Ez nagyon kényes ösvény, nehéz úgy csinálni, hogy ízléses és önazonos maradj, és ne legyél giccses – nekik sikerült, mert nagyon alázatos, szerény és szeretetteli emberekről van szó.
– És a Kiscsillag?
– A Kiscsillag elég populáris zenekar, és ha a zenei megoldásait nézzük, egyértelműen sokkal célratörőbb, egyértelműbb és csupaszabb, mint a Kispál. A dalszerzői attitűdömet jelenleg itt sokkal inkább meg tudom valósítani, a Kispálban mások ötleteiből csinálok dalokat. Mindkettő másképp működik, más kihívásokat és lehetőségeket jelent. Ma már nagyon nehezen tudnám elképzelni, hogy egyedül csak a Kispálban zenéljek. Ezt jelenti a Kiscsillag.
– Ez előremutatóbb az ön számára?
– Egyszerűen csak ez érdekelt jobban az utolsó pár évben. Annak idején a Republic tagjaival beszélgettem arról, hogy csinálnék egy másik zenekart. Megdöbbentek, hogy jut ilyen az eszembe, hiszen a magyar piac nem tudja feldolgozni, hogy egyszerre két együttesben játszszon valaki. Egy dzsesszzenész esetében teljesen természetes, hogy akkor tud megújulni, új impulzusokat szerezni, ha másokkal kommunikál. Rengeteg mindent kaptam azokból a barátságokból, amelyeket más muzsikusokkal kötöttem, és nagyon sajnálnám, hogy ha az egész életemet kizárólag a Kispál és a Borz zenekarral töltöttem volna valami félreértelmezett hűség, betyárbecsület vagy amiatt, nehogy valami más legyen, mert az megzavarja a tisztelt rajongókat. Igyekeztem mindig valami olyat csinálni, ami érdekelt. Ez történik most is.
Szekeres Nikoletta