Az intézet 2002-ben alakult az SZTE-karok korábbi lektorátusainak összevonásával. Az integráció célja elsősorban az volt, hogy gazdaságosabban ki tudják szolgálni a nyelvoktatás igényeit. A szervezet fő tevékenységei közé tartozik a diákok nyelvvizsgára való felkészítése, a szaknyelv oktatása és a nyelvvizsgáztatás is. Mindezeken felül az oktatók ellátják a jogi és a bölcsészkar különböző képzésein a nyelvi blokkok tanítását, kétéves szakfordítói tanfolyamot nyújtanak a felsőfokú nyelvvizsgával rendelkező TTIK-s hallgatóknak, továbbá fordítási munkákat vállalnak a rektori hivatal felkérésére.
 |
2008 óta speciális képzést kaphatnak a diszlexiások. |
A központ összesen hat nyelvvizsga, az ORIGO, az OECONOM, a BGF, a TOLES, az ÖSD és a Goethe vizsgahelyeként is müködik. A BGF-et, mely üzleti, idegenforgalmi és pénzügyi szaknyelvvizsga megszerzésére kínál alkalmat, tavaly Szegeden egyedüliként a központ akkreditálta. Az intézet tanárai angol, francia, latin, német, olasz, orosz, román és spanyol nyelvekre oktatják az egyetem közel négyezer hallgatóját. Az SZTE diákjainak ugyanis lehetőségük van arra, hogy nyolc féléven át heti két vagy négy féléven át heti négy órában ingyenesen vehessék igénybe az ETR-ben meghirdetett kurzusokat.
Tasné Szalacsek Margit, az Idegennyelvi Kommunikációs Intézet vezetője lapunknak elmondta, hogy az intézményben mód van több tudományterületen is a szaknyelv tanulására, mint például környezetvédelem, egészségtudomány, média, közgazdaság. Kiemelte, hogy a szaknyelvi órák nagyon hasznosak lehetnek, mert így a diákok éppen azt a nyelvet tanulják meg, amit majd a munkaerőpiacra kikerülve alkalmazni tudnak. A központ 2008 szeptemberétől speciális kiscsoportokat is indított az Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központtal közös szervezésben a nyelvtanulási nehézségekkel küzdő hallgatóknak. A diszlexiások oktatása jelenleg három csoporton belül történik. Ennek során a tanárok megpróbálják megkönnyíteni az idegen nyelv elsajátítását több érzékszerv bevonásával, különböző vizuális eszközök segítségével.
A szervezet nagyon sokat tesz az oktatás minőségének fejlesztéséért is. Szeptember óta például kari összekötőket neveztek ki, akik kapcsolatot tartanak az oktatási dékánhelyettesekkel, illetve tájékoztatást nyújtanak a kurzusokról, új kezdeményezésekről. Emellett egyes szaknyelvi órákhoz maguk készítenek tananyagokat, de igyekeznek új könyveket, segédanyagokat is biztosítani a diákoknak. A tanárok konferenciákon, továbbképzéseken vesznek részt, hogy gyarapítsák tudásukat, s megoszszák egymással tapasztalataikat. Az elmúlt évben számos építkezés zajlott az intézményben. Kialakítottak egy teljesen új szemináriumi termet, modernebb berendezéseket vásároltak, illetve három helyiség akusztikáját is korszerüsítették, idén nyáron pedig egy újabb tanterem felújítását tervezik. Az átalakítások természetesen szintén hozzájárulnak az oktatás színvonalának emeléséhez, hiszen így megfelelőbb környezetben tanulhatnak a hallgatók.
Az intézet vezetője szerint ahhoz, hogy valaki egy nyelvet elsajátítson, legfőképp folyamatosság, rendszeresség, intenzitás és persze motiváció szükséges. Tasné Szalacsek Margit rendkívül fontosnak tartja az idegen nyelvek tanulását, mivel egy másik nyelv ismerete nagyon nagy előnyt jelent a munkavállalás során. Ezért is nélkülözhetetlen a központ tevékenysége, melynek fő célja, hogy hozzásegítse a diákjait a magasabb szintü nyelvi tudás megszerzéséhez.
Dudás Szilvia