Az erőteljes fényhatások közepette izgatott várakozással nézek végig a kereszt alakú színpadon. Villódzó fények, ismétlődő dallamok. Megakad a szemem a színpadot szegélyező, félig feketére festett villanykörtéken. Egyszerű a Brzózka Marek által készített díszlet, és mégis erőteljes hatással bír.
 |
A Lahort alakító Erlauer Balázs. Fotó: Segesvári Csaba
|
Semmi nem történt még, és máris megnyert magának. Az első pillanattól át tudom adni magam a furcsa mesevilágnak, fülemben a meghívó szavai csengtek: Beluánia nem létezik, de mindenki ismeri: a félelmek és szorongások világa.
Megjelennek a beluánok, furán tekergő-kígyózó, állandó mozgásban lévő szörnyek. Arcuk színesre festve, állandóan grimaszolnak, öltözékük csak hasonló a mienkhez. A darab témájával összhangban éppen annyira (nem) emberiek, amennyire kell. Kíváncsian kutatom az elmaszkírozott színészeket: mindegyikük sminkje arcuk legjellegzetesebb vonásait erősíti fel. Az erőteljes színek és Szántó Cecília furcsa jelmezei mellett a mozgás is egyedinek tűnik, mintha mindenkiről elárulna valamit, és Seres István Pipu nemcsak a figurákra, hanem egyénileg a színészekre szabta volna. Az állandó mozgás miatt egyfolytában eklektikus a színpadkép, ami mégis megdöbbentően egységessé áll össze.
A párbeszédek alapján kevéssé tudom összeállítani a történetet, talán nem is arra figyelek legfőképp – sokkal erőteljesebb a hatás, ami az érzékszerveimet éri: hangok, fények, mozgás. Érzem magamban a gyereket, aki nem ijed meg a szörnyektől, hanem visítva tapsol, ahogy különböző hangokat adnak ki magukból. Kicsit mint a szellemvasútban. Pedig tudom, a mondanivaló – még ha oly egyszerű, de legalábbis hangsúlytalan eszközökkel – beszélik el, legalább enynyire fontos.
Elhatározom, hogy megnézem még egyszer, amikor a történetre is figyelek, de egyelőre az abszurditás nyűgöz le. Azért annyit érzékelek, félelmeik rabjaként a beluánok egy szabadítót várnak. Amikor egy idegen kerül közéjük, rá kell döbbenniük, hogy mégsem ő Godot, hiszen félelmeik megmaradnak, és a kissé Monthy Python-os lépésekkel közlekedő idegent felfalják. Egon Tobias Vojcev című darabját Benkő Imola Orsolya és Erlauer Balázs közösen dolgozták át.
Rendkívül eredeti és ötletes darab lett a Beluánia. A szélsőséges fény- és hanghatások vagy a állandó mozgás ellenére bizonyos tekintetben mégis mértéktartó, de megfoghatatlan az érzékeny-vékony határt, mitől. Bár a színészek játéka rendkívüli volt, Markó Brigittától az eddigi legjobb alakítását láthattam.
A Focus Műhely előadása a Szegedi Egyetemi Tavasz programja, legközelebb április 27-én látható. A közelgő előadásra előzetes jegyfoglalás szükséges a
focusmuhely@freemail.hu címen.
Beluánia – szereplők: Szerdahelyi Mátyás (Gomor), Erlauer Balázs (Lahor), Seres István Pipu (Idegen), Benkő Zsuzsa (Gugarina), Markó Brigitta (Plötti), Bartha Zsuzsanna (Minith). Rendezte: Benkő Imola Orsolya.
Szekeres Nikoletta