– Többször kérdezték már Szegedről. De mégis, árulja el nekünk, mi vonzza annyira a városban?
 |
Pindroch Csaba Liliomként. Fotó: szegy |
– Huszonéves koromig gyakran megfordultam itt, majd hoszszú évekig nem sodort erre az élet, de végül szabadúszóként újra ide kerültem. Imádom ezt a várost. Szeged most például tele van jófajta tavaszi energiával, mozog az egész. A színház is nagyon kényelmessé teszi a munkánkat azzal, hogy megteremti számunkra a körülményeket, amitől otthon érezhetjük magunkat. Január eleje óta alig voltam otthon, de igyekszem megoldani, hogy minél több időt tölthessek a családommal. Most úgy érzem, szeretnék ezzel a szereppel viszszaadni valamit, amit nekem eddig Szeged adott. Hiszen itt forgattuk előző nyáron a Magic Boys-t is. Bár a munkálatok még tartanak, a város szerves része a filmnek. A londoni, belső felvételeket még nyáron rögzítettük Budapesten, de a hátralévő jelenetekre már csak jövő évben kerül sor. Lényegében pár napi munka hiányzik a befejezéshez.
– Hogy sikerült megbarátkoznia a személyiségétől igencsak távol álló Liliom szerepével?
– Amilyen mondhatni rossz ember volt erkölcsi szempontból a szerző, olyan zseniális dramaturgival írt darabokat. A Liliom nagyon jó példa erre, mert a főszereplőnek tulajdonképpen nem megbocsátanak, hanem megbocsáttat magának. A darabban az a megrendítő, hogy egy megtörtént eseményt mond el, mert a szerző tényleg megverte a terhes feleségét. Az már csak ráadás, hogy a feleségét sem kellett félteni, állítólag ő is egy zsivány nő volt. De nincs gond azzal sem, hogy elismerje a szereplőn keresztül is, hogy mekkora hibát követett el. A szerep talán ezért összetett. Elsőre megijedtem az olvasópróba után a pofátlanságtól, s attól, ahogy tisztára próbálja mosni magát a bűnei alól. Nagyon rosszul éreztem magam a szereptől, és úgy éreztem, nem akarom Liliom gondolatait szolgálni. A bűn ugye azt mondja neked, hogy bűnözz. De a dogmatika azt mondja, hogy a bűn nem más, mint vétek a lelkiismeretedben gyengédebben megszólaló Isten ellen. Liliomnak pedig nincs lelkiismerete.
– Akárcsak Dosztojevszkij főhőse a Bűn és bűnhődésben...
– Igen, pontosan erről szól. A minap is erről beszéltünk egy kollégámmal, mivel idővel egészen átalakult a véleményem Liliomról. Elkezdtem úszni a szerepben, iszonyatosan élvezni ezt az összetett, komplex feladatot. A rendezőnk pedig egy remek ember. Azért mondom ezt, mert általában az alkotófolyamat jelentős részében kommunikációs problémák zajlanak. Rengeteg dolgot tisztáztunk már a legelején, hiszen ő kapott egy filmekből ismert színészt, akivel szemben megvoltak a fenntartásai. Nagyon jó a kapcsolat közöttünk, részemről igazi barátság alakult ki. Nagyon sokat jelent számomra a véleménye, és sokra értékelem azt az időt, amit velem tölt.
Ez a téma a nézőnek szól, mégis furcsa érzés, hogy szereplőként nem érdekel a figura megítélése. Tudom, hogy egy olyan történet részese, ami fontos üzentet küld a nézőnek. Nem tudhatom, hogy milyen visszajelzést fogunk kapni erre, csak reménykedni tudok, hogy a rendező és a társulat, illetve a közreműködők segítségével igazi művészszínházat hozunk létre, ami jó kölcsönhatásban lesz a közönséggel.
Bakó Margit Szibilla