Archívum
2010
9. szám - 2010. szeptember 27.
Egyetemi élet

Fejlesztenék a vezetés minőségét az oktatásban
A szegedi egyetem szervezésében és a Közoktatási Vezetőképző és Továbbképző Intézet rendezésében került sor szeptember 16-18. között a József Attila Tanulmányi és Információs Központban az ENIRDELM konferenciára, mely az oktatásügyi vezetés kérdéskörét tárgyalta. A tanácskozást megelőzően a Tempus Közalapítvány szervezésében tartottak egy nemzetközi műhelyfoglalkozást is, amely az iskolavezetők számára megfogalmazható nemzetközi kompetencia standardok kidolgozásával, annak első eredményeinek bemutatásával és vitájával foglalkozott.
Az ENIRDELM konferenciára 21 ország mintegy 80 képviselője jelentkezett, akik nagy többsége az Európai Unió tagországaiból érkezett, de Izlandról, Ausztráliából, Vietnamból, Kenyából és Ghánából is jöttek résztvevők. Az ENIRDELM – European Network for Improving Research and Development in Educational Leadership and Management – 1991-ben létrejött nemzetközi szervezet/hálózat, amely a vezetésfejlesztés területén végzi tevékenységét, és alapvető célja volt Európán belül a keleti és nyugati országok közötti kapcsolatok erősítése. A szervezet évente rendez szakmai konferenciát, az elmúlt 18 évben számos magas minőségű szakmai rendezvény, kiadvány és kutatás megvalósításával járult hozzá a közoktatás területén a vezetés minőségének fejlesztéséhez. A konferencia címe és témája így hangzott: Számít-e a vezetés? – Következtetések a vezetésfejlesztésre és az iskolára mint tanuló szervezetre.
A címben megfogalmazott kérdés megvilágítása, feltárása érdekében alapvetően a tanulás és az iskolavezetés kapcsolatára, a vezetésnek a kvalitatív és a mérhető tanulási eredményekre gyakorolt hatására fókuszáltak. Megközelítésük szerint a tanulás – ezen belül az iskolai tanulás – szoros kapcsolatban van a munka világával, a munkához szükséges kompetenciák fejlesztésével. Az iskolát olyan szervezetnek, olyan működési és cselekvési térnek tekintik, amelynek alapvető szerepe van a felnövekvő nemzedék nevelésében, gondolkodásmódjának, értékvilágának formálásában, az aktív, cselekvőképes tudás átadásában. Minderre – áttételesen – nagy hatása van a vezetésnek, amelynek működését befolyásolja az oktatáspolitika, az az oktatási paradigma, amibe az iskola maga belehelyezkedik.