Cs. B.: A zenekar 1994-ben alakult. Nemrégiben azt mondta valaki Enikőnek, hogy ő nem tudna menedzselni egy tizennégy éves zenekart, pedig ez ugyanannyira lehet előny is, mint amennyire ő hátránynak gondolta. Úgy értette, hogyha ennyi idő alatt nem futottunk be, akkor minek foglalkozni velünk.
A. Z.: Ráadásul a tizennégy valójában tizenhat.
– Hogyhogy tizennégy-tizenhat éve alakult a zenekar?
Cs. B.: Biztos, hogy 1994-ben kezdtünk zenélni; de hogy mióta Sajnosbatár, amit elkezdtünk ott csinálni, igazából a múlt ködébe vész. Azért szoktunk 1995-öt emlegetni, mert az biztosabbnak tűnik. Bár 1994-ben elkezdtünk saját számokat írni, még Nirvanát játszottunk, Pink Floydot, Európa Kiadót meg Balatont.
 |
A Sajnosbatár együttes. Fotó: Segesvári Csaba
|
– A feldolgozások és saját számok ellenére hogyan éritek el, hogy teljesen egységesnek hat a zenétek?
K. J.: Négyünk rostáján megy át, és a szövegvilág nagyon egységes. Van egy népzenész, két dzseszzenész és egy rocker, ezen csúszik keresztül az az elegy, amiből meglesznek a dalok. Ezen a rostán rossz szöveg sohase fog átmenni, rossz zene már könnyebben.
Sz. E.: Mostanra már annyira sokat voltunk együtt, hogy nagyjából kialakult egyfajta alkotási folyamat, és ez megmutatkozik a számokban. Nagyon nagy meglepetések nem érhetik a másikat a többi oldalról. Ezért eklektikus is mindez.
K. J.: Azért is eklektikus, mert különben unnám.
Cs. B.: Gyakran mondják, hogy eklektikus, ami sokaknak vonzó, másokat inkább taszít, de ezzel együtt vagy ezen belül egységes.
K. J.: Hallottam az ellenkezőjét is, hogy ez azt jelenti, hogy nem kiforrott a zenekar, nincs saját stílusa, hanem kapkod jobbra-balra. Ebben egy lemezkiadó nem lát fantáziát, sokkal egyértelműbb üzeneteket várnak. Mi nem szólunk sehova.
Sz. E.: Ez nem is akkora hátrány. Már jó ideje úgy érzem a koncerteken, hogy olyan társaság találja meg magának ezt a zenét, aki teljesen médiafüggetlen. Megmaradt a zenekar underground-hangulata attól, hogy nem szerepel az újságokban, tévében, rádióban, hanem – amit a népzenében is szeretek – a hírünk terjed az emberek között. Sokkal személyesebb a kontaktus, hogy egyenként gyűlnek, nem százasával.
K. J.: Az együtt zenélés és – éneklés hatalmas energiaforrás. Ráadásul perpetuum mobile, a közönségben is van energia, meg a zenekarban is, és ezek nem kioltják, hanem erősítik egymást.
– Az a célotok, hogy örömmel zenéljetek?
K. J.: Ennyi időn keresztül szerintem nem is lehet másként csinálni, hogy ne váljon izzadságszagúvá.
– Azt mondják, a zenétek a Kispál és a Quimby közé sorolható. Hogyan viszonyultok ehhez?
K. J.: Ez kategorizálás. Erről szól a tudomány, hogy valahova be kell illeszteni ahhoz, hogy tudjunk róla beszélni. Nyilván nem véletlen, hogy ide sorolnak. Régebben, amikor nem ismertem még a Quimbyt, idegesített, hogy azt mondták, tök jó a zenétek, olyan mint a Quimbyé.
Sz. E.: Ezek a zenekarok hasonló érzelmi alapok mentén jöttek létre kisvárosokban, hasonló háttérrel és időben. A kilencvenes évek elején volt valamiféle korszellem, amelynek mindannyian részesei lettünk.
– Sok új számotok van. Lesz harmadik album?
K. J.: Lesz. Gyakorlatilag bármikor tudnánk albumot csinálni. Most az az aktuális, hogy – mivel Enikő már nem szaxofonozik – betöltsük ezt az ürességet, és legyen még egy gitár a zenekarban, már próbálunk valakivel. Újra kell gondolni a hangszereléseket, hol van vagy nincs helye valami másnak. De anyagi vonzatai is vannak egy új albumnak.
Szekeres Nikoletta